شناسهٔ خبر: 168560 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت شناخت واقعی مسائل شهری در تهیه طرح جامع شهری با رویکرد نوین

ریسباف مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جلسه‌ای که به منظور هم‌اندیشی، برای تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد و نگرش نوین برگزار شد، شناخت درست از مسائل و مشکلات را اساس و زیربنای کار عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ جلسه هم‌اندیشی، بررسی پیشرفت و برنامه‌ریزی تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد و نگرش نوین با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و جمعی از مسئولین و صاحب نظران در محل سالن اجتماعات کارخانه ریسباف برگزار شد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه شهر یک موجود زنده است و داشتن برنامه‌ای که بتوان آن را به روزرسانی کرد اهمیت دارد اظهار کرد: طرح های توسعه شهری اصفهان از سال ۱۳۳۷ عموماً بر اساس رهیافت طرح های جامع – سنتی با صرف هزینه و زمان زیادی تهیه شدند.  

وی افزود: این طرح ها هر چند تأثیرات مثبتی در منطقه بندی کاربری ها، رعایت ضوابط و مقررات ساختمانی، احداث شبکه های دسترسی و جهت دهی به توسعه و گسترش کالبدی شهر اصفهان داشته اند؛ اما به دلایل متعدد نتوانستند به شناخت واقعی و همه جانبه از مسائل اصلی شهر دست یافته و اهداف توسعه پایدار شهری را محقق کنند و در عمل تنها درصد کمی از پیشنهادات آنها تحقق یافت.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از مهمترین دلایل ناکارآمدی این طرح ها میتوان به نگاه از بالا به پائین به مسائل شهر، عدم انعطاف پذیری و عدم مشارکت مردمی اشاره کرد.  

وی با اشاره به اهمیت شناخت مسائل شهری، پیش از تدوین طرح‌ها عنوان کرد: با توجه به‌ اینکه شهر اصفهان به پشتوانه ظرفیت های تاریخی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس مصوبه ۱۳۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تحت عنوان «اتخاذ رویکرد نوین در تهیه طرح های جامع شهری» از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان یکی از پنج شهر پایلوت کشور برای تهیه برنامه توسعه شهری با رویکرد نو انتخاب شد، لذا اقداماتی در این خصوص بعمل آمد و ضمن اخذ نظر مخاطبین، جمع بندی توسط شهرداری و شورا انجام شد.  

قاری‌قرآن افزود: اهداف اصلی این طرح ها مطابق مصوبه فوق، مشارکت همه بازیگران (ذینفع و ذی نفوذ شهر)، توجه به سازوکارهای اجرایی احکام برنامه، توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه، رقابت پذیری شهرها و توجه به کیفیت زیست در شهرها است.  

وی در خصوص بخشی از اقدامات انجام شده در ارتباط با طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ انتخاب مشاور و انعقاد قرارداد مرحله اول طرح جامع اصفهان (گزارش تشخیص) انجام و در سال ۱۳۹۹ مرحله اول طرح جامع با مشارکت ذینفعان و مشارکت عمومی شهروندان اصفهانی تهیه شد و مرحله اول در شورای راهبری به تصویب رسید.  

قاری‌قرآن گفت: در سال ۱۴۰۰ مقرر شد مشاور طرح جامع براساس دیدگاه فوق و با این رویکرد اقدام کند، لذا تیمی که انتخاب شد به عنوان مشاور پس از بررسی‌های فراوان از افراد دلسوز و کمک کننده می‌باشد و همچنین این جلسات به صورت دوره ای برگزار می‌شود تا به لطف خدا این پروژه به نتیجه برسد.  

وی در پایان شناخت درست از مسائل و مشکلات را اساس و زیربنای کار عنوان کرد و گفت: اگر داده‌ها یک مرتبه به صورت درست بدست آید در مرحله بعد برای تشخیص به صورت تخصصی نیز می‌توان به تشخص درستی دست یافت، بنابراین داشتن اطلاعات کاملا صحیح و یا نزدیک به واقع در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.