شناسهٔ خبر: 16550 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جزئیات میزگرد بررسی چالش‌های صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور؛

مه‌آبادی: برای توسعه صنعت فرودگاهی فقط ۱۵ سال فرصت داریم/ عابدزاده: تنها از ۳۰ درصد ظرفیت صنعت هوانوردی ایران استفاده می‌شود

نشست شرکت کنندگان در میزگرد بررسی چالش‌های صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور با یادآوری مشکلات این حوزه تاکید کردند توسعه زیرساخت های فرودگاهی، اصلاح ضوابط و مقررات و نوسازی ناوگان هوایی از جمله مهمترین نیازهای توسعه صنعت هوانوردی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چالش‌های صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور در خبرگزاری ایرنا با حضور رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

افزایش روزافزون تقاضا برای استفاده از صنعت هوانوردی و فرودگاهی، برنامه ریزی برای توسعه بخش حمل و نقل هوایی کشور را ضروری کرده است تا با استفاده از ظرفیت های موجود، این صنعت به جایگاه واقعی خود در منطقه دست پیدا کند.

موقعیت ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی ایران و قرار گرفتن آن در مسیر پرتردد هوایی در شرق و غرب، جایگاه مهم ایران را در این صنعت بین المللی به خوبی نشان می دهد.

در دهه های گذشته صنعت حمل و نقل هوایی کشور نقش بسیار مهمی را در توسعه روابط مختلف کشورهای جهان ایفا می کرد اما کیفیت پایین خدمات، اقتصادی نبودن فعالیت های حمل و نقل هوایی و افزایش عمر ناوگان مشکل زیادی را برای این صنعت به وجود آورده است.

اهمیت توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و فرودگاهی سبب شد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) میزگرد 'چالش های صنعت فرودگاهی و هوانوری در دوران پسا تحریم ' با حضور «علی عابدزاده» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، «رحمت الله مه آبادی» مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور و «مهرداد لاهوتی» سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، برگزار کند.

در این میزگرد شرکت کنندگان با یادآوری ظرفیت های صنعت حمل و نقل هوایی کشور، اعلام کردند که فقط ۳۰ درصد از این ظرفیت استفاده شده است. همچنین توسعه زیرساخت های فرودگاهی، اصلاح ضوابط و مقررات و نوسازی ناوگان هوایی از جمله مهمترین نیازهای توسعه صنعت هوانوردی کشور اعلام شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که قیمت بلیت هواپیما از ۳۰ سال پیش تاکنون حدود ۲۰۰ برابر شده اما هزینه صنعت حمل و نقل هوایی هزار برابر شده است.

به گفته وی، در ۳۰ سال گذشته به بهانه حمایت از مردم و کنترل قیمت ها، صنعت هوانوردی کشور به طرف ورشکستگی سوق داده شده که نتیجه آن «عقب ماندگی های زیاد در این بخش» است.

عابدزاده معتقد است، ایجاد تحول در ساختارهای فروش خدمات با رویکرد استفاده از مدل های موفق بین المللی، توسعه صنعت هوانوردی کشور را تسریع می کند. از این رو طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیماها نخستین گام در مقررات زدایی است.

این مقام مسئول، کمبود منابع مالی و تحریم های ظالمانه را عامل اصلی توسعه نیافتن صنعت هوانوردی کشور همگام با هوانوردی جهان توسعه یابد.

عابدزاده از آماده بودن پیش نویس قوانین و مقررات تازه صنعت هوانوردی کشور خبر داد و گفت: انتظار داریم در برنامه ششم توسعه بتوانیم قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور را تغییر دهیم تا این صنعت همگام با پیشرفت های آن در دنیا با قوانین خاص خود اداره شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور نیز گفت: در برنامه ریزی های کلان اقتصادی و ملی برای توسعه صنعت هوانوردی کشور چشم انداز خوبی ندارد.

به گفته رحمت الله مه آبادی، توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی در نزد تصمیم گیرندگان عالی نظام هنوز به خوبی جا نیافتاده است.

وی همچنین تاکید کرد که نظام تعرفه گذاری برای ارائه خدمات فرودگاهی به خوبی عمل نمی کند و اکنون بسیاری از ظرفیت های فرودگاهی کشور نیز خالی مانده است.

مه آبادی تصریح کرد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باید زمینه های لازم را برای مشمولیت شرکت فرودگاه های کشور به استفاده از قانون حمایت از گردشگری فراهم کند تا بتوانیم با استفاده از این قانون، صنعت فرودگاهی کشور را متحول کنیم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به مشکلات متعدد در صنعت هوایی و فرودگاهی کشور گفت: مجلس آمادگی دارد قوانین جدیدی را همسو با توسعه صنعت هوانوردی کشور تصویب کند، هرچند برخی از قوانین در این بخش هنوز اجرایی نشده است.

وی از پیشنهاد تشکیل کمیته ای ویژه برای برون رفت صنعت حمل و نقل هوایی از مشکلات موجود خبر داد و گفت: این کمیته می تواند با ارائه راهکارهای مناسب دغدغه های سازمان هواپیمایی کشوری را در این بخش با اصلاح قوانین و مقررات در برنامه ششم توسعه را برطرف کند.

مشروح این میزگرد به شرح زیر است:

** فقط از ۳۰ درصد ظرفیت های حمل و نقل هوایی ایران استفاده شده است

رئیس سازمان هواپیمای کشوری گفت: توسعه زیرساخت های فرودگاهی، اصلاح ضوابط و مقررات، نوسازی ناوگان هوایی از مهم ترین نیازهای توسعه صنعت هوانوردی کشور است.

علی عابدزاده افزود: تربیت نیروی انسانی متخصص، تشویق بخش خصوصی داخلی و خارجی برای انجام سرمایه گذاری در این صنعت و ایجاد رقابت سالم در حوزه هوانوردی بسترهای لازم را برای پویایی صنعت حمل و نقل هوایی کشور فراهم می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون در کشور ما فقط ۳۰ درصد صنعت هوانوردی این صنعت شناسایی و از ظرفیت های آن استفاده شده است.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور ما سالیانه بیش از ۱۸ میلیون نفر با هواپیما سفر می کنند، افزود: ۳۰ سال پیش قیمت بلیت تهران- مشهد بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان بود اما اکنون ۲۰۰ برابر افزایش یافته، در حالی که هزینه های صنعت حمل و نقل هوایی هزار برابر شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در ۳۰ سال گذشته به بهانه حمایت از مردم و کنترل قیمت ها، صنعت هوانوردی کشور را به طرف ورشکستگی سوق دادیم و این مساله عقب ماندگی های زیادی را در این بخش به ما تحمیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تصدی گری دولت در صنعت هوانوردی کشور در شرایط تازه بین المللی بسیار ضروری است، گفت: بدون شک ایجاد تحول در ساختارهای فروش خدمات با رویکرد استفاده از مدل های موفق بین المللی، توسعه صنعت هوانوردی کشور را تسریع می کند.

به گفته وی، طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیماها نخستین گام در مقررات زدایی است.

وی تاکید کرد: بدون توجه به صنعت حمل و نقل بویژه بخش حمل و نقل هوایی، توسعه اقتصادی میسر نیست و برای رسیدن به رتبه نخست کشورهای منطقه باید به این صنعت توجه خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با وجود نامهربانی های شرق و غرب و تحریم های ظالمانه در صنعت حمل و نقل هوایی، با ایجاد زیرساخت های فرودگاهی کارهای بزرگی در این بخش انجام شده است.

عابدزاده افزود: در سه دهه گذشته، سه نسل هواپیما وارد ناوگان هوایی جهان شده است که ما از آن بی نصیب بوده ایم.

وی یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته به علت افزایش رقابت بین شرکت های هوایی، سود سالیانه صنعت حمل و نقل هوایی جهان از پنج درصد به سه درصد کاهش یافته است.

