شناسهٔ خبر: 16957 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع در نشست خبری:

برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه تا پایان دولت یازدهم/ پرداخت ۵۵۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران راه‌روستایی با اسناد خزانه/ بهره‌برداری از ۳۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در دهه فجر

حسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی از برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه تا پایان دولت یازدهم خبر داد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ سید حسین میرشفیع صبح امروز یکشنبه ۲۷ دی ماه در نشست خبری که در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد با اشاره به طرح مطالعاتی جامع در حوزه راه روستایی گفت: این طرح که با کمک واحد  GIS و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و همکاران دیگر در وزارتخانه به سرانجام رسید این نوید را به ما می‌دهد که با برطرف مجهولات در این بخش راه‌های روستایی به زودی در دسترس تمام روستانشینان کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به شبکه ۲۰۰ هزار کیلومتری راه‌های روستایی در کشور که راه دسترسی به منابع اقتصادی بسیاری مانند گردشگری، کشاورزی، معدنی و صنعتی را در سراسر کشور ایجاد می‌کند افزود: در طرح مطالعاتی انجام شده تمامی این اطلاعات گردآوری شده تا در افق ۱۴۰۴ یک برنامه ریزی منسجم برای توسعه راههای روستایی صورت گیرد.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۸ هزار روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار یا بالای ۱۰۰ نفر در کشور وجود دارد افزود: همچنین ۶۳ هزار آبادی با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار در کشور موجود است.

میرشفیع با اشاره به شبکه گسترده راههای موجود کشور گفت: این راهها شامل راههای اصلی و فرعی، دسترسی بین مزارع، عشایری و معابر شهری می‌شود که تعریف راه روستایی راهی است که روستاها را به راههای اصلی و شهرها متصل می‌کند و خارج از محدوده شهری و روستایی قرار دارد که مجموعا شامل ۲۰۰ هزار کیلومتر شبکه راههای روستایی است.

وی ادامه داد: برای بهره‌برداری بهتر و برخورداری بیشتر مردم از راه‌های روستایی اولویت‌بندی و  طبقه‌ بندی در راههای روستایی انجام شد و نهایتا مطالعات طرح جامع راههای روستایی در ۳ فاز صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مرحله اول این طرح وضعیت موجود راه‌های روستایی سراسر کشور استخراج و شناسایی شد گفت: در مرحله اول مشخص شد که کدام راه‌ها با چه میزان تراکم جمعیت سوشه، خاکی یا آسفالت هستند و کل اطلاعات راهها با توجه به هم جواری آنها با روستاهای اطراف با کمک مرکز آمار کشور شناسایی شد.

میرشفیع توضیح داد: در مرحله دوم با هماهنگی که با استانداری‌ها و ادارت کل استان‌ها صورت گرفت کل شبکه مورد نیازی که دارای دو ویژگی ضرورت ارتباط شبکه‌ای و روستاهای بالای ۲۰ خانوار بود شناسایی شد. مجموعا از میان ۲۰۰ هزار کیلومتر شبکه راه روستایی ۱۷۴ هزار کیلومتر راه مورد نیاز شناسایی شد.

وی افزود: البته از مجموعه ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی حدود ۱۳۰ هزار کیلومتر راه آسفالت شد و ۷۰ هزار کیلومتر دیگر خاکی هستند.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی افزود: در فاز سوم ۱۷۴ هزار کیلومتر راه شناسایی شده در ۳ درجه طبقه بندی و اولویت بندی شد.

میرشفیع ادامه داد: پروژه‌های راه روستایی در ۳ سطح پیگیری می‌شود که دسته اول آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه است که آسفالت خواهد شد، ۱۸ هزار کیلومتر با مشخصات سطح ۲ تا پایان برنامه ششم انجام و ۳۶ هزار کیلومتر راه دیگر تا افق ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم طرح مطالعات راه روستایی این بود که مشخص شد ۹۱ درصد جمعیت روستایی کشور از راه روستایی برخوردارند که این حجم از برخورداری تا پایان عمر دولت یازدهم تا ۹۵ درصد خواهد رسید. در واقع در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت روستایی از راه روستایی برخوردارند.

وجود ۷ هزار روستای فاقد راه آسفالته در کشور/  ۳ هزار روستا تا ۲ سال آینده از راه آسفالته برخوردار می‌شوند

میرشفیع ادامه داد: حدود ۷ هزار روستای کشور راه آسفالته ندارند و امیدواریم تا ۲ سال آینده ۳ هزار روستا را برخوردار از راه آسفالته کنیم.

