شناسهٔ خبر: 168189 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هزار روز خدمت دولت سیزدهم؛

ساماندهی بخش مسکن و اجاره با ایجاد بسترهای قانونی

شهر تهران عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن، تکمیل و به‌روز رسانی سامانه ملی املاک و اسکان، راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاوران املاک، تشکیل دبیرخانه و کنترل بازار املاک و مستغلات و همکاری در تدوین تدوین قوانین زیرساختی برای مدیریت بازار مسکن، سیاست‌گذاری‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش ساماندهی بازار اجاره و مسکن طی دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموعه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان کلان پروژه مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی در بخش برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای ساماندهی بخش مسکن و اجاره به ایجاد بسترهای قانونی برای ساماندهی بخش مسکن اقدام کرد.

عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن

بر اساس گزارش ارایه شده در هفدهمین جلسه شورای عالی مسکن در سال جاری، عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار و معرفی ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی، تکمیل و به‌روز رسانی سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان بستر اصلی تنظیم‌گری حوزه بازار مسکن، تشکیل دبیرخانه و کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات در ۳۱ استان کشور، راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاوران املاک و بازرسی از ۱۱۰ مشاور املاک بخشی از اقداماتی است که برای ساماندهی طرف تقاضای بازار مسکن انجام شد.

پرداخت بیش از ۴۵۳ هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن

همچنین، ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی، پرداخت بیش از ۴۵۳ هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن و راه اندازی سامانه خودنویس و انعقاد بیش از ۳۶۵ هزار قرارداد اجاره رایگان در این سامانه از دیگر اقداماتی است که در این بخش انجام شد.

وزارت راه و شهرسازی طی دولت سیزدهم در تدوین قوانین زیرساختی برای مدیریت بازار مسکن نیز همکاری موثری داشت. همکاری در تدوین و تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، همکاری در تدوین طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، ارایه لایحه مالیات بر معاملات مکرر و همکاری در تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه بخشی از این همکاری‌ها برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره و مسکن است.

ثبت ۴۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه ملی املاک و اسکان

همچنین وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان کشور ۴۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی را در سامانه مورد بررسی قرار داد. این بررسی ها در اطلاعات داخلی وزارت راه و شهرسازی شامل خوداظهاری سامانه ملی املاک و اسکان، طرح نهضت ملی مسکن، طرح ودیعه مسکن، طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی است. اطلاعات دریافتی از سایر دستگاه ها نیز شامل قراردادهای تامین اجتماعی، حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی، حساب‌های بانکی اشخاص حقوقی، دریافت اطلاعات ۳.۹ میلیون سند تک برگ از ثبت اسناد، معاملات دارای کد رهگیری، پروانه های ساختمانی برای شهرداری ها، اطلاعات پروانه های و پایان کارهای کلانشهرها به تعداد ۴۰۰ هزار نفر، بیمه نامه، معاملات رسمی، تسهیلات بانک مسکن، مجوزهای صنعتی، شناسه قبض توانیر و دریافت اطلاعات ۲.۵ میلیون سرپرست از کمیته امداد است.

خوداظهاری ۹.۸ میلیون نفر در سامانه ملی املاک و اسکان در یک سال گذشته

آخرین وضعیت خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان نیز حاکی از مراجعه ۹ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۴۰۷ نفر سرپرست خانوار است. همچنین تعداد کل شماره ملی‌های دارای اقامتگاه مشخص به تعداد ۷۴ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۲۱۲ نفر، اقامتگاه خوداظهاری شده به تعداد ۶ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۴۶ سکونت و تعداد مالکیت شناسایی شده نیز شامل ۱۴ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۷۷ نفر است.

این گزارش حاکی است که در مجموع ۳.۸ میلیون مراجعه در سه سال ابتدایی شکل‌گیری سامانه ملی املاک و اسکان و ۹.۸ میلیون مراجعه در یک سال اخیر در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شد.