شناسهٔ خبر: 168829 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استفاده از سامانه «داپ» برای سامان دهی به جابه‌جایی زائران اربعین حسینی

اصفهان نقش ویژه‌ای در خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی دارد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به لزوم ظرفیت سنجی و امکان‌سنجی برای انجام بهتر سفر معنوی اربعین حسینی از ارائه پیشنهاداتی جهت برگزاری و پیشبرد برنامه‌های مد نظر و استفاده از سامانه داپ در راستای ارائه خدمات بهتر به زائران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، فرزاد دادخواه در دومین جلسه کارگروه حمل‌ونقل ستاد اربعین حسینی (ع) استان اصفهان با اشاره به ارزش و اهمیت خدمت‌رسانی به زائران امام حسین و امام رضا (ع) اظهار کرد: با توجه به شور و اشتیاق زائران و افزایش هرساله آمار تعداد زائران به نوعی تمام افراد و دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری همه‌جانبه در زمینه ناوگان حمل و نقل زائران داشته‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: مجموعه حمل‌ونقل مسافری استان در مواقعی که به ناوگان حمل و نقل نیاز ویژه داشته‌ایم، مانند مراسم تشییع شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، خوش درخشیده است، زنجیره انجام کار از شرکت‌ها و صنایع گرفته تا ورود مالکان و رانندگان باعث شده تا هر سال شاهد اجرای مراسم به نحو مطلوب‌تری باشیم.

وی گفت: سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در  راستای اعزام زائران و بازگشت و مسافرین که مقصد مختلف داشتند، شرایط بهتر بود و امور بسیار منظم پیش رفت، همچنین تلاش کردیم در خصوص افزایش نرخ اعزام زائران برنامه‌ریزی و هماهنگی خوبی با مسئولان ذی‌ربط داشته باشیم.

دادخواه با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار نفر رفت و برگشت جابه‌جایی مسافر با اتوبوس داشته‌ایم، تصریح کرد: در نظرسنجی که از زائران و دستگاه‌های نظارتی گرفته می‌شد، رضایتمندی خوبی حاصل شده است، امسال هم داشتن برنامه‌ریزی دقیق و موثر و برگزاری پیوسته جلسات لازمه انجام اقدامات بهتر و سرویس‌دهی مناسب نسبت به سال قبل است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: سال گذشته نیمه دوم شهریور ماه برنامه اعزام زائران را هم‌زمان با سفرهای مردم به سایر شهرها داشتیم که امسال شاید از نظر ترافیک و میزان سفرها شرایط بهتری داشته و در دو هفته پایانی شهریور شاهد افزایش سفرها باشیم، البته در جاده‌های استان اصفهان همیشه تردد و ترافیک را خواهیم داشت.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی، هماهنگی، ظرفیت‌سنجی و امکان‌سنجی برای برگزاری سفر معنوی اربعین تاکید کرد: مهم است که با تمام توان برای موضوع سفر معنوی اربعین حسینی ورود کنیم، زیرا انتظارات از اصفهان بالاست، در این راستا گاهی به زائران سایر استان‌ها نیز لازم است سرویس‌دهی داشته باشیم که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

دادخواه با اشاره به ارائه پیشنهاداتی درباره پیش‌فروش بلیت برای نظم‌دهی به برنامه‌های ناوگان و زائران عنوان کرد: جلساتی درباره پایانه برکت داشتیم که مشخص شد تغییرات خوبی در این پایانه برای تسهیل سفر معنوی اربعین و ارائه بهتر خدمات به زائران شکل گرفته است، البته بعضی ساختمان‌ها نیازمند اجرای عملیات تکمیلی است، همچنین پیشنهاد کردیم تا برای نظم‌دهی به تمام مرزها، ورود زائران از همان مرزی باشد که برای خروج مُهر شده است، این اقدام می‌تواند تا حدودی بار و فشار را از روی استان اصفهان بکاهد، البته این موضوع در دست بررسی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: گاهی شاهد بودیم که ناوگان‌های حمل و نقل اصفهان را بدون هماهنگی برای سایر استان‌ها اعزام می‌کردند و در طول مسیر نیز مشکلاتی وجود داشت که باید رفع شود.

وی درباره سامانه داپ ادامه داد: سال گذشته سامانه داپ برای داشتن برنامه‌ریزی بهتر بسیار موثر بود و امسال هم با ظرفیت بیشتری از آن بهره خواهیم برد تا کارکنان و زائران از خدمات آن استفاده کنند. این سامانه کمک می‌کرد تا بدانیم ناوگان حمل و نقل در چه مسیری قرار دارد و شرایط به خوبی رصد می‌شد.

دادخواه با تقدیر از تلاش صنایعی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن و پالایشگاه در سال گذشته و لزوم همکاری این صنایع برای امسال با حداکثر ظرفیت خاطرنشان کرد: حجم قابل توجهی مسافر در سفر معنوی اربعین جابه‌جا می‌شود که نیازمند همکاری همه‌جانبه صنایع و سایر ذی‌نفعان در این زمینه است، افزایش قیمت بلیت نیز موضوعی است که ابلاغ خواهد شد. پیشنهاد دادیم زمینی برای استقرار و استراحت نیروهای اصفهان در پایانه برکت اختصاص داده شود تا الگویی برای سایر استان‌ها نیز باشد و مسافران بر حسب شهر خود در قسمت‌های مختلف توزیع شوند و از تجمع پیشگیری شود.