شناسهٔ خبر: 164688 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۸۰ کیلومتر راه اصلی به محورهای ارتباطی استان همدان افزوده می‌شود

نادیان حبیب نادیان معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: هم‌اینک ۱۰ پروژه راهسازی مهم به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر در استان در حال چهارخطه شدن است که با بهره برداری از آن شاهد توسعه بزرگ جاده های غرب کشور خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری راه و شهرسازی (همدان) حبیب نادیان رفیع معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: هم‌اینک ۱۰ پروژه راه‌سازی مهم به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر در استان در حال چهارخطه شدن است و برای این ۱۰ پروژه قراردادی به اعتبار ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منعقد شده است.

نادیان رفیع ادامه داد: همدان نسبت به برخی از استان‌های کشور وضعیت مناسبی در حوزه راه‌های ارتباطی دارد و به لحاظ موقعیت‌های راهبردی و شریانی، پل ارتباطی استان‌های غربی و جنوبی به مرکز و همچنین استان‌های شمالی به جنوبی و برعکس محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: استان همدان ۱.۲ مساحت کشور را دارد؛ اما طول راه‌های ارتباطی آن ۲.۱ درصد از راه‌های ارتباطی کشور و تراکم راه‌های آن ۲ برابر تراکم مساحت است و این موضوع علاوه بر یک امتیاز یک پاشنه آشیل نیز هست چراکه نگهداری همین راه‌ها سرمایه هنگفتی نیاز دارد.

نادیان‌رفیع با اشاره به اینکه در هر شهرستان استان دست‌کم یک پروژه راهسازی فعال داریم، تصریح کرد: گرفتن مجوز ماده ۲۳ و استفاده از اعتبارات ملی مهم‌ترین مرحله راهسازی است که در طول ۱۰ سال گذشته تنها پروژه راهسازی (نهاوند-آورزمان- ملایر) و (همدان-گل‌تپه-علیصدر) موفق به گرفتن ردیف اعتبارات ملی شده اند.

وی بیان کرد: راه‌های ارتباطی مرکز استان به همه شهرستان‌ها چهار خطه است و تنها قسمتی از جاده همدان-نهاوند چهار خطه نیست.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: هشت کیلومتر از این محور سال گذشته در محدوده ملایر-آورزمان-نهاوند چهار خطه شد و باقیمانده آن نیز در حال تکمیل است تا جاده همه شهرستان‌ها به صورت چهار خطه به مرکز استان شود.

وی با بیان اینکه پروژه نهاوند-آورزمان- ملایر یکی از حادثه‌خیزترین راه‌های استان همدان محسوب می‌شود افزود: ۴۲ کیلومتر طول دارد که هشت کیلومتر آن بهره‌برداری شده و ۲۰ کیلومتر دیگر در حال ساخت است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: ۲۰ کیلومتر دیگر از این پروژه با پیشرفت ۳۵ درصدی، در حال اجرا است و با تامین اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از محل سفر رییس جمهور، قسمت خطرناک و حادثه آفرین آن تا ۲ سال آینده، چهار خطه و بهره برداری می‌شود.

نادیان رفیع افزود: هزینه‌های راهسازی بسیار زیاد است و بر اساس برآورد سال ۱۴۰۳ به ازای ساخت هر یک کیلومتر راه اعتباری نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی اظهار کرد: در سفر هیات دولت و رییس جمهور در سال ۱۴۰۱ به استان همدان ۳۴ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های راهسازی استان اختصاص یافت که در طول سه سال تخصیص می‌یابد.

آغاز ساخت فاز نخست جاده همدان-علیصدر

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: چهارخطه کردن جاده همدان-گل‌تپه-علیصدر به طول ۶۸ کیلومتر، از مصوبات سفر رییس جمهور و مهم‌ترین پروژه کنونی راهسازی استان است که اجرای آن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بر عهده دارد.

وی افزود: هم‌اینک فاز نخست این پروژه به طول ۳۳ کیلومتر و با اعتبار ۱۰هزار میلیارد ریال با سرعت قابل قبولی توسط شرکت ساخت در حال اجرا است.

