شناسهٔ خبر: 16695 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اعلام کرد؛

مراقبت ۳۲ اکیپ راهداری از ۸۰۰۰ کیلومتر راه و ۱۶ گردنه در طرح راهداری زمستانه/ خسارت ۷۰میلیارد تومانی سیل به محورهای دو شهرستان

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در مورد طرح راهداری زمستانی در این استان گفت: ۳۲ اکیپ راهداری با ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات مراقبت از ۸۰۰۰ کیلومتر جاده و ۱۶ گردنه برف‌گیر را برعهده دارند و تاکنون ۵ مرحله بارش برف سنگین را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

شهرام ملکی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح راهداری زمستانی در استان لرستان امسال به خاطر بارش‌های زودرس از اوایل آذرماه شروع شد و تا آخر فروردین ۹۵ ادامه دارد.

وی افزود: آغاز این طرح با بارندگی سیل‌آسا همراه بود بطوری‌ که در ۲ شهرستان کوهدشت و دوره‌چگینی سیل جاری شد و در نتیجه آن ۷۰۰ میلیارد ریال به راه‌های این دو شهرستان خسارت وارد آمد.به عبارتی سهم شهر کوهدشت از این خسارت ۵۳۶ میلیارد ریال و سهم دوره‌چگینی ۱۳۴میلیارد ریال است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: ما ۳۲ راهدارخانه داریم که ۲۴ راهدارخانه ثابت و ۸ راهدارخانه سیار است که براساس تشخیص مشترک ما و پلیس راه در گردنه‌های خاص مستقر می‌شوند. جمعا ۳۲ اکیپ راهداری هم داریم که با ۲۵۰ ماشین‌آلات مربوط به راهداری زمستانی اعم از دستگاه‌های اداره کل و ماشین‌آلات بخش خصوصی وظیفه نگهداری از راه‌ها را برعهده دارند.

وی افزود: استفاده از بخش خصوصی به این شکل است که ما ماشین را به مدت ۵ ماه اجاره می‌کنیم و بقیه خدمات از جمله تأمین نیروی انسانی مربوط را همان پیمان‌کاربخش خصوصی تأمین می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خصوص گردنه‌های برف‌گیر استان گفت: ۸ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان وجود دارد و ۱۶ گردنه برف‌گیر و معروف داریم که مهمترین آنها ۳ گردنه زالیان، رازان و زاغه در محور توره - بروجرد - خرم‌آباد، گردنه‌های ایوان‌در، گشور و گاماسیاب در محور خرم‌آباد به نورآباد و کرمانشاه، گردنه‌های شورآب و گاوزرده در محور خرم‌آباد به پل‌دختر و اندیمشک و گردنه‌های طول‌کش و ریش‌بر در محور خرم‌آباد - کوهدشت - پل‌دختر هستند.

وی افزود: از آغاز طرح راهداری زمستانی علاوه بر بارش باران ۵ مرحله بارش برف داشته‌ایم که در هر مرحله علاوه بر برف‌روبی اقدام به نمک‌پاشی و شن‌پاشی کرده‌ایم.

ملکی ادامه داد: حجم شن و نمک‌پاشی انجام شده تا کنون حدود ۱۵  هزار مترمکعب بوده‌است و چند برابر این میزان در انبارها ذخیره داریم که این میزان ذخیره در بدبینانه ترین حالت و با بیشترین بارش تا آخر فروردین کفاف می‌دهد طوری که  هرسال ذخیره ما اضافه می‌آید و برای سال آینده می‌ماند.

وی در مورد مهمترین ویژگی مدیریت راهداری زمستانی استان لرستان گفت: مدیریت راه‌های استان در طرح راهداری زمستانی تنها مختص به این مدیریت نیست و همه معاونت‌های این اداره کل به نوعی درگیر این موضوع هستند. به این صورت که در زمان بارش برف همه معاونت‌ها در مسیرهای مختلف  مستقر می‌شوند؛ مثلا معاون شهرسازی یک محور را مدیریت می‌کند، معاون اداری و مالی یک محور دیگر را مدیریت می‌کند و همینطور معاون‌های فنی - اجرایی و راهداری و سایر معاونت‌ها. این باعث شده تا در زمان بارش برف نتیجه خوبی بگیریم و راهها در سریعترین زمان ممکن بازگشایی شود.

ملکی افزود: علاوه بر این از امکانات و ظرفیت‌های پیمانکاران بخش خصوصی هم که مثلا در حال ساخت و یا بهسازی محوری در استان هستند برای کمک به طرح راهداری زمستانه استفاده می‌کنیم./

نظر شما