عابدزاده از جابجایی سالیانه ۱۵۰ میلیون مسافر در منطقه از سوی شرکت های هوایی کشورهای خلیج فارس و ترکیه خبر داد و گفت: سهم شرکت های ایرانی از این میزان بسیار ناچیز است؛ در حالی که ایران می تواند در منطقه نقش کلیدی داشته باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ایران در مرکز جهان قرار گرفته به طوری که با هشت ساعت پرواز از ایران، ۸۰ درصد فرودگاه های جهان قابل دسترسی است.

** نیاز صنعت هوانوردی کشور به ۵۰۰ فروند هواپیما در بلندمدت

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: کشورمان در بلندمدت به ۵۰۰ هواپیمای مسافری نیاز دارد اما آیا فرودگاه های کشور ظرفیت پذیرش این همه هواپیمای مسافری را دارد؟

عابدزاده افزود: هر چند در سال های آینده این ۵۰۰ فروند هواپیما به تدریج وارد کشور می شود اما شرکت فرودگاه های کشور باید بستر لازم را برای توقف این هواپیماها فراهم کند.

وی گفت: در صورتی که صنعت هوانوردی کشور اقتصادی می شد فرودگاه های ما نیز بسیار فعال می شدند اما ضعف شرکت های هوایی و زیرساخت های فرودگاهی سبب شده است آنها نتوانند در بسیاری از مسیرها که هم اکنون نیز متقاضیان زیادی دارد، پرواز برقرار کنند.

وی گفت: اگر شرکت های هوایی هواپیماهای بردمتوسط در اختیار داشته باشند، پروازهای هوایی بین ۴۰ فرودگاه داخلی افزایش می یابد؛ در حالی که کمبود منابع مالی و تحریم های ظالمانه نگذاشت این صنعت همگام با هوانوردی جهان توسعه یابد.

** ضرورت اصلاح قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور

به گفته وی، قوانین صنعت هوانوردی کشور مربوط به ۴۰ سال پیش است و اکنون نمی توان این صنعت را با استناد به آنها اداره کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو بازوی مهم باید زمینه را برای تصویب قوانین صنعت هوانوردی کشور فراهم کنند.

عابدزاده از آماده بودن پیش نویس قوانین و مقررات تازه صنعت هوانوردی کشور خبر داد و گفت: انتظار داریم در برنامه ششم توسعه بتوانیم قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور را تغییر دهیم تا این صنعت همگام با پیشرفت های آن در دنیا با قوانین خاص خود اداره شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه فضای داخلی و بین المللی برای توسعه صنعت هوانوردی آماده است و باید از این فرصت مناسب برای توسعه صنعت حمل ونقل هوایی استفاده کنیم.

** نقش مهم فرودگاه ها در برندسازی و قدرت هوشمند کشورها

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور نیز در این میزگرد تاکید کرد: بدلیل تحریم های ظالمانه، صنعت فرودگاهی و حمل و نقل هوایی کشور در شرایط نامناسبی قرار گرفته و بی توجهی به آن در سال های گذشته این بخش را به یکی از بحرانی ترین بخش های اقتصادی کشور تبدیل کرده است.

رحمت الله مه آبادی گفت: متاسفانه در برنامه ریزی های کلان اقتصادی و ملی برای توسعه صنعت هوانوردی کشور چشم انداز خوبی ندارد.

وی افزود: ما در صنعت هسته ای سرمایه گذاری های خوبی انجام دادیم زیرا ملت، دولت و ارکان نظام برای احقاق حقوق مردم ضرورت این مساله را به خوب می دانستند اما توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی در نزد تصمیم گیرندگان عالی نظام هنوز به خوبی جا نیافتاده است.

به گفته وی، این صنعت برای کشورها و ملت ها برندسازی می کند و مستندات برندینگ یکی از خصوصیات این صنعت است. همچنین فرودگاه در شناسایی توانمندی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها نقش مهمی دارد و ابزار تشکیل حکومت های مدرن است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: هم اکنون صنعت هوانوردی به یک شبکه ارتباطی اینترنت فیزیکی تشبیه می شود و مغناطیس بزرگی برای تشویق سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است؛ زیرا اگر فرودگاه نباشد افراد برای انجام سرمایه گذاری در یک منطقه تشویق نمی شوند.

