حسین اسفندیاری در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مطالعه ساخت چند فرودگاه جدید خبر داد و گفت: فرودگاههای آباده، بروجرد، سقز، شهید مدرس تربت حیدریه، گناباد و ماکو فرودگاههایی هستند که برای احداث در مرحله مطالعه قرار دارند.
وی درباره زمان ساخت این فرودگاهها گفت: زمان و سایر پارامترهای مربوط به این فرودگاهها بعد از اتمام مرحله مطالعات اولیه مشخص میشود.
مشاور امور فرودگاهی مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه این شرکت 54 فرودگاه را راهبری میکند گفت: تا سال گذشته فقط 8 فرودگاه امام خمینی (ره)، مهرآباد، اصفهان، بندرعباس، تبریز، زاهدان، شیراز و مشهد بین المللی بودند که با اعطای گواهینامه بین المللی به فرودگاه یزد، تعداد فرودگاههای بین المللی کشور به 9 فرودگاه افزایش یافت.
وی با تاکید بر اینکه دریافت عنوان "بین المللی" یک فرودگاه نیازمند کسب شرایط و الزامات خاص هوانوردی و غیرهوانوردی است، افزود: فرودگاههای بین المللی، سرویسهای بین المللی مانند خدمات مربوط به ویزا، سوخت و گمرک را در 24 ساعت ارائه میدهند.
فعالیت 9 فرودگاه بینالمللی و 23 فرودگاه دارای مرز هوایی در کشور
مشاور امور فرودگاهی شرکت فرودگاههای کشور همچنین تعداد فرودگاههای دارای مرز هوایی را 23 فرودگاه اعلام کرد و افزود: این فرودگاهها بین المللی نیستند اما پروازهای خارجی در آنها انجام میشود.
اسفندیاری با اشاره به تفاوت فرودگاههای بین المللی با فرودگاههای دارای مرز هوایی گفت: در فرودگاههای بین المللی خدمات بین المللی به طور مداوم و در 24 ساعت ارائه میشود در حالی که این خدمات در فرودگاههای دارای مرز هوایی تنها در مدت خاص و زمان انجام پرواز خارجی ارائه میشود.
وی با بیان اینکه 23 فرودگاه آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لارستان، لامرد و همدان دارای مرز هوایی هستند، تاکید کرد: در این فرودگاهها فقط در زمان انجام پرواز خارجی خدمات بین المللی ارائه میشود.
مشاور امور فرودگاهی مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در 22 فرودگاه دیگر کشور نیز فقط پروازهای داخلی انجام میشود به طوری که فرودگاههای ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، بم، پارس آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، سیرجان، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار میگیرند که البته تعدادی از این فرودگاهها به دلایل مختلف از جمله تقاضای پایین مسافر و نبود هواپیمای مناسب برای پرواز در شهرهای کوچک، فعلا عملیاتی نیستند. البته اقدامات لازم جهت فعال سازی این فرودگاهها در حال انجام است که زمان راه اندازی آنها به عوامل مختلف بستگی دارد.
فرودگاههای مذکور فرودگاههای تحت نظارت شرکت فرودگاههای کشور هستند و فرودگاههایی مانند فرودگاه کیش، چابهار، قشم و سایر فرودگاههای دیگر که پروازهای بین المللی دارند فرودگاههای اختصاصی سایر ارگانها هستند که در آمار شرکت فرودگاهها قرار ندارند.
ناظر فرودگاههای سیری، لاوان، بهرگان، کنگان، خارک، گچساران، مسجد سلیمان، ماهشهر، آغاجاری، توحید(جم) و عسلویه (خلیج فارس) وزارت نفت، ناظر فرودگاه چابهار نیروی هوایی، فرودگاه کیش منطقه آزاد کیش، فرودگاه قشم منطقه آزاد قشم، فرودگاه سرخس آستان قدس رضوی، فرودگاه قزوین وزارت جهاد کشاورزی، فرودگاه جاجرم وزارت صنعت و فرودگاه پیام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند./
نظر شما