شناسهٔ خبر: 169759 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور تا روز دوشنبه

رگبار سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی تا روز دوشنبه ۲۸ خرداد، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی از روز شنبه ۲۶ خرداد تا روز دوشنبه ۲۸ خردادماه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات این سامانه خواهد بود.

این سامانه در روز شنبه استان‌های خراسان شمالی، نیمه شمالی کرمان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، گلستان، مازندران، سمنان، تهران و شمال شرق قزوین، در روز یکشنبه نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، شمال همدان، شمال مرکزی، جنوب و غرب قم، شمال غرب اصفهان، شمال خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، مازندران، سمنان و تهران و در روز دوشنبه نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات استان‌های مازندران، زنجان، البرز، شمال غرب سمنان و تهران را در بر خواهد گرفت.

در پی فعالیت این سامانه، احتمال جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

 در نتیجه به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی و خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌شود.