شناسهٔ خبر: 165302 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

ترانزیت ایران و آذربایجان با یک برنامه دوجانبه متحول می‌شود

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بازدید از مرزهای استان آذربایجان شرقی بابیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای گشایش مرز ارس در منطقه کلاله مصمم است، گفت: ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بازدید از محل ساخت یک پایانه مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به‌این‌ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به‌موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان این که تردد از این پایانه و پل روی رودخانه حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد، افزود: طرح ساخت به‌تازگی آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم‌اند تا در زمانی کوتاه کار را به پایان برسانند.

امانی با بیان این که برای آزادسازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، منابع مالی لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این پایانه مرزی در زمینی به مساحت ۸ هکتار احداث خواهد شد که زمین آن هم‌زمان در حال تملک و آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: این طرح در قالب مدل مفهومی ایران راه باهدف توسعه مبادلات تجاری منطقه‌ای و افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده جلفا به کلاله نیز تعریض شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد اولیه با پیمانکار برای ارتقای مشخصات این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود ۵ هزار میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس، ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی و بالعکس افزایش یابد.