شناسهٔ خبر: 166543 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛

ارائه سبد تامین مالی احداث راه آهن سریع السیر تهران – مشهد به دولت

ببینید| جلسه بررسی نحوه اجرای دستور رئیس جمهور برای تسریع در شروع عملیات اجرایی راه آهن تهران – مشهد معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از تدوین برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این معاونت با ترکیب همه منابع و روش‌های تامین مالی ممکن نسبت به تهیه سبد متنوع تامین مالی راه آهن تهران – مشهد اقدام می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی نحوه اجرای دستور رئیس جمهوری برای تسریع در شروع عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران – مشهد با حضور امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن ج.ا.ایران، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نفت، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برگزار شد.

جابه‌جایی ۴۱ میلیون نفر مسافر در سال

غفاری با بیان اینکه محور مذکور به طول ۸۷۰ کیلومتر احداث خواهد شد، گفت: با توجه به اهمیت آن در جابه‌جایی ۴۱ میلیون نفر مسافر در سال از توجیه لازم برخوردار است.

وی با توجه به مطالعات و اقدامات صورت گرفته ظرف بیش از یک سال گذشته بیان کرد: در ماه جاری برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد تدوین می‌شود.

اعلام آمادگی سرمایه گذاران داخلی و خارجی 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم بالای منابع مورد نیاز برای اجرای این پروژه گفت: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران و بخش‌های فنی و اجرایی داخلی و همچنین اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای اجرای این پروژه، سبد تامین مالی متنوع آن طراحی و به زودی برای اتخاذ تصمیم نهایی تقدیم دولت خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بهره‌گیری کامل از نتایج تجربیات موجود، اتخاذ تدابیر لازم برای انتقال تکنولوژی و مستند سازی لازم تحت یک مدیریت متمرکز و فازبندی عملیاتی پروژه با رویکرد بهره برداری کامل هر یک از فازها را از الزامات اجرایی این پروژه دانست.

استفاده حداکثری از کنسرسیوم مشاوران توانمند برای طراحی و نظارت

غفاری همچنین با اشاره  به برخورداری پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد از مجوز ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: سعی ما بر این است که از حضور کنسرسیوم مشاوران توانمند داخلی و خارجی برای طراحی و نظارت مطمئن و کامل پروژه حداکثر بهره را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این معاونت با ترکیب همه منابع و روش‌های تامین مالی ممکن از جمله انواع تهاتر نفت، منابع عمومی، مشوق‌ها و امتیازات مالی، تامین مالی فاینانس، تخفیف سود بازرگانی تجهیزات وارداتی، امتیاز معادن، مولدسازی و غیره نسبت به تهیه سبد متنوع تامین مالی راه آهن تهران – مشهد اقدام می‌کند.