شناسهٔ خبر: 166348 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای طرح نهضت ملی مسکن در جیرفت؛

ایجاد شهر جدید در مجاورت آثار تاریخی به محافظت و اهمیت آن آثار کمک می کند.

جنوب کرمان - فرخی رئیس اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه وشهرسازی جنوب کرمان با تاکید براهمیت تاریخی شهرقدیم جیرفت بیان کرد: ایجاد شهرجدید درکنار یک بنای تاریخی می‌تواند به محافظت و اهمیت آثار باستانی و تاریخی کمک کند و به آنها آسیب نرساند.

 به گزارش پایگاه خبری راه وشهرسازی (جنوب کرمان) یوسف فرخی رئیس اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه وشهرسازی جنوب کرمان با برشمردن اهمیت تاریخی شهرقدیم جیرفت،گفت: ایجادشهرجدید درکنار آثار تاریخی می تواند به ارتقای ارزش تاریخی محیط اطراف کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای زیادی، شهرک‌ها و مناطق جدید کنار بناهای تاریخی به وجود آمده‌اند که به‌دلیل مناسب بودن طراحی و برنامه‌ریزی، هیچ آسیبی به بناهای تاریخی نرسیده است.

فرخی ادامه داد: این مناطق جدید می‌توانند به رونق اقتصادی و جذب گردشگران کمک کنند و در عین حال ارزش تاریخی محیط اطراف را شیرین‌تر و جذابتر نشان دهند.

مدیر روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی جنوب کرمان بیان کرد: در ایران نمونه هایی از این نوع شهرک‌ها وجود دارد که نه‌تنها به بناهای تاریخی آسیبی نرسانده، بلکه به رشد و توسعه اقتصادی نیز کمک کرده است. به‌عنوان مثال، شهر قدیمی بندرعباس کنار بناهای تاریخی، با حفظ هویت معماری خود، شهر جدیدی را شکل داده است.

وی با تاکید بر طراحی مناسب و رعایت احترام به گذشتگان و ارزش‌های تاریخی گفت: می‌توان از تلفیق زیبایی های بین بناهای قدیمی و بناهای جدید لذت برد و از آسیب به آثار تاریخی جلوگیری کرد.

فرخی توضیح داد: همگی بر این موضوع واقفیم که برای ساخت یک شهرک جدید در نزدیکی یک اثر باستانی، ابتدا باید از اهمیت حفظ و محافظت این اثر باستانی آگاه باشیم، برای این منظور، باید مطابق با دستورالعمل‌ها و قوانین محافظت از میراث فرهنگی و تاریخی عمل کرده و از متخصصین و کارشناسان مربوطه برای بررسی تأثیرات ساخت شهرک جدید بر این اثر باستانی و راه‌های حفظ و نگهداری از آن را درخواست کنیم.

ارتقای بازدهی اقتصادی آثار، با برنامه ریزی و هماهنگی قوانین میراث فرهنگی

وی افزود: با برنامه‌ریزی دقیق وهماهنگی میان قوانین محافظت از میراث فرهنگی و توسعه شهری همچنین توجه به نیازهای اجتماعی وفرهنگی منطقه، می‌توان شهرک‌های جدیدی را در کنار آثار باستانی ساخت که همزمان با حفظ این آثار و بناها، بازدهی اقتصادی و اجتماعی منطقه را نیز ارتقاء دهیم .

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: برای ایجاد یک شهرک جدید در نزدیکی آثار باستانی باید اقداماتی مانند بررسی تاثیرات محیطی، حفظ ومرمت این آثار، توسعه پایدار و اطلاع‌رسانی و به ویژه آموزش را مد نظر قرار دهیم.

به گفته وی با رعایت این موارد می‌توان یک شهرک جدید را در نزدیکی یک بنا یا اثر باستانی ساخت و همزمان درحفظ و مراقبت آن کوشید .

وی با اشاره به نمونه های معروف این شهرک‌ها عنوان کرد: معروف‌ترین نمونه ها در این زمینه، ایجاد شهر جدید مسقط در عمان است، این شهر در طول سالیان طولانی با نگاه به محافظت از اثرهای تاریخی و باستانی موجود در منطقه ساخته شده است.

فرخی اضافه کرد: شهر مسقط از این نمونه دارای زیرساخت‌های مدرن و مناسب با رعایت قوانین میراث فرهنگی و تاریخی است. نمای این شهر با توجه به اتخاذ استراتژی‌های صحیح و هماهنگی مناسب بین توسعه شهری و حفظ میراث فرهنگی توانسته یک شهر پویا و زیبا را با حفظ آثار باستانی‌ ایجاد کند.

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه وشهرسازی جنوب کرمان همچنین با ذکر چند نمونه در داخل کشور بیان کرد: در کشور خودمان نیز می‌توان به مثال‌هایی مانند شهر جدید پردیس و شهر پروان از شهرک‌های جدید اشاره کرد که با رعایت استانداردهای معماری، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست توانسته‌ با حفظ آثار باستانی و تاریخی موجود در منطقه، زیرساخت‌های جدید و مدرنی بسازند که به رشد و توسعه منطقه کمک کرده و در کنار آن میراث فرهنگی و تاریخی را حفظ کنند.

وی گفت: یکی از شهرهایی دیگری که مجاور آثار تاریخی ساخته شده و موفقیت آمیز بوده، فلورانس در ایتالیا است که مهمترین خاستگاه های معماری و هنر رنسانس است و مجسمه های میکل آنژ به خصوص مجسمه داوود  و نقاشی های روی دیوارهای کلیسای جامع دومو از جاذبه های این شهر تاریخی است که با وجود ساختمان های مدرن و فروشگاه های متعدد این نوید را به شما می دهد که این شهر فقط شهر موزه ها و مجسمه ها نیست .

وی خاطرنشان‌کرد: این شهر به صورت هوشمندانه و با همکاری نزدیک تاریخ و تمدن منطقه هویت و زیبایی این آثار تاریخی حفظ شده و شهروندان و گردشگران از تاریخ و فرهنگ منطقه استفاده کرده و ارتباط موثر با آنها، یک جامعه پویا و فعال شکل داده‌اند.

احداث شهرک جدید تعادل گذشته، حال و آینده است

وی با اشاره به شهر مریوان در استان کردستان یادآورشد: از مثال‌های بارز دیگر می توان به شهر مریوان در استان کردستان ایران اشاره کرد که این شهر جدید نیز در کنار گورستان‌های قدیمی و تاریخی مریوان به وجود آمده و توانسته است با حفظ ارزش‌های فرهنگی وتاریخی منطقه، یک بسترجدید برای شهروندان این منطقه وگردشگران ایجاد کند.

رییس اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه وشهرسازی جنوب کرمان گفت: این مثال‌ها نشان می‌دهند که با توجه به اهمیت حفظ و حراست از ارزش‌های تاریخی و باستانی، می‌توان شهرک‌های جدیدی را درکنار این آثار مهم تاریخی ساخت و با ارتباط مستقیم و هماهنگ بین فرهنگ و توسعه شهری، یک تعادل مناسب بین گذشته ،حال و آینده ایجاد کرد.