مه آبادی، صنعت حمل و نقل هوایی را نیازمند حمایت های تصمیم گیرندگان کشور دانست.

** تمدید اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم در برنامه ششم توسعه

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در ادامه تمدید اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه در برنامه ششم توسعه را خواستار شد و تاکید کرد: بدون شک تمدید این ماده قانونی در برنامه ششم زمینه های لازم را برای توسعه صنعت هوایی کشور فراهم می کند.

در ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه آمده است:

الف- دولت مجاز است نسبت به برقراری پرواز و جابجایی کالا و مسافر از طریق شرکت های داخلی و خارجی متناسب با میزان تقاضای حمل و نقل بین المللی از خارج کشور به یک فرودگاه بین المللی داخلی کشور و بالعکس اقدام کند.

ب- دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام نماید و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی نمودن نرخ آنها اقدام کند.

تبصره ـ ارائه خدمات کمک ناوبری هوایی و نشست و برخاست به صورت انحصاری برعهده شرکت فرودگاهها (دولت) خواهد بود.

ج ـ به منظور ساماندهی امور حمل و نقل هوایی، ارتقاء رقابت پذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جمله مواد (۵) و (۷) قانون اصلاح موادی از قانون تأسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۶/۲/۱۳۷۳ و واگذاری به بخشهای خصوصی و تعاونی و خدمات رسانی بهینه صنعت هوایی و اعمال حاکمیت مناسب، دولت موظف است نسبت به اصلاح وظایف، اختیارات و مسؤولیتهای سازمان هواپیمایی کشوری با هدف تقویت و متناسب نمودن وظایف و اختیارات حاکمیتی آن سازمان و همچنین اصلاح اساسنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال دوم برنامه اقدام قانونی نماید.

د ـ دولت نسبت به ارتقاء ایمنی هواپیماها، پروازها و فرودگاهها و نیل به استانداردهای بین المللی و همچنین پوشش کامل راداری، ناوبری و فرکانسی فضای کشور و فرودگاهها، از طریق تکمیل و یا نوسازی سامانه های (سیستمهای) کمک ناوبری و راداری، ایجاد و بهره برداری از زیرساختهای ناوبری جهانی ماهواره ای و سازماندهی مجدد فضای کشور با هدف کوتاه سازی و اقتصادی نمودن دالانهای هوایی داخلی و بین المللی و افزایش پروازهای عبوری تا پایان برنامه اقدام نماید.

به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور ، اکنون ۴۵ هزار پرواز به طور متوسط در هر هفته در فرودگاه های کشور انجام می شود که میانگین روزانه آن ۶۴۰ پرواز است. فقط در فرودگاه مهرآباد تهران به طور متوسط روزانه بیش از ۳۵۰ پرواز نشست و برخاست می کند.

همچنین اکنون از ۲۵۰ هواپیمای کشور، فقط ۱۵۰ فروند پرواز می کنند و باید در دوران پسا تحریم تلاش کرد با خرید ناوگان مناسبی همه فرودگاه های کشور فعال شوند.

مه آبادی گفت: هم اکنون ۸۰ درصد ترافیک هوایی کشور در هشت فرودگاه است و ۸۰ درصد پروازهای بین المللی کشور نیز در سه فرودگاه انجام می شود؛ در حالی که پروازهای بین المللی ما را ۹ فرودگاه پوشش می دهند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با یادآوری اینکه ۶۲ درصد پروازهای بین المللی کشور از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می شود، تاکید کرد از نظر تجاری و اقتصادی هیچیک از فرودگاه های ما بجز فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، سودده نیست. البته فرودگاه مشهد نیز در مرز سوددهی قرار گرفته است.

وی افزود: این نشان می دهد نظام تعرفه گذاری برای ارائه خدمات فرودگاهی به خوبی عمل نمی کند و اکنون بسیاری از ظرفیت های فرودگاهی کشور نیز خالی مانده است.

