شناسهٔ خبر: 167923 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

انجام ۴۰ درصد تعهد سه ساله مسکن در گیلان

محمدرضا فلاحتگر مدیرکل راه وشهرسازی گیلان با اشاره به ساخت بیش از ۳۸ هزار واحد در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن گیلان، آن را معادل ۴۰ درصد تعهد سه ساله عنوان کرد که بین ۵ تا ۹۵ درصد پیشرفت دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی (گیلان)، محمدرضا فلاحتگر در حاشیه نشست ویدئوکنفرانسی شورای عالی مسکن که به ریاست محمد مخبر، سرپرست دولت برگزار شد، برش سه‌ساله ابلاغی مسکن حمایتی شهری، بازآفرینی شهری، مسکن خود مالک و مسکن روستایی استان گیلان را به‌ترتیب ۳۷ هزار و ۹۹۷ واحد، ۱۲ هزار و ۶۶۵ واحد، ۱۶ هزار و ۸۸۸ واحد و ۳۰ هزار واحد دانست و تأکید کرد: طی دو سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۷۱ واحد در بخش مسکن حمایتی شهری، ۵۵۱۰ واحد در بخش بازآفرینی شهری، ۳۵۸۷ واحد در بخش مسکن خود مالک و ۱۶ هزار و ۵۹۷ واحد در بخش مسکن روستایی در حال ساخت داریم.

وی مجموع واحدهای در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن گیلان را ۳۸ هزار و ۵۶۵ واحد دانست که معادل ۴۰ درصد تعهد سه‌ساله است و اضافه‌کرد: پیشرفت فیزیکی این واحدها بین پنج تا ۹۵ درصد بوده و در صورت واریز به‌موقع آورده متقاضیان و پرداخت تسهیلات بانکی، پروژه زودتر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان اضافه‌کرد: ۱۰ هزار و ۹۴۵ واحد به‌صورت انبوه‌ساز و ۱۹۲۶ واحد به‌صورت گروه ساخت و جوانی جمعیت در شهرهای رشت، بندر انزلی، شفت، آستانه‌اشرفیه، لنگرود، رودسر و تالش، منجیل، املش، تولم شهر و کیاشهر در حال ساخت است.

وی با اشاره به ساخت ۶۹۶۱ واحد توسط راه و شهرسازی، ۲۶۱۰ واحد توسط نیروهای مسلح و ۱۳۹۲ واحد انبوه‌ساز و ۲۵۲ واحد گروه ساخت توسط بنیاد مسکن، یادآور شد: ۳۴۹۰ واحد نیز با روش‌های نوین و در قالب صنعتی‌سازی در دست ساخت است.

فلاحتگر تعهد استان گیلان در واگذاری انفرادی و گروهی اراضی را ۴۱۵۵ خانوار دانست و یادآور شد: تعداد کل ثبت‌نامی‌های طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۲۵۹۹ نفر بوده و شاهد تایید نهایی ۱۱۴۴ نفر هستیم و تاکنون برای ۶۶۴ خانوار تخصیص زمین انجام شده‌است؛ همچنین پرونده ۱۰۱ متقاضی ساکن روستا به بنیاد مسکن تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ هزار و ۸۷۱ واحد طرح حمایتی شهری در دست ساخت است، اضافه‌کرد: تاکنون ۶۲ هزار و ۸۷۸ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند و این وام به ۳۹ هزار و ۶۳۴ متقاضی پرداخت شده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان همچنین به عملکرد کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان اشاره و بیان کرد: ۱۵ هزار و ۲۶۳ بنگاه معاملات ملکی در استان فعالیت می‌کند و تاکنون ۱۰ هزار و ۶۲۰ مورد بازرسی از این واحدها انجام و ۱۴۰۹ پرونده تشکیل‌شده؛ همچنین متخلفین به پرداخت جریمه ۴۶ میلیارد تومانی محکوم شدند و ۱۴۶ واحد را پلمب کردیم.