شناسهٔ خبر: 16758 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مشروح اظهارات وزیر راه و شهرسازی در دیدار با صدر اعظم سابق آلمان:

برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد و نوسازی ناوگان هوایی در اولویت وزارت راه‌و‌شهرسازی/ بازسازی حمل‌و‌نقل ریلی با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری/ امکان استفاده بانک‌ها و شرکت‌های آلمانی از ۴ هزار هکتار فضای منطقه آزاد فرودگاه امام(ره)

دیدار وزیر راه و شهرسازی با صدر اعظم سابق آلمان وزیر راه و شهرسازی در دیدار با صدر اعظم سابق آلمان جزئیات پروژه‌های ایجاد تغییرات ساختاری در حمل و نقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی را تشریح کرد و گفت: منطقه‌ای که در آن هستیم در حال حاضر برافروخته است و توسعه روابط اقتصادی کشورها یکی از راه‌های آرام کردن منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گرهارد شرودر صدر اعظم پیشین آلمان با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر دیروز (دوشنبه ۲۱ دی) و با حضور اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل و تأمین مالی، سیدمحسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با بیان اینکه برجام فقط یک موافقت نامه نیست بلکه ایران پس از اجرای آن می‌خواهد با یک آرایش جدید به مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه بین الملل وارد شود، گفت: خودمان را برای ایفای نقش در فضایی فعال‌تر از گذشته آماده کرده‌ایم. در این دوره جدید از مناسبات سیاسی ایران با دیگر کشورها، قطعا علاوه بر مناسبات رسمی و مستقیم سیاسی، ارتباطات غیر رسمی مانند دیدار جنابعالی از ایران نیز بسیار اثرگذار بود.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر راه آلمان به تهران و دیداری که از وزارت راه وشهرسازی داشت افزود: وی در این سفر بر اهمیت شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط آلمان در زمینه ارتقای کیفیت کالا و خدمات آلمان تأکید کرده بود. ما در پی آن هستیم تا فضای جدیدی در روابط اقتصادی ایران و آلمان بگشاییم و در این فضای جدید، به کمک این شرکت‌ها نیاز داریم. ما با آلمان‌ها روابط گسترده‌ای در حوزه ریلی، جاده‌ای، صنعت ساختمان، صنعت نفت، انرژی و سایر صنایع داریم.

آخوندی با اشاره به فعالیت زیمنس در ایران ادامه داد: شرکت زمینس خوشبختانه در ایران فعالیت تولیدی دارد و ما جزء معدود کشورهایی در دنیا هستیم که شرکت آلمانی زیمنس در اینجا مستقیما به تولید واگن با آرم زیمنس اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در ایران در آستانه اجرای اقدامات گسترده ساختاری در حوزه حمل و نقل هستیم اظهار کرد: می‌خواهیم تغییر بنیادینی در این صنعت در ایران دهیم. بزرگترین اتفاقی که افتاده در حوزه راه آهن بود. در این بخش نیاز داریم تا توسعه گسترده‌ای در بخش‌های حمل و نقل ریلی بار و مسافر چه درون شهری و چه برون شهری انجام دهیم. طبق برآوردی که در هزینه‌ها کرده‌ایم نیاز به سرمایه گذاری حداقل ۳۰ میلیارد دلاری در ۶ سال آینده داریم تا کار مفصلی در این بخش انجام شود و قطعا در این راه دوستان آلمانی مان کمک زیادی به ما خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشابه همین بازسازی ساختاری را در حوزه هوانوردی در دست اقدام داریم خاطرنشان کرد: میانگین سن هواپیماهای ما ۲۲ سال است که باید جوان شود. ضمن اینکه تعداد هواپیماهای فعال نیز ۱۵۰ هواپیماست که باید به ۵۰۰ فروند برسد. در بخش فرودگاهی نیز اگرچه تعداد فرودگاه‌های ما در تهران و استان‌ها مجموعا ۶۵ فرودگاه فعال است، اما همچنان نیاز به فرودگاه‌سازی گسترده در تهران و ۷ استان داریم. لذا بحث نوسازی فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، شیراز، اصفهان، اهواز و مشهد هم در دستور کار ماست. ایجاد تحول در سایر صنایع وابسته هوانوردی از قبیل راهبری ناوگان هواپیما و سیستم‌های کنترل آسمان هم باید نوسازی شوند.

وی درباره بازسازی ساختار حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: در این بخش با اینکه وضع خوبی در زمینه ساخت و تولید جاده‌های جدید داریم و پروژه‌های عمرانی راهسازی گسترده‌ای طراحی شده، اما از آن مهمتر نوسازی ناوگان جاده‌ای است. بیش از ۱۲۵ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در جاده‌های ایران تردد می کنند که باید نوسازی شوند.

آخوندی سپس با بیان اینکه وضع ما در بخش حمل و نقل دریایی مناسب است تاکید کرد: البته ایران به دنبال آن است تا بر روی سواحل شمالی دریای عمان و غیر از سواحل شمالی خلیج فارس یک بندر بسیار بزرگ و مجهز در منطقه چابهار ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این توضیحاتی که دادم درباره زیرساخت‌ها و ناوگان صنعت حمل و نقل ایران بود گفت: اما در زمینه جریان حمل و نقل در ایران هم باید بگویم موقعیت جغرافیایی کشور ما به گونه‌ای است که می‌توانیم نقش منطقه‌ای ایفا کنیم و قصد داریم تا تمام کریدورهای ریلی، جاده‌ای و هوایی را که از ایران عبور می‌کند فعال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اجرای این برنامه‌ها نیاز به یک نظام پشتیبانی مالی بزرگ دارد که بانک آلمانی می‌توانند در این راه به ما کمک کنند. ما در تهران مجوزهای قانونی ایجاد منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی را داریم که به ما اجازه می‌دهد چهار هزار هکتار از فضای این منطقه از پایتخت را برای منطقه آزاد در نظر بگیریم. قصد داریم این منطقه آزاد را به یک بازار بزرگ مالی و بیمه بین المللی برای کل منطقه تبدیل کنیم. به همین دلیل دنبال آن هستیم تا از بانک‌های بین المللی دعوت کنیم در این منطقه آزاد مستقر شوند و آلمان می‌تواند در این زمینه پیش قدم شود.

وی با اشاره به نقش مهم سیاسی اقتصادی ایران در منطقه اظهار کرد: به عنوان مثال در کشورهای آسیای میانه و شمال دریای خزر ۴۰۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند که بخش عمده‌ای از آنها نیاز به دسترسی به آب‌های آزاد از طریق بنادر جنوبی ایران دارند بنابراین قطعا سرمایه گذاری در بنادر شمال خلیج فارس و دریای عمان برای شرکت‌هایی که می خواهند با مردم شمال ایران و دریای خزر مراوده کنند بسیار بهتر و به صرفه تر از سایر مسیرهاست. در حالی که الآن کشتی‌ها همه به بنادر جنوبی خلیج فارس می‌روند و کالاهای خود را آنجا تخلیه می‌کنند و دوباره در کشتی‌های فیدری بارگیری و برای تخلیه به بنادر شمال خلیج فارس می‌آیند. در بخش حمل و نقل هوایی هم همین طور. اینکه گفته می‌شود می‌خواهیم همه کریدورهای ایران را فعال کنیم به همین دلیل است؛ چراکه توسعه حمل و نقل ایران هم به نفع اقتصاد ایران و هم به سود اقتصاد کشورهای همسایه ما از جمله افغانستان، پاکستان و آسیای میانه است. در دولت تصویب کرده‌ایم که به همه همسایگان‌‌مان دسترسی به دریا بدهیم.

آخوندی با اشاره به تنش‌های اخیر در روابط ایران و عربستان خاطرنشان کرد: هر چند که آغاز این تنش، یک موضوع تحریک آمیز از سوی سعودی‌ها بود، اما ایران به دنبال ادامه این تنش نیست و می‌خواهد فضایی آرام را دنبال کند. موضع جمهوری اسلامی ایران ممانعت از گسترش تشنج در منطقه است.

وی ادامه داد: ما قطعا معتقدیم منطقه باید آرام باشد ولی در حال حاضر برافروخته است توسعه روابط اقتصادی کشورها یکی از راه‌های آرام کردن منطقه خواهد بود. ناآرامی‌های گسترده جوانان کشورهای این منطقه را بی‌کار کرده و یکی از راه‌های بازگرداندن آرامش به منطقه افزایش پروژه‌های عمرانی و اشتغالزایی برای جوانان است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش سازنده آلمان در دنیا تأکید کرد: ایران و آلمان باید علاوه بر توسعه فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی، به توسعه مناسبات تجاری نیز بپردازند. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی ایران در پی آن است تا شرکت‌های بزرگ حمل و نقل بین المللی از جمله شرکت‌های آلمانی در ایران فعال شوند. ما به جد پیگیر موضوع حمل و نقل از کریدور ایران هستیم که یکی از راه‌های آغاز این مناسبات، حضور شرکت‌های بزرگ حمل و نقل آلمان به همراه شرکای بین المللی خود در ایران است و پس از حضور بانک‌های بین المللی در کشورمان، می‌توانند به مرکزی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی ایران و منطقه تبدیل شوند. منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) موقعیتی استثنایی در پایتخت برای اجرای این طرح به شمار می رود.

وی در پایان دو پروژه برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد و بازسازی صنعت هوانوردی را برای کشورمان بسیار مهم عنوان کرد./

نظر شما