** ضرورت تجاری و اقتصادی شده فرودگاه ها با استفاده از مدل های مناسب

به گفته مه آبادی، بر اساس آمارهای موجود، در ۱۰۰ کشور جهان، ۹۸ درصد صنعت فرودگاهی در اختیار دولت هاست و فقط دو درصد فرودگاه های جهان توسط بخش خصوصی احداث شده اند؛ این مساله نشان می دهد مالکیت در اقتصادی بودن صنعت فرودگاهی هیچ تاثیری ندارد.

این مقام مسئول افزود: عاملی که سبب تجاری و اقتصادی شدن فرودگاه ها می شود، استفاده از مدل های مترقی مبتنی بر تفکر مدیریت توسعه صنعت فرودگاهی است و این تفکر به تجاری سازی منجر می شود؛ هر دو بخش دولتی و خصوصی می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه خواستار حفظ منابع درآمدی شرکت فرودگاه های کشور شد و گفت: براساس مقررات بین المللی و تاکید سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری «ایکائو» سود حاصل از منابع درآمدی فرودگاه ها باید در خود فرودگاه ها هزینه شود و ما نیز باید به تدریج با آزادسازی و تمرکززدایی، از تجارب موفق کشورهای جهان در این بخش استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، بر کسب اختیارات بیشتر برای شرکت فرودگاه های کشور تاکید کرد و گفت: در صورتی که شرکت فرودگاه های کشور اختیارات قانونی داشته باشد می تواند در تعیین تعرفه خدمات فرودگاهی اقدامات لازم را به عمل آورد.

مه آبادی ادامه داد: اکنون شرکت فرودگاه های کشور فاقد این اختیارات است و در زمینه جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این عرصه نتوانسته ایم به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنیم.

به گفته وی، با این حال سرمایه گذاران خارجی زیادی برای انجام سرمایه گذاری در فرودگاه های مشهد، اصفهان و امام خمینی (ره) اظهار تمایل کرده اند و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باید زمینه های لازم را برای مشمولیت شرکت فرودگاه های کشور به استفاده از قانون حمایت از گردشگری فراهم کند تا بتوانیم با استفاده از این قانون، صنعت فرودگاهی کشور را متحول کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: برای ادامه فعالیت فرودگاه های کشور هزینه های زیادی پرداخت می شود در حالی که هزینه آب و برق آن با تعرفه های خاص محاسبه می شود و قانون نیز از شرکت فرودگاه ها حمایت نمی کند.

 

** ضرورت حضور بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی و فرصت ۱۵ ساله ایران

این مقام مسئول ادامه داد: برای حضور بخش خصوصی در فرودگاه ها قوانین مناسبی در اختیار نداریم و تاکنون نیز هیچ کار ارزشمندی برای فرودگاه های مهم کشور انجام نشده است، لذا نباید انتظار تحول مهمی در این بخش داشته باشیم.

مه آبادی خاطرنشان کرد: برای توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران تنها ۱۵ سال وقت دارد تا بتواند چشم اندازهای مناسبی را برای این صنعت فراهم کند، زیرا اگر فرصت ها را از دست بدهیم صنعت حمل و نقل هوایی ایران در بین کشورهای منطقه و جهان جایگاه مناسبی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور یادآورشد: اکنون جایگاه صنعت هوانوردی ایران در رتبه چهارم منطقه است؛ اگر با برنامه ریزی های مناسب نتوانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم در بین ۹ کشور منطقه رتبه هفت یا هشت را خواهیم داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر نتوانیم تا سال ۲۰۳۳ زیرساخت های خود را در صنعت حمل و نقل هوایی ارتقا دهیم در این صورت کشورهای منطقه با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، سهم بیشتری از این حمل و نقل بین المللی را به دست می آورند که در این صورت برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری خواهیم داشت.