نادیان رفیع بیان کرد: با توجه به اینکه در حریم این جاده نیازی به تملک اراضی نیست، اجرای پروژه سریع‌تر انجام می‌شود و پیشرفت عملیات کارآن بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه چهار خطه کردن مسیر ارتباطی نهاوند-کنگاور یکی دیگر از پروژه‌های مهم راهسازی استان است که سه کیلومتر آن پیش از نوروز ۱۴۰۳ بهره برداری شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: پروژه راهسازی کبودآهنگ-خلعت‌آباد-قیدار که به نوعی استان همدان را به زنجان متصل می‌کند، ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که ۵۷ کیلومتر از آن در محدوده استان همدان و هم‌اینک ۳۲ کیلومتر در دست بهره برداری و ۱۲ کیلومتر دیگر نیز در حال ساخت است.

نادیان رفیع اضافه کرد: پروژه راهسازی رزن-تاکستان نیز پل ارتباطی ۲ استان همدان و قزوین محسوب می‌شود که از ۳۱ کیلومتر آن ۲۲ کیلومتر در مرحله بهره برداری قرار دارد و ۹ کیلومتر دیگر در دست ساخت است.

وی عنوان کرد: پروژه کریدور شمالی استان همدان از سه راه اصله فامنین آغاز و پس از گذر از قروه درگزین و رزن به شهر قیدار متصل می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه کریدور شمالی استان همدان ۸۲ کیلومتر طول دارد که هم اینک ۲۵ کیلومتر آن تکمیل و زیر بار رفته است، اظهار کرد: ۳۵ کیلومتر دیگر از این پروژه در دست اجرا و سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کامل آن نیاز است.

نادیان رفیع افزود: جاده کنارگذر رزن به طول ۹ کیلومتر به صورت چهارخطه در حال اجرا و ۳.۵ کیلومتر آن اجرا شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان تصریح کرد: پروژه چهار خطه کردن محور سامن-بروجرد به طول ۱۵ کیلومتر به پایان رسیده است و با اصلاح دوربرگردان و زیرگذر آن به طور رسمی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این محور یکی از راه‌های اصلی استان است که ارتباط جنوب و مرکز کشور را برقرار می‌کند و اعتبارات آن از محل پروژه‌های راه تامین می‌شود.

نادیان رفیع با اشاره به اینکه پروژه چهار خطه کردن محور تویسرکان - کنگاور نیز به طول ۴۰ کیلومتر در دست اقدام است افزود: ۳۳ کیلومتر از این پروژه در استان همدان قرار دارد که ۲۰ کیلومتر از آن تکمیل شده است و ۱۰ کیلومتر آن نیز ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: با تخصیص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه، پیش بینی می‌شود در سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: پروژه راه اسدآباد-قروه نیز به عنوان راه پدافندی گردنه اسدآباد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و طول آن ۲۷ کیلومتر و پنج کیلومتر آن در دست ساخت است.

وی افزود: راه همدان-قهاوند نیز ۲۲ کیلومتر طول دارد که سه کیلومتر آن بهره برداری شده و مابقی آن در دست ساخت است.

نادیان رفیع اظهار کرد: فرآینده گرفتن مجوز ماده ۲۳ و تامین اعتبار بهسازی انتهای آزادراه همدان-ساوه و اتصال آن به جاده همدان در دست اقدام است که به بهره برداری از آن یک خط عبور به هر باند اضافه می‌شود و شاهد تسهیل تردد خودروها در این مسیر خواهیم بود.

وی بیان کرد: فرآینده گرفتن مجوز ماده ۲۳ و تامین اعتبار مسیر گردشگری همدان-گنجنامه نیز پیگیری می‌شود که راه برگشت گنجنامه جزئی از این پروژه است و در ادامه آن مسیر ارتباطی به تویسرکان نیز ساخته می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: سیاه‌کمر- عبدالکریم- میلاجرد به سمت اراک از دیگر پروژه‌های راهسازی استان است که به دنبال گرفتن مجوز ماده ۲۳ آن هستیم.

نادیان‌رفیع ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اعتبارات سفر هیات دولت و رییس جمهور به استان همدان، متناسب با همکاری پیمانکاران و پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود.

وی در پایان گفت: کنارگذر غربی همدان نیز به طول ۳۰ کیلومتر در دست اقدام است و ۱۷ کیلومتر آن تکمیل شده و ۱۲ کیلومتر انتهایی آن معارض دارد که باید مشکلات تملیک اراضی آن برطرف شود.