شناسهٔ خبر: 16975 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حافظی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

ساختمان‌های‌دولتی در اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی پیشگام باشند/ تاکید بر حمایت دولت از صنایع پشتیبان/ استفاده بهینه از انرژی آینده کشور را روشن می‌کند

محمد رضا حافظی یک استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت استفاده بهینه از انرژی در ساختمان‌های دولتی و خصوصی، خواستار حمایت دولت از صنایع پشتیبان و تامین‌کننده ذخیره انرژی در ساختمان‌های جدید و حتی قدیمی شد.

محمدرضا حافظی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت مبحث ۱۹‌ مقررات ملی ساختمان که به موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آثار و نتایجی که رعایت آن بر اقتصاد و بهبود وضعیت موجود می‌گذارد اختصاص دارد گفت: صرفه‌جویی در مصرف ساختمان عموما به دو بخش اصلی عایق‌بندی ساختمان‌ها به روش تجویزی و کارکردی و بکارگیری سیستم‌هایذخیره انرژی مثل ایجاد سایبان‌ها و سایه‌اندازها تقسیم می‌شود. البته این مبحث به سیستم تاسیسات و کنترل نظام سرمایشی و گرمایشی گسترش پیدا کرده است که به نظر می‌رسد اصل مهم در مقررات ملی ساختمان مسائل ترویجی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس افزود: ۴۰ درصد مصرف انرژی در کشور مرتبط با مصارف‌خانگی است که از این مقدار بیشتر از نیم آن با توجه به تنوع اقلیمی به شرایط راحتی در ساختمان و عموما سرمایش و گرمایش مرتبط است. طبیعتا با توجه به تعداد فراوان ساختمان‌ها در کشور کوچکترین صرفه‌جویی در این بخش میزان قابل‌توجهی از میزان ذخیره انرژی را در پی خواهد داشت.

استفاده بهینه از انرژی آینده کشور را روشن می‌کند

طراح برج میلاد تهران ادامه داد: بحث انرژی بحثی استراتژیک است که رعایت اصول مرتبط با آن آینده کشور را روشن می‌کند و با فرهنگ‌سازی می‌توان به آن دست یافت. دست‌اندرکاران امور ساختمانی باید دقت کنند ساختمان‌هایی که بر اساس اصول ذخیره انرژی ساخته می‌شوند ساختمان‌های بهتری هستند و شرایط بهتری را برای شهروندان ایجاد می‌کنند. همیشه لازم نیست با صرف انرژی بالا شرایط راحتی را فراهم کنیم بلکه با طراحی مناسب می‌توان این شرایط را ایجاد کرد بدون اینکه هدررفت انرژی در آنها رخ دهند.

این معمار گفت: پدیده ساختمان‌های بیمار یا ساختمان‌هایی با ویژگی عدم‌آسایش‌های‌منطقه‌ای از نمونه ساختمان‌هایی هستند که شرایط ناگواری را ایجاد می‌کنند. یعنی در داخل یک اتاق به رغم آنکه سیستم‌های حرارتی و برودتی کار می‌کنند به خاطر تشعشع بالایی که دیواره بیرون دارد به سمت نما نمی‌توان نزدیک شد و این نقطه ضعفی بزرگ به شمار می‌رود.

عضو هیئت‌عملی دانشگاه شهید بهشتی درباره اهمیت اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان توسط ساختمان‌های دولتی گفت: اصولا اجرای مبحث ۱۹‌ مقررات ساختمان برای ساختمان‌های جدید قابلیت اجرا پیدا می‌کند. اینکه برای ساختمان‌های موجود چه راهکاری را می‌توان در نظر گرفت تصمیمی است که برعهده نظام حاکمیتی است اما راهکارهایی که مبحث به آن پرداخته است برای ساختمان‌های قدیمی نیز قابلیت اجرا دارند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با ارایه نمونه‌ای از حمایت‌های دولتی جهت تامین صنایع پشتیبان برای اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت: به عنوان نمونه جنس پنجره، نوع شیشه مصرفی و دوجداره بودن آنها در میزان تبادل بهتر عمل می‌کنند و در ذخیره انرژی نقش موثری ایفا می‌کنند که هم اکنون نیز توسط ساختمان‌های دولتی و همچنین ساختمان‌هایی که تحت اختیار مردم قرار دارد مورد استفاده است.

عضو کمیته ملی میراث‌طبیعی و فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: باور من این است که در ساختمان‌های دولتی می‌توان بخش‌هایی از مبحث ۱۹‌ را اعمال کرد کمااینکه این اتفاق برای بخش عمده‌ای از آنها نیز رخ داده است. بسیار بجاست که ساختمان‌های دولتی در اجرای مبحث ۱۹‌ و سایر مباحث پیشگام باشند زیرا حرکت‌های نمادین دولت بسیار تاثیرگذار است. همچنین در اجرای این مبحث برداشتن گام‌های ترویجی و ایجاد فرهنگ استفاده از آن است که اهمیت دارد. بدین‌معنا که باید با دقت بیشتری موضوعات مرتبط با مصرف و ذخیره انرژی هم در ساختمان‌های جدید و هم در ساختمان‌های قدیمی و موجود رعایت شوند.

اظهار رضایت یک معمار از مورد توجه قرار گرفتن نوع مصرف و ذخیره انرژی توسط معماران و طراحان

طراح برج میلاد تهران افزود: در مورد ساخت و سازها با توجه به نظام مهندسی حاکم اگرچه به ایده‌آل نرسیده‌ایم اما شرایط قابل‌قبولی داریم بدین‌معنا که مسئله چگونگی مصرف و ذخیره انرژی مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفته است. همچنین صنایع پشتیبان این امر نیز تا حدودی محقق شده است. به عنوان نمونه ما تا ۱۵ سال قبل این امکان را نداشتیم تا توصیه کنیم همه از پنجره دوجداره استفاده کنند زیرا صنایع پشتیبان آنها وجود نداشت. همچنین امروزه پنجره‌های upvc  و پنجره‌های آلومینیومی که با سیستم پل حرارتی کار می‌کنند شکل گرفته‌اند و این نوید خوبی برای نظام ساخت و ساز است.

حافظی با انتقاد از برخی ساختمان‌های دولتی در رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به ساختمان‌های شیشه‌ای دولتی اشاره کرد و گفت: در مورد ساختمان‌های شیشه‌ای که عموما بانک‌ها و برخی از ساختمان‌های دولتی واجد این ویژگی هستند موضوع هدررفت انرژی را داریم و اینکه باید سایه‌اندازهای قابل توجهی برای آنها استفاده شود که در این مورد معتقدم ساختمان‌های دولتی ضعیف عمل کردند و به بیانی دیگر معماری آنها فاقد پشتیبانی لازم است. /

نظر شما