شناسهٔ خبر: 16924 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین استان قم عنوان شد:

احتمال سرشکن شدن زلزله بزرگ در فوج زلزله‌های جعفریه وجود دارد

جلسه استاد زلزله شناسی کشور اعلام کرد: عاملیت انسانی در وقوع زلزله اخیر جعفریه در استان قم از نظر فیزیکی محال و به کلی منتفی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، چهارمین نشست کارگروه تخصصی زلزله و لغزش لایه‌های زمین استان قم در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسن صبوری سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قم در جلسه ضرورت آسیب شناسی زلزله‌های اخبر جعفریه را متذکر شد و خواستار ساز و کاری اجرایی جهت کاهش خسارات وارده در صورت وقوع زلزله شد.

در ادامه اروجی مدیرکل سازمان مدیریت بحران استانداری قم طی سخنانی به تعداد زیاد زلزله‌های اخیر منطقه جعفریه اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳۰ زلزله طی ۴۸ ساعت در این منطقه به وقوع پیوست که این تعداد چنین محدوده زمانی، بی نظیر است.

محمد عباسی فرد رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل عنوان داشت این جلسه با رویکرد استفاده از پیش نشانگرها در شناسایی و پیش‌بینی زمین لرزه برای اولین بار در کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله با گزارشی از تاریخچه وضعیت بارندگی و همچنین آب‌های زیرزمینی  در ۳۰ سال گذشته استان و منطقه جعفریه با حضور مراجع ذی ربط تشکیل شد.

در ادامه زارع از اساتید برجسته زلزله شناسی کشور به سوابق زلزله‌های به وقوع پیوسته در استان پرداخت و گفت: تاکنون دو زلزله با شدت بالا در قم به وقوع پیوسته که یکی در آذرماه سال ۵۹ و در منطقه سلفچگان و دیگری در سال ۸۶ در منطقه کهک بوده است. 

وی در ادامه به زلزله‌های اخیر منطقه جعفریه اشاره کرد و توضیح داد: بیش از ۱۳ زلزله با بزرگی ۱ تا ۴ ریشتر در این منطقه به وقوع پیوست که به دلیل عمق کم ناحیه گسلی زلزله با وجود پایین بودن شدت آن به خوبی احساس شده است.

وی در خصوص تعداد زیاد این زلزله‌ها در بازه زمانی کوتاه ۴۸ ساعته گفت: به دلیل ویژگی‌های پلاستیکی لایه‌های نامقاوم گنبدهای نمکی منطقه، احتمال سرشکن شدن زلزله‌ای با بزرگی بیشتر در قالب این تعداد زلزله کم شدت وجود دارد.

زارع در خصوص پاره‌ای شایعات که عاملیت انسانی (وقوع انفجار) را در وقوع این زلزله‌ها دخیل دانسته افزود: هر نوع عاملیت انسانی در وقوع این زلزله‌ها از نظر فیزیکی محال و به کلی منتفی است.

وی در توضیح بیشر در چنین شایعاتی افزود: برای ایجاد زلزله‌هایی با این گستره وقوع باید در اعماق زمین انفجار ایجاد نمود که غیر ممکن است و دیگر اینکه هر نوع انفجار در هر سطح و عمقی که انجام شود به خوبی قابل رصد است.

این استاد زلزله شناس کشور در ادامه خواستار توجه بیشتر به بحث مقاوم سازی بناها و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز بر کمربندی گسلی شهر قم شد.

نظر شما