شناسهٔ خبر: 16771 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

سهم ناچیز ۱.۴ درصدی بحرین و عربستان از آسمان ایران/ امن‌ترین فضای پروازی خاورمیانه متعلق به ایران است

گلف ایر - سعودی ایر سهم کل پروازهای برنامه‌ای و عبوری دو کشور عربستان و بحرین از فضای آسمان امن ایران در مجموع ۱.۴ درصد است و آمار فوق نشان می‌دهد عربستان و بحرین سهم ناچیزی از حمل و نقل هوایی ایران دارند و قطع پروازهای این کشورها به زیان آنها خواهد بود.

گروه حمل و نقل- محمد جندقی: اخیرا دو کشور عربستان و بحرین به دلیل مسائل سیاسی پروازهای خود به ایران را به حالت تعلیق درآورند. در همین حال هفته گذشته با توقف پروازهای دمام شهر شیعه نشین عربستان به مشهد رسما پروازهای بین ایران و عربستان به متوقف شد. همچنین نماینده شرکت هواپیمایی گلف‌ایر بحرین شنبه هفته جاری طی ارسال نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری توقف پروازهای بین ایران و بحرین را از روز پنجشنبه هفته جاری ۲۴ دیماه مصادف با ۱۴ ژانویه اعلام کرد.

در همین زمینه ابراهیم مرادی مدیر کل مراقبت پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد سورتی پروازهای ایران با کشورهای عربستان و بحرین بسیار ناچیز و اندک است، گفت: بعد از توقف پروازهای حج عمره از سوی ایران و اتمام پروازهای تمتع، تنها پرواز ایران و عربستان در مسیر دمام- مشهد بود که تعداد پروازهای این مسیر نیز بسیار محدود بود.

مرادی درباره سهم پروازهای شرکت هواپیمایی گلف ایر بحرین از حمل و نقل هوایی ایران نیز گفت: سهم پروازهای این شرکت هواپیمایی به ایران نیز بیش از پروازهای شرکت‌های ایرانی به بحرین است ضمن اینکه کشور بحرین سهم بیشتری از تجارت با ایران دارد که با تعلیق پروازهای این کشور نیز این بحرین است که متضرر می‌شود.

مدیرکل مراقبت پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه سهم پروازهای عبوری گلف ‌ایر از آسمان ایران نیز بسیار کم است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان امن‌ترین فضای خاورمیانه شناخته شده و این موضوع برای تمام کشورهای منطقه ثابت شده است که نمی‌توانند انکار کنند.

وی افزود: فضای آسمان ایران هم از نظر امنیت و هم از نظر زمان سفر بهترین مسیر عبور از کشورهای حاشیه جنوب ایران به ویژه از کشورهای امارات و بحرین به سمت شمال اروپا و آتلانتیک شمالی است.

مرادی با بیان اینکه شاهراه ترافیک پروازی ورودی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ایران از دو قسمت (سکتور) ترافیک‌های ورودی از سمت امارات و ترافیک‌های ورودی از سمت بحرین است ادامه داد: استفاده از فضای عراق و عربستان، مسیرهای جایگزین ایران برای پروازهای عبوری کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس به سمت شمال اروپا و آتلانتیک شمالی هستند که برای عبور از آسمان عراق باید ریسک ناامنی فضای این کشور را بپذیرند و فضای کشور عربستان نیز مسیر پروازی آنها را دورتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تحلیل پروازهای عربستان و بحرین به ایران مشاهده می‌شود تعلیق پروازهای این دو کشور هیچ تاثیری در حمل و نقل هوایی ایران ندارد چراکه عمده پروازهای ایران و عربستان در زمان انجام پروازهای عمره بود که از فروردین امسال به دلیل اقدام غیرانسانی دو مامور فرودگاه جده نسبت به دو نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله ایرانی از سوی کشورمان متوقف شد تا اینکه تنها پرواز برنامه‌ای دو کشور هفته‌ای ۴ پرواز بین دمام شهر شیعه نشین عربستان و مشهد مقدس توسط ایرلاین سعودی بود. بنابراین تعلیق ۴ پرواز در هفته هیچ تاثیری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران نخواهد داشت.

با تحلیل پروازهای ایران و بحرین نیز باید گفت در هفته ۱۴ پرواز توسط شرکت هواپیمایی بحرینی ﴿گلف‌ایر﴾ به مقاصد تهران، شیراز و مشهد و ۹ پرواز هفتگی توسط شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به بحرین انجام می‌شود که در مجموع پروازهای برنامه‌ای ایران و بحرین در هفته ۲۳ پرواز است.

سه مقصد تهران، شیراز و مشهد از مسیرهای پرتقاضای کشور بحرین به شمار می‌روند که در همین زمینه پیش از این محمد خداکرمی در گفتگو به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تاثیر تعلیق پروازهای بحرین گفته بود: «ضرر تعلیق این پروازها متوجه شرکت گلف‌ایر است چون یکی از مسیرهای پرمشتری و ایده‌آل به لحاظ بازرگانی خود را که ضریب اشغال صندلی بالایی داشت از دست داد.»

بر اساس این گزارش با بررسی پروازهای عبوری ایرلاین‌های عربستانی و بحرینی از فضای امن ایران مشاهد می‌شود در این بخش سهم پروازهای عبوری عربستان از فضای آسمان ایران صفر و سهم پروازهای عبوری شرکت هواپیمایی گلف ایر بحرین از فضای کشور در شبانه روز به طور میانگین ۱۷ پرواز است.

سهم ۰.۸ درصدی پروازهای عربستان و بحرین از کل پروازهای بین‌المللی ایران

همانطور که گفته شد پیش از تعلیق پروازهای عربستان و ایران فقط ۴ پرواز در هفته بین دو کشور انجام می‌شد بود ضمن اینکه سهم پروازهای عبوری عربستان از آسمان ایران صفر است. همچنین ۲۳ پرواز برنامه‌ای در هفته بین ایران و بحرین انجام می‌شود که از پنجشنبه هفته جاری به حالت تعلیق درمی‌آید. با توجه به اینکه در شبانه روز حدود ۴۰۰ پرواز بین‌المللی بین ایران و کشورهای خارجی انجام می‌شود سهم پروازهای برنامه‌ای ایران با دو کشور عربستان و بحرین فقط ۰.۸ درصد یعنی کمتر از یک درصد است.

علاوه بر این در شبانه روز به طور میانگین ۱۷ پرواز شرکت هواپیمایی گلف‌ایر بحرین از فضای آسمان ایران برای مقاصد اروپا و لاهور پاکستان انجام می‌شود که این سهم ۱.۷ درصد از کل پروازها عبوری ایران است.

بر اساس سهم کل پروازهای برنامه‌ای و عبوری دو کشور عربستان و بحرین از فضای آسمان امن ایران در مجموع ۱.۴ درصد است و آمار فوق نشان می‌دهد عربستان و بحرین سهم زیادی از حمل و نقل هوایی ایران ندارند و قطع پروازهای این کشورها به زیان آنها خواهد بود./

نظر شما