شناسهٔ خبر: 16864 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات بررسی سیاست‌های «ترانزیتی» کشور در نشست شورایعالی هماهنگی ترابری:

طبقه‌بندی زمان عبور کامیون‌ها از ۲۴ مرز کشور/ بررسی ترانزیت کشور از نظر درآمد و هزینه/ هدفگذاری قزاقستان برای ترانزیت۱۶۰ میلیون تن کالا

نشست وزیر راه و شهرسازی در نشست شورایعالی هماهنگی ترابری با بیان اینکه اصل و مبنای ما باید این باشد که از ترانزیت به عنوان ثروت ملی استفاده کنیم گفت: باید تمام ۲۴ مرز کشور بر اساس زمان عبور کامیون‌ها بررسی و طبقه‌بندی شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست شورایعالی هماهنگی ترابری با ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل، داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علی عابدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط در حوزه ترابری برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه در حوزه تجارت با کشورهای ترکیه و روسیه باید روابط عادی و روان در پیش گرفت و نباید روابط را تنش‌زا کرد، گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری برای استفاده از ظرفیت ترانزیت، اصل و مبنای ما باید این باشد که از ترانزیت به عنوان ثروت ملی استفاده کنیم و نباید محدودیتی در حوزه ترانزیت کالا ایجاد شود.

وی افزود: زمان دقیق عبور و مرور از هر یک از مرزهای کشور به طور دقیق بررسی و در نهایت مشخص شود عبور از هر مرز ایران برای رانندگان چقدر زمان می‌برد. در این زمینه در هر یک از مرزهای ایران با توجه به شاخص‌های تردد یک اقدام فرآیندی و دقیق صورت گیرد که انواع کامیون با انواع بارها چه فرایندی را در مرزهای طی می‌کنند و در نهایت عبور آنها از مرز چقدر زمان می‌برد.

آخوندی با اشاره به اینکه کریدور ایران ایمن‌ترین، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی در منطقه است گفت: کریدور ترانزیتی ایران از حداقل امور بروکراتیک برخوردار است و تمام خدمات از جمله مجتمع‌های خدماتی و بین‌راهی برای رانندگان فراهم می‌کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه باید نظام تعرفه‌ای ترانزیت برای عبور از کریدورهای ایران موضوعی جدی است که باید بررسی شود افزود: در همین راستا باید تمام ۲۴ مرز کشور بر اساس زمان عبور کامیون‌ها بررسی و طبقه‌بندی شوند و بر اساس این طبقه بندی یک سیاست مشخص هدفگذاری و در قالب بین‌المللی ارائه شود چراکه کریدور ایران یک کریدرو منطقه‌ای و بین‌المللی است.

منفعت ترانزیت برای کشور از نظر درآمد و هزینه باید مورد بررسی قرارگیرد

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت مزیت‌های ترانزیتی کشور گفت: شکی نیست که یکی از مزیت‌های کشور ما استفاده از ظرفیت ترانزیت است اما در کنار آن باید درآمد و بهره‌های حاصل از ترانزیت و در مقابل هزینه‌های آن مورد بررسی قرارگیرد که مشخص شود آیا به نفع کشور است؟

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در عین حال که ترانزیت یک مزیت است باید از نظر درآمدی و هزینه‌های آن برای کشور یک ارزیابی شود. باید به گونه‌ای در حوزه ترانزیت تصمیم گیری کرد که شرایط رقابتی آن برای کشورمان حفظ شود.

هدفگذاری قزاقستان برای عبور ۱۶۰ میلیون کالای ترانزیتی غرب چین از این کشور

همچنین در این نشست امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تعیین سیاست مشخص در حوزه ترانزیت گفت: در همین راستا کشور قزاقستان پیش بینی کرده که سالیانه ۲۲۰ میلیون تن کالا از غرب کشور چین عبور می‌کند. قزاقستان با توجه به این پیش بینی هدفگذاری کرده تا طی ۱۰ سال آینده ۱۶۰ میلیون تن از این ۲۲۰ میلیون از خاک قزاقستان عبور کند که ۴۰ میلیارد دلار برای این کشور درآمد خواهد داشت.

اهمیت ترانزیت برای کشور غیر قابل انکار است

امینی با بیان اینکه ترانزیت قطعا به نفع کشور است و از هم‌اکنون باید برای آن برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مشخص تدوین کرد، افزود: اهمیت ترانزیت غیرقابل انکار است چراکه ارزش سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت بسیار زیاد است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درآمد غیرمستقیم ترانزیت بیش از درآمد مستقیم ترانزیت برای کشور ما تاثیر دارد.

وزیر راه و شهرسازی در جمع بندی نشست شورایعالی ترابری گفت: در نهایت باید یک هدفگذاری مشخص برای عبور از مرزها تعیین شود که این هدفگذاری می‌تواند ترانزیت از خاک کشورمان را سامان دهد.

در نشست شورایعالی هماهنگی ترابری دو موضوع «بررسی محورهای تفاهم‌نامه برای تامین مایحتاج روسیه در پی تحولات» و «بررسی روابط با ترکیه و تاثیر آن بر حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت ایران» مورد بررسی قرار گیرفت.

در موضوع «بررسی محورهای تفاهم‌نامه برای تامین مایحتاج روسیه در پی تحولات» در نهایت بندهای زیر به تصویب رسید:

  • لغو یا تسهیل فرایند دریافت روادید برای رانندگان ایرانی (البته با بررسی توسط وزارت امور خارجه کشورمان)
  • استفاده از واگن‌های یخچال‌دار CIS، کامیون‌های یخچال‌دار خارجی و کانتینرهای یخچال‌دار برای حمل و نقل کالاهای فسادپذیر
  • صادرات مجدد و تدوین راهکار تامین اقلام مورد نیاز روسیه از کشور سوم به جز کشورهایی که روسیه نسبت به آنها ملاحظات امتناعی دارد.
  • تسهیل عملیات گمرکی و تشریفات مرزی برای عبور روان کالاهای فساد پذیر
  • برنامه زمانبندی؛ حجم، نوع، مبدا و مقصد کالاهای صادراتی به روسیه، با انواع ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای توسط وزارت جهاد کشاورزی

همچنین در دستور کار دوم این جلسه « بررسی روابط با ترکیه و تاثیر آن بر حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت ایران» در نهایت با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد نماینده کامیون داران در حوزه بخش خصوصی درباره پلمپ باک سوخت ناوگان ترک و رفع مشکلات حمل و نقل دو کشور در حوزه جاده‌ای به ویژه در مرزها با طرف ترکیه‌ای مذاکرات لازم را انجام دهد./

نظر شما