شناسهٔ خبر: 165333 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان عنوان کرد؛

ضرورت همراهی مردم برای شناسایی بنگاه های مشاور املاک متخلف

ببینید| تداوم طرح ساماندهی بنگاه های املاک در اهواز سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: مردم استان باید نسبت به تخلفات بنگاه های مشاور املاک آگاه شده و در صورت مشاهده تخلف، اطلاعات بنگاه متخلف را برای ساماندهی آن واحد صنفی به دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گلستان گزارش دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، سید محمد حسینی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: عدم وجود نرخ‌نامه در دفاتر مشاوران املاک اکنون عمده‌ترین تخلف این گروه صنفی در کشور است.

وی افزود: مشاوران املاک باید نرخ‌نامه را طوری در محل کسب خود نصب کنند که به وضوح به مشاهده مشتری برسد، چرا که اطلاع یافتن مردم از نرخ کمیسیون مشاوران املاک برای انعقاد مبایعه نامه و یا اجاره نامه جز حقوق شهروندی است.

حسینی با بیان اینکه جواز کسب واحد صنفی باید در معرض دید عموم قرار گیرد، ادامه داد: از سوی دیگر واحد صنفی که جواز کسب ندارد فاقد وجاهت قانونی است و مردم در مراجعه به واحدهای معاملات املاک ابتدا باید این موضوع را بررسی کنند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: استفاده از مبایعه نامه‌های کاغذی در مشاوران املاک غیر قانونی بوده و مشاورین املاک باید نسبت به ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات و اخذ کد رهگیری از سامانه اقدام کنند.

وی افزود: چنانچه مبایعه نامه کد رهگیری نداشته باشد، ملک مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود.

حسینی همچنین عمده تخلفات صورت گرفته توسط مشاورین املاک را نداشتن پروانه کسب، ، عدم ارائه کد رهگیری به مشتریان، دریافت حق الزحمه از مشتریان بیش از میزان ابلاغی، عدم صدور صورت‌حساب بابت دریافت حق الزحمه، عدم رعایت سقف اجاره بها منطقه‌ای مطابق با ابلاغیه امور مالیاتی اعلام کرد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: همچنین عدم رعایت سقف ابلاغی افزایش اجاره در قراردادهای تمدید اجاره در قراردادهای تمدید اجاره، نداشتن گواهی عدم سو پیشینه توسط کارکنان بنگاه‌ها از دیگر تخلفات بنگاه‌ها عنوان کرد که مردم باید به نسبت به این تخلفات آگاه باشند.

وی همچنین تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی، گزارش خود را از بنگاه متخلف به دبیرخانه کارگروه و یا به شماره تلفن ۷۹۴۸-۵۹۰-۰۹۳۸ اطلاع دهند.

حسینی در انتها از همراهی مردم استان و ارائه ۵۳۸ مورد گزارش برای شناسایی بنگاه‌های مشاور املاک متخلف در سطح استان خبر داد و گفت: با بازرسی‌های انجام شده ۱۴۸ مورد در استان پلمب شد و برای بنگاه‌های متخلف سه میلیارد و ۸۷ میلیون تومان جریمه صادر شد.