شناسهٔ خبر: 16876 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه وشهرسازی:

سال آینده شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهیم بود / کاهش حدود ۳۰ درصدی تورم از اقدامات اساسی دولت یازدهم در حوزه اقتصاد است

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر در امور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی و استاد حوزه اقتصاد دانشگاه های ایران گفت: کاهش حدود ۳۰ درصدی تورم در ۲.۵ سال گذشته از اقدامات اساسی دولت یازدهم در بخش اقتصاد به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، حسین عبده تبریزی در جلسه بررسی مسائل اقتصاد ایران که با حضور استاندار آذربایجان غربی، معاونان استاندار، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و برخی از کارشناسان در ارومیه برگزار شد، افزود: تورم در دو و نیم سال گذشته از حدود ۴۰ درصد به ۹ درصد در تورم نقطه به نقطه رسیده است که این کاهش بسیار مهم و قابل توجه به نظر می رسد.

وی اضافه کرد: کار بسیار بزرگی در این حوزه انجام شده ولی مهمتر از آن، تداوم این روند و پایین ماندن تورم است.

وی اگفت: یکی از مهمترین علت های بروز پدیده تورم در سال های اخیر، اقداماتی در راستای اختصاص ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از اعتبارات بانک مرکزی به موضوع مسکن مهر در دولت گذشته بود.

وی با اشاره به بروز رکود در جامعه با اقدامات نامناسب گذشته ادامه داد: کاهش تقاضای کل و در اختیار نداشتن منابع مالی در دولت برای بیرون آمدن از وضعیت موجود از جمله مشکلاتی است که دولت در این بخش با آنها مواجه است.

این استاد دانشگاه گفت: کاهش مستمر قیمت نفت نشات گرفته از این بخش از جمله موارد دیگری است که دولت در وضع حاضر از آن رنج می برد.

عبده تبریزی افزود: تنها راه باقی مانده در راستای بهبود وضعیت رکودی حاضر، اهتمام نهادهای پولی نظیر بانک ها برای تزریق در جامعه است.

وی ایجاد و توسعه تعداد موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز و مشکل ساز برای مردم را یکی از مهمترین موانع اختصاص سپرده های مردمی به بانک ها دانست و اضافه کرد: این روند باید اصلاح شود تا ضمن افزایش سرمایه های داخل بانک ها، مشکلات عدیده مردم در مواجهه با موسسات مالی اعتباری غیرمجاز کاهش یافته و بانک ها نیز توان مالی تزریق پول به جامعه را داشته باشند.

وی اظهار کرد: البته با برنامه‌ریزی های دولت در بخش تامین اعتبار تسهیلات مسکن، تسهیلات خودرو و لوازم منزل و دیگر برنامه ریزی های صورت گرفته در سال آینده شاهد رشد اقتصادی مثبت در کشور خواهیم بود که این امر می تواند موتور محرکی برای حوزه اقتصاد کشور باشد.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر بهبود شاخص های توسعه انسانی استان تاکید کرد و گفت: عامل اصلی بهبود این شاخص ها سرمایه گذاری است و نباید از این امر غافل بود.

این جلسه با پرسش های مالی حاضران و پاسخ حسین عبده تبریزی در راستای کاهش مشکلات کشور در برهه کنونی ادامه یافت./

نظر شما