شناسهٔ خبر: 169695 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران:

شوراهای اسلامی به عنوان سفیران بازآفرینی شهری محسوب می‌شوند

جلسه عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران بر ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: دو کلید واژه اصلی محرومیت‌زدایی و عدالت گستری‌ در رابطه با بافت‌های ناکارآمد شهری در نظام برنامه‌ریزی جامعه در سطح ملی و محلی همواره مورد توجه بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میلاد امینی عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در بیست و نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت با اشاره به اینکه بافت‌های ناکارآمد شهری ۲۰ درصد از مساحت سطح شهرها و ۳۰ درصد از جمعیت کشور معادل ۱۶۷ هزار هکتار و ۲۵ میلیون نفر را شامل می‌شود و در سه بخش بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: شوراهای اسلامی شهرها و روستاها یکی از ارکان مهم نظام اداره کشور به شمار می‌آیند و نقش موثری در مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ایفا می‌کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره اینکه در قانون اساسی کشور به ظرفیت‌های بالای نظام شورایی و شورای عالی استان‌ها اشاره شده است، گفت: به لحاظ گستردگی و جمعیت محلات هدف بازآفرینی، موضوع نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری تنها با همکاری تمامی ارکان مدیریت شهری کشور محقق خواهد شد.

امینی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی دولت و وزارت راه و شهرسازی شناخته می‌شوند و شوراها سفیران بازآفرینی شهری محسوب می‌شوند، گفت: در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان‌های مختلف کشور شناسایی شده که هیچ سازه‌ای ندارند و با هر نیروی عمودی یا افقی در هم می‌ریزند. از این رو نوسازی این بناهای ناپایدار  باید در دستور کار و توجه جدی مدیران شهری و دستگاه‌های دولتی قرار بگیرد.

امینی با اشاره به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، بیان داشت: ما در حوزه بازآفرینی شهری امسال به دنبال جهش تولید مسکن با مشارکت مردم هستیم.

وی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده به معنای نجات جان مردم است، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه به دنبال تخریب و بازسازی هر پلاک فرسوده به طور متوسط در کشور سه واحد مسکونی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: دولت و شهرداری‌های سراسر کشور برای تسریع در ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری باید حمایت‌های لازم را از مردم، سازندگان و توسعه گران داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۷۵۰ شهر در سراسر کشور دارای محدوده بازآفرینی شهری مصوب هستند، توضیح داد: اعضای شورای شهرها و شهرداری‌های سراسر کشور در رابطه با بازنگری و تجدیدنظر محدودهای هدف و سند توسعه محلات هدف بازآفرینی اهتمام جدی داشته باشند.  

۲۴۵ پروژه بازآفرینی بهره‌برداری می‌شود

امینی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴۶ پروژه اجرایی زیربنایی، روبنایی و فضای شهری در دستور کار شرکت قرار دارد، گفت: ۲۴۵ پروژه بازآفرینی شهری در آینده نزدیک با عنوان «یادگار ابراهیم» در محلات هدف کشور افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بهسازی و آسفالت معابر در دولت سیزدهم در مناطق هدف بازآفرینی شهری ایران به میزان ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر و در ۴۸۸ شهر انجام شده است، گفت: در راستای نهضت ملی آسفالت و بهسازی معابر در محلات هدف با توجه با عنایات و توجهات وزیر راه و شهرسازی و مشارکت سایر دستگاه‌ها تا پایان امسال کلیه معابر خاکی در این محلات آسفالت و بهسازی خواهند شد، به شرط اینکه شهرداری‌ها در تدوین و اجرای مصوبه ۱۹بندی تشویقی شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور به صورت بومی، اقدام و آن را اجرایی کنند.