شناسهٔ خبر: 164912 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نخستین نشست تخصصی «کمیته پژوهش ابتکار ایران‌راه»

ایران راه نخستین جلسه کمیته پژوهش ابتکار ایران‌راه با محوریت مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و در این نشست ضمن بررسی نقشه عملیاتی کمیته پژوهش ابتکار ایران راه به ارایه ابعاد مختلف ابتکار ایران راه و همچنین سوابق ایران راه در یکسال گذشته و اقدامات انجام شده در طی این مدت پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست تخصصی کمیته پژوهشی ابتکار ایران راه با حضور جواد نیکی ملکی دستیار وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، محمدحسین سروش سرپرست مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزیر راه و شهرسازی، حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نمایندگانی از دستگاه‌های مرتبط و همچنین متخصصان و نخبگان جامعه اندیشگاهی و دانشگاهی کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست، نیکی‌ملکی دستیار وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: کارگروه ایران‌راه از چند کمیته تخصصی نظیر کمیته اجرایی، رسانه، دیپلماتیک و پژوهش تشکیل شده است.

وی در ادامه به تبیین ابتکار ایران راه پرداخت و توضیح داد: اصول ابتکار ایران راه شامل چند جانبه گرایی، مشارکت جویانه، رویکرد همسایگی ترانزیتی، رویکرد شبکه‌ای، تسهیلگر، مبتنی بر حافظه تاریخی، هوشمند و فناورانه، منعطف و تاب‌آور است.

به گفته نیکی ملکی، در دی ماه سال گذشته به منظور تحقق برخی از اهداف کلان ابتکار ایران راه، پل مرزی و پایانه جدید آستارا افتتاح شد.

حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش و تولید محتوای تخصصی در این حوزه به لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران این حوزه تاکید کرد.

سروش سرپرست مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست، اعلام کرد: ابتکار ایران‌راه به دنبال ارتقای ظرفیت ترانزیتی و بالفعل نمودن ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی ایران است.

به گفته سروش، مطالعه روندهای جهانی، رصد تحولات بین‌المللی و بررسی کریدورهای رقیب ایران و طراحی سناریوهای نظیر که باید برای مواجهه با هرکدام از اینها در نظر گرفت، در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه مقرر شده است تا این نشست هر دو هفته یکبار برگزار شود، گفت: نخبگان، اندیشمندان و افرادی که در حوزه حمل‌ونقل بین‌الملل، ترانزیت و ژئوپلیتیک صاحب‌نظر هستند در این جلسه حضور به هم می‌رسانند تا ضمن بررسی مسائل این حوزه و تولید سیاست‌های راهبردی برای سایر کمیته‌های ابتکار ایران راه نیز به تولید محتوا بپردازند.