شناسهٔ خبر: 167274 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

همکاری راه آهن با بخش خصوصی بیشتر از هر زمانی مورد تاکید است

ببینید | افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: همکاری راه آهن با بخش خصوصی بیشتر از هر زمانی مورد تاکید است و توفیق صنعت راه آهن با همکاری بخش خصوصی ممکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه پس از شرکت در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی به بازدید از غرفه‌ها و گفت‌وگو با مدیران شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی در جمع خبرنگاران گفت: همکاری راه آهن با بخش خصوصی بیشتر از هر زمانی مورد تاکید است و توفیق صنعت راه آهن با همکاری بخش خصوصی ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: همکاری صنعت راه آهن با بخش خصوصی در دستور کار است و توفیق این صنعت که به توفیق اقتصادی کشور و مردم منجر می‌شود، با مشارکت بخش خصوصی ممکن خواهد بود. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش ریلی، توسعه زیرساخت‌ها بیش از دیگر موارد اهمیت دارد و صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است. این امر از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تأمین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال می‌شود. 

ضرورت ایجاد مشوق‌های مختلف در زمینه توسعه زیرساخت‌های ریلی

بذرپاش در ادامه با اشاره به‌ضرورت ایجاد مشوق‌های مختلف در زمینه توسعه زیرساخت‌های ریلی گفت: باید با ارائه مشوق‌هایی جابه‌جایی کالاها را از بخش جاده‌ای به بخش ریلی منتقل کنیم که آثار و منافع قابل‌توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت. 

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: توسعه حمل کالا از طریق شبکه ریلی نه‌تنها افزایش ایمنی جاده‌ها و در نتیجه کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش تعداد جان‌باختگان حوادث جاده‌ای را به همراه خواهد داشت، بلکه زمینه‌های رشد اقتصادی را نیز فراهم می‌کند. 

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه ناوگان با منع واردات مواجه بودیم، گفت: مطابق توافق انجام شده با وزارت صنعت معدن و تجارت مقرر شد چنانچه تولیدات داخلی پاسخگوی نیازها نبود، از طریق واردات اقدام شود.

سرعت سیر کالاها در شبکه ریلی با مشارکت بخش خصوصی افزایش یابد

بذرپاش در ادامه با تأکید بر ضرورت افزایش سرعت سیر قطارهای باری در کشور، توضیح داد: سرعت سیر کالاها در شبکه ریلی باید افزایش پیدا کند که این موضوع به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی نیاز دارد و با وجود محدودیت‌های منابع دولت، این مهم با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در این زمینه چاره‌ای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزم‌های تشویقی هستیم، گفت: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به‌منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک‌دیده‌شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگن‌ها در ماه‌های گذشته بودیم. 

وی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه واگن‌های باری کمبود خاصی در کشور وجود ندارد و بااین‌حال وزارت راه و شهرسازی به دنبال واگذاری بخش باری راه‌آهن به بخش خصوصی است؛ چرا که این بخش علاوه بر سودآوری برای بخش خصوصی می‌تواند پیامدهای بسیار مثبتی را برای کشور به همراه داشته باشد. 

بذرپاش تصریح کرد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد؛ اما در تلاشیم تا حد وسط را برای قیمت بلیت‌ها در نظر بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکت‌ها ضرر نکنند. 

لزوم توسعه هرچه بیشتر زیرساخت‌های ریلی در بنادر

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به افزایش میزان کالاهای در حال تخلیه و بارگیری در بنادر کشور گفت: باید زیرساخت‌ها را در این حوزه هرچه بیشتر توسعه دهیم تا تمایل به عبور کالاها از ایران نسبت به گذشته افزایش یابد. 

بذرپاش همچنین سفر به روسیه و دیدار با وزیر راه‌آهن این کشور را یادآور شد که در آن طرف روسی بابت کاهش مدت‌زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس رضایت داشت. 

وی تصریح کرد: با اینکه تلاش‌های بسیاری در زمینه کاهش زمان سیر کالا در ایران انجام شده، اما معتقدیم هنوز این مدت‌زمان زیاد است و باید بیش از این کاهش یابد. به این منظور علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها، باید تسهیل تردد کالا بین کشورها در توافقات منطقه‌ای مدنظر باشد. 

