شناسهٔ خبر: 16565 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر‌کل‌‌‌ راه وشهرسازی لارستان خبر‌ داد؛

مکان‌یابی برای ساخت شهرجدید تابناک در لارستان/ ایجاد اشتغال با سرریز‌شدن جمعیت به این منطقه

باقری فرد مدیرکل راه وشهرسازی لارستان با اشاره به اینکه تعامل با حوزه مدیریت شهری و مدیران‌ استانی در سرلوحه کاری اداره‌کل راه وشهرسازی لارستان قرار‌دارد ،گفت: در حال مطالعه و بررسی برای مکان‌یابی ساخت شهرجدید تابناک هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی محمدرضا باقری‌فرد، مدیرکل راه وشهرسازی لارستان درباره جزییات شهرجدید تابناک گفت: این شهر قرار است در جنوب استان فارس احداث شود. اما محل احداث آن هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده‌است که امیدواریم تا قبل از پایان امسال ،کار مکان‌یابی این شهر جدید به پایان برسد تا در سال آینده طرح جامع آن نیز نوشته شده و پس از آن مناقصه برای مشخص شدن سرمایه گذار و چگونگی ساخت آن آغاز شود.

باقری فرد که به تازگی به این سمت منصوب شده‌است درباره هدف از ساخت این شهر‌جدید گفت: بنا به دستور مقام‌عالی وزارت برای ساخت این شهر که مورد اقبال همه مسئولان استان نیز قرار‌گرفت در حال حاضر این شهر مسیر قانونی خود را برای ساخت آغاز‌می‌کند. ضرورت ساخت این شهر بخاطر نزدیکی جنوب استان فارس به منطقه ویژه اقتصادی و انرژی‌بر عسلویه در بوشهر است که بسیاری از پالایشگاهها و  شرکت‌های  اقتصادی نفتی در این منطقه وجود دارد، برای همین می‌طلبید که در کنار این منطقه یک نقطه جمعیتی جدید وجود داشته باشد زیرا شهرهای موجود  از قبل تعریف‌شده هستند و ظرفیت بیشتری برای اسکان ندارند. این طرح مزیت اشتغالزایی هم دارد زیرا جمعیتی که در این منطقه سرریز می شوند نیاز به اسکان جدید دارند که این موضوع خودبخود ایجاد اشتغال هم می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قرار گرفتن عسلویه در استان بوشهر چرا این شهر‌ جدید در این استان ساخته نمی‌شود، گفت: منطقه ویژه عسلویه بیشتر از آنکه به بوشهر نزدیک باشد به شهرهای جنوبی استان فارس نزدیک است. از طرف دیگر با توجه به نوع جغرافیای منطقه تصمیم گرفته شد که شهری با ایده‌های جدیدتر ساخته شود که هم به عسلویه نزدیک باشد هم با شهرسازی مدرن و جدید تطابق داشته باشد. بیشترین بهره برداری از عسلویه نیز در حوزه استحفاظی اداره کل راه وشهرسازی لارستان قرار گرفته است بنابراین باید از الان به فکر جمعیتی که در این منطقه سرریز می شود باشیم .

باقری‌فرد همچنین اضافه کرد: بیشترین مراودات با عسلویه و پالایشگاه‌هایی که از قبل در این منطقه احداث شده‌اند و یا در حال احداث هستند در حوزه راه واستحفاظی لارستان قرار گرفته‌اند. به عبارتی جمعیت این منطقه که روزبه روز در حال افزایش است نه در حوزه استان بوشهر جا دارد که اسکان پیدا کنند نه در هرمزگان؛ زیرا بیشتر این مناطق در حوزه راه وشهرسازی لارستان قرار گرفته‌اند. از این‌رو باید نقطه اسکان جدیدی احداث‌شود که این جمعیت در آنجا اسکان یابند.

وی درباره منفعت زیست محیطی ساخت این شهر جدید در لارستان هم گفت: از آنجاکه منطقه استحفاظی لارستان از نظر جغرافیایی بالای عسلویه قرار دارد بهترین راه حل این است که  اسکان جمعیت در جایی باشد که هم آب و هوای بهتری دارد و هم از نظر زیست محیطی،آلودگی کمتری داشته باشد که خوشبختانه منطقه لارستان دارای چنین ویژگی‌هایی هست./

نظر شما