مه آبادی گفت: گزارش اتحادیه فرودگاه های جهان و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) نشان می دهد که در این سال قطر ۶۰ میلیون مسافر، عربستان ۷۴ میلیون مسافر و ترکیه ۱۸۷ مسافر را در حمل و نقل هوایی جابجا می کنند و ایران پس از بحرین و کویت با ۴۰ میلیون مسافر در رتبه های هفتم و یا هشتم قرار می گیرد.

وی افزود: مطالعات ما نشان می دهد اگر بتوانیم در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم در این صورت صنعت هوایی و فرودگاهی ایران می تواند به رتبه نخست منطقه دست یابد.

مه آبادی اظهارداشت: ایران در بین دو منطقه پرترافیک هوایی جهان قرار دارد و در افق ۲۰۳۰ ، ۴۲ درصد ترافیک هوایی جهان از طریق این منطقه انجام خواهد شد و فقط دو میلیارد مسافر در منطقه اروپا از این منطقه پرترافیک جهان تردد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ایران در بهترین موقعیت جغرافیایی حمل و نقل هوایی جهان قرار دارد، افزود: اگر زیرساخت های مورد نیاز خود را در این مرحله تکمیل کنیم، می توانیم سهم خود را در این صنعت افزایش دهیم، لذا ایجاد زیرساخت های فرودگاهی و اصلاح قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور برای ما اهمیت بسیاری زیادی دارد.

** ۱۰هزار مترمربع پارکینگ و 'تاکسی وی' برای هر فروند هواپیما در فرودگاه های کشور نیازمندیم

این مقام مسئول با بیان اینکه سالیانه به طور متوسط ترافیک هوایی در جهان ۳.۷ درصد رشد می کند، گفت: بررسی ها نشان می دهد ایران در بلندمدت به ۴۰۰ هواپیما نیاز خواهد داشت و ما برای پارک این تعداد هواپیما در فرودگاه های کشور به ۱۰ هزار مترمربع پارکینگ و «تاکسی وی» به ازای هر هواپیما نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور اظهار داشت: در صورتی که به ازای هر مترمربع ۸۰ میلیون ریال برای احداث ترمینال در فرودگاه های کشور هزینه کنیم، در مجموع باید ۳۲ هزار میلیارد ریال معادل سه تریلیون و ۲۰۰ میلیارد ریال برای احداث ترمینال در فرودگاه ها هزینه شود، در حالی که شرکت فرودگاه های کشور بسیار کمتر از این اعتبار و منابع مالی در اختیار دارند.

مه آبادی اظهارداشت: تامین منابع مالی برخی از نهادها و سازمان ها در فرودگاه های کشور، بسیاری از منابع مالی شرکت فرودگاه ها را هدر می رود و هم اکنون به علت تکمیل ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره)، مهرآباد و مشهد دیگر نمی توانیم پروازهای بیشتری را بپذیریم زیرا جای پارک هواپیما در این فرودگاه ها به شدت محدود شده است.

به گفته وی، فرودگاه امام خمینی(ره) برای پذیرش سالانه چهار میلیون مسافر احداث شده است، در حالی که هم اکنون هشت میلیون مسافر از این فرودگاه تردد می کنند و فرودگاه امام خمینی(ره) برای پذیرش پرواز از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب با محدودیت های زیادی مواجه است.

وی گفت: بودجه جاری شرکت فرودگاه های کشور یک تریلیون و ۳۱۰ میلیارد ریال است و این نشان می دهد سال آینده وضع ما بسیار بدتر خواهد شد، زیرا از این بودجه ۸۵۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به هزینه های جاری شرکت فرودگاه های کشور است و با منفک شدن فرودگاه امام خمینی(ره) سال آینده درآمد ۳۱۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت فرودگاه ها از این محل کاهش پیدا می کند.

وی اظهار داشت: هزینه های جاری شرکت فرودگاه ها سال آینده از ۸۵۰۰ میلیارد ریال به یک تریلیون ریال افزایش می یابد و اگر این هزینه را از اعتبارات یک تریلیون و ۳۱۰ میلیارد ریالی کم شود، در این صورت تنها ۲۰۰۰ میلیارد ریال بودجه برای اداره ۵۳ فرودگاه کشور باقی می ماند و این مبلغ نیز تنها برای نوسازی دو باند فرودگاه مهرآباد کافی است.

مه آبادی افزود: برای حل این مساله باید مشکل واریز درآمدهای ارزی شرکت فرودگاه ها از محل پروازهای عبوری به خزانه خودداری شود، زیرا سالانه ۱۵۰۰ میلیارد ریال بابت سیاست های دوگانه ارزی منابع مالی ما هدر می رود؛ ۳۶۰۰ میلیارد ریال یارانه از بابت ارائه خدمات به سازمان ها و نهادها در فرودگاه ها پرداخت می شود و سالانه حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال نیز در بخش امنیتی پرداخت می شود.

وی گفت: شرکت فرودگاه ها هم اکنون برای ارائه خدمات فرودگاهی ۸۰ درصد تخفیف به شرکت های هوایی ارائه می دهد و اگر این منابع مالی در اختیار شرکت فرودگاه ها قرار گیرد، بسیاری از هزینه های شرکت فرودگاه ها می تواند از محل حذف این یارانه ها تامین شود، این در حالی است که هم اکنون یکی از نهادهای دولتی تاکید دارد که بخشی از درآمد شرکت فرودگاه های کشور به آنها اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: علاوه بر این هزینه ها، شرکت فرودگاه های کشور سالانه ۳۶۰۰ میلیارد ریال مالیات و سود سهام پرداخت می کند و از محل صرفه جویی های سوخت هیچ منابع مالی نیز در اختیار ما قرار نمی گیرد، این در حالی است که هم اکنون به ازای هر مسافر در فرودگاه های مهم جهان بین ۱۵ تا ۲۵ دلار برای اجرای طرح های فرودگاهی دریافت می شود.

مه آبادی اظهارداشت: با وجود آنکه در توسعه صنعت فرودگاهی به حمایت مجلس و دولت اعتقاد داریم، اما عدم اجرای قانون، بسیاری از طرح های عمرانی شرکت فرودگاه های کشور را متوقف خواهد کرد و این مساله در توسعه صنعت فرودگاهی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

** با قانون خدمات کشوری اداره صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور میسر نیست

وی گفت: در همه کشورهای جهان تعداد نیروی انسانی متناسب با ترافیک هوایی افزایش می یابد اما در صنعت فرودگاهی کشور این مساله برعکس است و قانون خدمات کشوری اجازه نمی دهد صنعت هوانوردی کشور به خوبی اداره شود.

به گفته مه آبادی، هم اکنون افزایش هزینه ها جذب نیروی انسانی کارآمد، این بخش را با نگرانی های زیادی مواجه کرده و حتی زمینه مهاجرت نیروی انسانی متخصص به سایر کشورها را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه انگیزه ای برای حفظ نیروی انسانی صنعت هوانوردی وجود ندارد و قوانین دست و پا گیر مانع توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی است، گفت: زیرا قوانین موجود اجازه ابتکار را به صنعت هوانوردی کشور نمی دهد در حالی که ما باید از قوانین و استانداردهای بین المللی در این زمینه استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور تاکید کرد: بدون شک برای توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی نیازمند استفاده از قوانین و مقررات بین المللی هستیم زیرا قوانین داخلی به ما اجازه نمی دهد بتوانیم این صنعت را با توجه به نیازهای آن اداره کنیم.

** حضور بخش خصوصی صنعت فرودگاهی را را در کشور متحول می کند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این میزگرد خواستار حضور بخش خصوصی در صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور شد و گفت: در توسعه این صنعت نباید به منابع مالی دولت متکی بود.

مهرداد لاهوتی افزود: هرچند که صنعت هوانوردی کشور با وجود تحریم های ظالمانه و تلاش دست اندرکاران آن نمره قبولی دارد، اما با انجام سرمایه گذاری بخش خصوصی باید زمینه های کاهش سن ناوگان هوایی کشور بیش از پیش فراهم شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ فروند هواپیمای شرکت های هوایی در کشور زمینگیر هستند، گفت: در حال حاضر تنها ۱۴۰ فروند هواپیما در کشور پرواز می کنند و تکنولوژی آنها نیز بسیار قدیمی است.