بذرپاش در ادامه با اشاره به این که صنعت ریلی، صنعتی جذاب، راهبردی و آینده‌دار است و تمرکز ویژه‌ای بر آن داریم، اظهار کرد: تکمیل زنجیره‌ها در کریدورهای شرقی - غربی و شمالی - جنوبی در بخش ریلی در دستور کار است و در این راستا امیدواریم خط ریلی چابهار - زاهدان تا پایان امسال به اتمام برسد. 

وی همچنین توافق انجام شده با هندی‌ها به‌منظور تأمین زیرساخت‌ها در بندر چابهار را از جمله اقدامات انجام شده در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری برشمرد. 

خط ریلی رشت - کاسپین به زودی افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از اتمام خط ریلی رشت - کاسپین خبر داد که به‌زودی افتتاح می‌شود و گفت: تکمیل زنجیره‌های کریدوری شرقی غربی و همچنین دوخطه کردن بسیاری از محورهای راهبردی از جمله پروژه‌های اولویت‌دار راه‌آهن است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، تاکنون توافقات بسیار خوبی با شرکت‌های بزرگ صنعتی از جمله با شرکت ذوب‌آهن اصفهان در زمینه تأمین ریل ملی، همچنین توافق با سایر شرکت‌ها به‌منظور سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه زیرساخت و ناوگان انجام شده و در دستور کار است تا شاهد ورود راحت‌تر سرمایه‌های بخش خصوصی به حوزه ریلی باشیم. 

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در بخش ریلی، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه موضوع محدودیت منابع را مطرح می‌کند، اما باید گفت این یکی از مواد قانونی بسیار مترقی است که می‌تواند منجر به توسعه بخش ریلی کشور شود. 

بذرپاش با بیان این که ماده ۱۲ یکی از قوانینی است که باعث انگیزه برای بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی می‌شود، گفت: اکنون روند اجرای ماده ۱۲ رضایت‌بخش نیست و در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم و منتظریم تا سازمان برنامه و بودجه اقدامات لازم را به انجام برساند.

 حضور شرکای خارجی در پروژه قطار پرسرعت تهران - مشهد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌اندازی قطار پرسرعت تهران - مشهد نیز گفت: این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است و علاوه بر تمهیدات مالی، باید چگونگی توافق با شرکای خارجی آن دیده شود که در این زمینه توافقات خوبی را شاهد بوده و منابع مالی خوبی نیز برای آن تدارک دیده شده است. 

وی ادامه داد: پروژه قطار پرسرعت تهران - اصفهان نیز با وجود آن که از نظر فاینانس قدری دچار مشکل شده بود، اما اکنون در حال اجرا است. 

اجرای عملیات تملک زمین در خط ریلی رشت - آستارا

بذرپاش در خصوص خط ریلی رشت - آستارا گفت: عملیات تملک زمین آن در حال اجرا است و توافقات لازم بین دو کشور ایران و روسیه انجام شده و قرارداد ابلاغ شده است و دو کشور در پیشبرد این پروژه کاملاً مصمم‌اند. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به رشد 55 درصدی ترانزیت در کشور طی ۲ماهه ابتدای 1403 گفت: این شرایط نشان از آن دارد که مسیر رشد ترانزیت ادامه‌دار است و با اقداماتی که در زمینه توسعه شبکه ریلی و همچنین افزایش سرعت سیر کالا در کشور انجام می‌شود، امیدواریم، این افزایش همچنان ادامه داشته باشد. 

کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یک‌سوم 

بذرپاش همچنین از کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یک‌سوم در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده تا کاهش زمان سیر کالا را شاهد باشیم. 

وی همچنین در خصوص خواب کالاهای حمل شده از طریق شبکه ریلی در بنادر، توضیح داد: برخی شرکت‌ها از واگن‌های قطار به‌عنوان انبار استفاده می‌کردند که با هماهنگی‌های انجام شده و ایجاد یک کارگروه مشترک بین نهادهای مختلف برای حل این مشکل، پیش‌بینی می‌شود که این چالش نیز به‌زودی رفع شود.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی امروز ۲۹ اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن به همراه دیگر مسئولان، مدیران و فعالان صنعت حمل‌ونقل ریلی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا یکم خرداد ماه ادامه دارد.