شناسهٔ خبر: 16748 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۷درصد سکونت‌گاه‌های غیررسمی کشور در آذربایجان‌شرقی است

ساماندهی۴منطقه فرسوده تبریز با اجرای طرح اسکان پایا/ تعامل خوب دستگاههای اجرایی استان با راه وشهرسازی تبریز/ تبریز؛ رتبه دوم بافت فرسوده کشور پس از تهران

بافت فرسوده تبریز مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره‌ به اینکه ۷ درصد مساحت سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی و ۱۳ درصد مساحت بافت‌های فرسوده شهری کل‌کشور در این استان قرار دارد، گفت: از این‌رو تعامل بسیار خوبی در این زمینه با دستگاه‌های اجرایی استان داریم.

توحید اخلاقی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تأکید استاندار بر عدم تغییر کاربری فضاهای سبز را نمونه‌ای از این تعامل خواند و در ادامه درباره وضعیت حاشیه نشینی در شهرهای استان آذربایجان‌شرقی، گفت: مطالعات مربوط به سکونت‌گاه‌های غیر‌‌رسمی در شهرهایی که از حاشیه‌نشینی بالایی در استان برخوردارند مانند اهر، بناب، میانه و مرند توسط مشاور انجام شده که بعضی از آنها در مراحل پایانی است و براساس این مطالعات طرح ساماندهی این حاشیه‌نشینی‌ها تدوین می‌شود.

وی افزود: کل مساحت اسکان غیررسمی شناسایی شده در استان ۳۵۶۴ هکتار است که بالغ بر ۷ درصد مساحت اسکان غیررسمی شناسایی شده در کل کشور است. سهم تبریز در این زمینه ۲۰۰۰ هکتار است که ۶۵/۵ درصد کل این مناطق در استان را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی افزود: جمعیت ساکن در این مناطق ۵۰۹ هزار و ۶۹۴ نفر است که مساوی است با  ۸ درصد جمعیت ساکن در حاشیه شهرهای کل کشور. از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر تبریز سکونت دارند. یعنی ۷۳ درصد از جمعیت مناطق شناسایی شده استان.

اخلاقی در خصوص میزان بافت‌های فرسوده استان و جمعیت ساکن آنها نیز گفت: ۵۸۰۰ هکتار معادل ۱۳ درصد محدوده شهری استان و ۸ درصد بافت‌های فرسوده کشور در آذربایجان شرقی است و بیش از یک میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: بافت فرسوده شهر تبریز ۲۵۲۲ هکتار است که ۴۴ درصد بافت فرسوده استان است و از این نظر بعد از تهران رتبه دوم را میان شهرهای کشور در این زمینه دارد. جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده تبریز هم ۵۰۰ هزار نفر است یعنی ۴۸ درصد جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده استان متعلق به کلانشهر تبریز است.

تأمین زیرساخت‌ها در سکونت‌گاه‌های غیررسمی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در مورد تأمین زیرساخت‌ها در مناطق حاشیه‌ای شهرهای استان گفت: براساس تعامل خوبی که با دستگاه های مسئول استانی؛ از جمله دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، شهرداری‌ها و اداره ورزش و جوانان داریم قرار شد در مناطق حاشیه‌ شهرها از منابع دولتی و یا حتی از محل کاربری‌های عمومی، زمین در اختیار این دستگاه‌ها قرار دهیم تا بتوانند مراکز خدماتی از قبیل مراکز درمانی احداث کنند.

وی ادامه داد: چند سال پیش با کمک بانک جهانی یک‌سری از این کاربری‌ها مثل کتابخانه و مدرسه در این مناطق ساخته‌شد. ضمن این که پس از آن برای نوسازی بافت‌های فرسوده وام در اختیار متقاضیان قرار دادیم و حدود ۴۵۰۰ سهمیه وام نیز گرفتیم.

اخلاقی با اشاره به ضرورت تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی محل سکونت خود از طریق اعطای وام بانکی گفت: وظیفه ما در این خصوص معرفی متقاضیان به بانک برای دریافت وام است و به همین منظور سعی می‌کنیم سهمیه این وام‌ها را افزایش دهیم.

وی در مورد سهمیه وام‌ها در سال‌های ۹۳ و ۹۴ گفت: برای این ۲ سال جمعا ۲۷۸۲ سهمیه گرفته‌ایم که از این تعداد  ۲۳۲۹ واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند. اما کل واحد‌های واقع در بافت‌های مسکونی شهرهای استان که مالکان آنها را برای اخذ وام به بانک معرفی کرده‌ایم، از ایتدا تاکنون ۲۴ هزار و ۲۸۰ واحد است.

باسازی میادین قدیمی تبریز

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در مورد اقداماتی که در زمینه احیای بافت تاریخی شهرها از جمله شهر تبریز صورت گرفته‌است، گفت: با کمک شهرداری و اداره میراث فرهنگی توانسته‌ایم بخش‌های زیادی از بافت فرسوده شهر را بهسازی و بازسازی کنیم. مثلا میدان شهید بهشتی یا میدان صاحب الامر (عج) که در جوار بازار بزرگ تبریز است را با حفظ معماری سنتی این مناطق بازسازی کرده‌ایم.

وی همچنین به برنامه اسکان پایا که در شهر تبریز اجرا می‌شود، اشاره کرد و گفت: این برنامه براساس تفاهم‌نامه ای که بین اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و استانداری و شهرداری تبریز برقرار شده در بخش‌هایی از بافت فرسوده شهر که مطالعاتش انجام شده، اجرا می‌شود.

اخلاقی با اشاره به ابن که در این طرح ۴ منطقه از بافت فرسوده شهر تبریز ساماندهی می‌شود، اضافه کرد:  از جمله برنامه‌های در دست اجرا در این طرح تملک اراضی بخشی از این بافت ها و اسکان ساکنان آن ها در مساکن از پیش تهیه شده و تجمیع پلاک ها با وامهای کم بهره است.

تأکید بر عدم کاربری فضاهای سبز

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در خصوص تعامل با دستگاه‌های مختلف در استان گفت: این تعامل در دولت یازدهم برای پیش‌برد پروژه‌ها خیلی خوب بوده‌است. به عنوان نمونه از زمان شروع به‌ کار استاندار دولت یازدهم در استان،ایشان براساس کمیسیون ماده ۵ ، اصرار زیادی بر حفط فضای سبز به خصوص در شهر تبریز دارد و تأکید زیادی بر حفظ ،توسعه و افزایش سرانه فضای سبز به‌خصوص در کلانشهر تبریز دارد.

در کمیسیون ماده ۵ با تغییر کاربری فضاهای سبز معمولا موافقت نمی‌شود و اگر هم موافقتی صورت گیرد مقرر می شود چندین برابر آن در مناطق دیگر فضای سبز ایجاد شود./

نظر شما