بهره‌برداری از ۳۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در دهه فجر

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه ۵۴۰۰ کیلومتر راه روستایی در هفته دولت سال جاری با برآورد اعتباری ۱۱۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید گفت: در دهه فجر با توجه به وجود فصل سرما و فصل غیرکاری ۳۳۰۰ کیلومتر راه روستایی به ارزش ۷۵۱ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از سیاست‌های معاونت راه روستایی در راستای تکریم حقوق شهروندی دسترسی آزاد رسانه ها و مردم به کلیه اطلاعات بوده است و تا یک ماه آینده کل استان‌های کشور گزارش طرح جامع راههای روستایی خود را منتشر خواهند کرد تا اولویت‌بندی روستاها در افق ۱۴۰۴ به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

تکمیل راه‌های روستایی با ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان

میرشفیع اضافه کرد: پیش از انجام طرح مطالعاتی جامع راه‌های روستایی برآورد هزینه‌ای برای تکمیل راههای روستایی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود در حالی که با این مطالعات پیش بینی می‌شود هزینه برآوردی تکمیل راه‌های روستایی ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توفیق حاصل شده در انجام پروژه‌های راه‌های روستایی در سال جاری این موفقیت را مرهون حمایت‌های ویژه دکتر آخوندی و مجلس شورای اسلامی دانست.

پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران راه‌روستایی با اسناد خزانه/۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به پیمانکاران پرداخت می‌شود

وی درباره اعتبارات بودجه ای راه‌های روستایی توضیح داد: ظرفیت جدیدی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ایجاد شده که مطالبات آنان از طریق محل اسناد خزانه پرداخت می‌شود که تا امروز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران از این محل داده شده است. همچنین پیش بینی می شود با توجه به استقبال خوب پیمانکاران از این محل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به آنها پرداخت شود.

میرشفیع افزود: ردیف اعتبار ملی راه‌های روستایی در قانون بودجه که ۵۵۰ میلیارد تومان بود به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین از محل ردیف اعتبار استانی ماده ۱۸ قانون برنامه برای پروژه‌های راه روستایی نیز استفاده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه راهداری راههای روستایی گفت: کار راهداری روستایی در تمام فصول سال صورت می گیرد که در زمستان این عمل شدت می یابد. به طوری سازمان راهداری اکیپ‌های زمستانه خود را در مناطق مختلف مستقر و با تجهیزات کامل اقدام به بازگشایی راه‌ها می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امسال وضعیت بارندگی و بارش ها بیشتر از سال های گذشته بود و شاهد افزایش ۳۰ درصدی بارش باران و افزایش شدت بارش برف بودیم اضافه کرد: اولویت راهداران برای بازگشایی راههای کشور، راههای اصلی است پس از آن بلافاصله اقدام به بازگشایی راههای روستایی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۵۴ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی کشور عمر بالای ۱۰ سال را دارد.

وی درباره تهیه قیر راه‌های روستایی و تعامل با وزارت نفت در این خصوص گفت: از سال ۱۳۹۱ تا به امروز از ظرفیت ویژه‌ای مطابق با قانون بهره بردیم به طوریکه در سال ۹۱ ٬ ۵۰۰ میلیارد تومان٬ در سال ۹۲ ٬ ۹۰۰ میلیارد تومان٬ در سال گذشته ۱۱۵۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت نفت در اختیار پیمانکاران قرار گرفت و امسال رقم آن به ۱۴۸۸ میلیارد تومان می‌رسد.

میرشفیع ادامه داد: از این حجم قیر که در سال‌های اخیر به وزارت راه و شهرسازی اختصاص پیدا کرد٬ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان در راه‌های روستایی مصرف شد و راه‌های روستایی بهسازی و آسفالت شدند.
وی درباره میزان تلفات رانندگی راه‌های روستایی گفت: برنامه‌های مهمی برای کاهش تلفات سوانح رانندگی در محورهای روستایی داریم به طوریکه در حال حاضر نیز این آمار از ۱۳ به ۱۰ درصد از تلفات سوانح رانندگی برون‌شهری کاهش پیدا کرده است.

میرشفیع با اشاره به پیشنهاد اصلاح ساختار امور روستایی و تجمیع شدن امور در یک معاونت روستایی٬ اضافه کرد: این موضوع٬ پیشنهادی بود که از سوی ما مطرح شد و برخی از امور مربوط به روستا‌ها جزء وظایف وزارت راه و شهرسازی نیست و باید دید که در آینده چه تصمیمی در این خصوص گرفته خواهد شد.

نظر شما