وی تاکید کرد: در نخستین قدم با لغو تحریم ها، باید شرکت های هوایی هواپیماهای مناسبی را وارد ناوگان هوایی خود کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس آمادگی دارد قوانین جدیدی را همسو با توسعه صنعت هوانوردی کشور تصویب کند، هرچند برخی از قوانین در این بخش هنوز اجرایی نشده است.

به گفته این مقام مسئول، حضور بخش خصوصی بدون هیچ محدودیت در صنعت فرودگاهی کشور ضروری است، زیرا فرودگاه ها در ایجاد ارتباط سریع بین مناطق مختلف کشور نقش مهمی ایفا می کنند و بخش خصوصی می تواند در ایجاد فرودگاه های کوچک در مناطق مختلف کشور نقش آفرینی کند.

** در فرودگاه امام فقط به ۱۵ درصد اهداف خود رسیده ایم

لاهوتی اظهارداشت: پس از ۵۰ سال در فرودگاه امام خمینی (ره) فقط به ۱۵ درصد اهداف خود در این فرودگاه دست پیدا کرده ایم در حالی که اگر به فرودگاه امام(ره) با نگاه اقتصادی توجه جدی داشتیم این فرودگاه می توانست در منطقه نقش آفرینی بیشتری را ایفا کند.

وی با اشاره به مناطق ممنوعه پرواز در کشور گفت: مناطق ممنوعه پروازی در کشور بسیار بالاست و خوشبخانه با تلاش دست اندرکاران و همکاری نهادها و سازمان های مربوطه، اکنون مناطق ممنوعه پروازی کاهش یافته که در نتیجه طول راه های هوایی کشور در دو سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با ناامن شدن آسمان برخی از کشورهای منطقه و افزایش راه های هوایی در کشور، اکنون پروازهای عبوری از ۴۰۰ مورد روازنه به بیش از ۹۵۰ پرواز افزایش یافته است

وی گفت: تصور می کنیم با ارائه خدمات مناسب هوانوردی، پروازهای زیادی می تواند از آسمان ایران عبور کند.

لاهوتی افزود: با اجرای سه برنامه توسعه درصدد بودیم سن ناوگان هوایی خود را به زیر ۱۵ سال کاهش دهیم، اما با وجود تلاش های زیاد انجام شده، اکنون متوسط سن ناوگان هوایی کشور به حدود ۲۳ سال رسیده است.

وی با اشاره به ابزارهای قانونی برای استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی یادآورشد: در تبصره پنج بودجه امسال استفاده بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت حمل و نقل کشور در اولویت قرار گرفته است؛ از این رو باید بخش خصوصی و شرکت های هوایی از این فرصت برای توسعه صنعت فرودگاهی و هوانوردی کشور استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت حمل ونقل ریلی نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستم، گفت: تا ۱۴۰۴ باید در کشور بیش از ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن داشته باشیم در حالی که اکنون ۱۱ هزار کیلومتر در کشور خط آهن داریم و سالانه باید یک هزار کیلومتر خط آهن در کشور احداث شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: در این حالی است که ما سالانه بیش از ۱۷۰ کیلومتر خط آهن نمی توانیم احداث کنیم و هر سال از احداث ۸۰۰ کیلومتر خط آهن از برنامه بسیار عقب مانده ایم.

لاهوتی از پیشنهاد تشکیل کمیته ای ویژه برای برون رفت صنعت حمل و نقل هوایی از مشکلات موجود خبر داد و گفت: این کمیته می تواند با ارائه راهکارهای مناسب دغدغه های سازمان هواپیمایی کشوری را در این بخش با اصلاح قوانین و مقررات در برنامه ششم توسعه را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که در سه ماه گذشته اصلاح قوانین و مقررات توسط سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شده است، اما با نگاه مشترک دولت و مجلس، فضای مناسبی برای توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور فراهم می شود.

نظر شما