شناسهٔ خبر: 169862 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

چارچوب خدمات اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی در ایران عملیاتی می‌شود

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: نخستین مصوبه اجرایی کارگروه پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور تصویب و مقرر شد تا چارچوب خدمات اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی در ایران عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور امروز یکشنبه ۲۷ خردادماه در کارگروه پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی اظهار کرد: خدمات اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی تلاش می کند ضمن تولید محصولات کاربردی در حوزه اقلیم و پیش بینی های اقلیمی، هماهنگی، همکاری و ارتباط مستمر با نهادهای مختلف مرتبط با اقلیم ایجاد کند تا در مدیریت های مرتبط با این حوزه به ویژه در شرایط حساس، تصمیم گیری ها و اقدامات صحیح و به موقعی انجام شود.

وی افزود: سال‌هاست سازمان هواشناسی کشور در حوزه تولید محصولات اقلیمی به ویژه پیش‌بینی‌های فصلی فعالیت دارد و از نظر صحت پیش‌بینی‌های فصلی نیز موفقیت های خوبی بدست آورده است.

وظیفه با بیان اینکه برخی‌ها از پیش‌بینی فصلی انتظاراتی زیاد و غیر واقعی دارند، تصریح کرد: بسیاری از پیش‌بینی‌های فصلی سازمان همان انتظاری را که از پیش‌بینی های کوتاه مدت می‌رود، دارند که این نادرست است و در کل دنیا نیز چنین پیشرفتی به‌دست نیامده است.

وی ادامه داد: نباید انتظارات دقت پیش‌بینی‌های دو هفته‌ای، ماهانه و فصلی به اندازه پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و پنج روزه باشد؛ چراکه در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت جایگاه ملی در مدیریت کلان کشور به‌ویژه در حوزه‌های  انرژی، مدیریت منابع آب، بهداشت و سلامت و... پیدا کرده است و بسیاری آن‌ها را محور تصمیم گیری‌های خود قرار می‌دهند.

وظیفه در بخش دیگری وظایف و ساختار کارگروه پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور را تشریح کرد و گفت: مقرر شد زیرساخت‌های جدیدی برای تحول در ارائه خدمات اقلیمی سازمان هواشناسی در سال جاری تامین شود.

وی گفت: کارگروه پیش‌بینی فصلی یک گروه کاری کارشناسی برای سیاست‌گذاری و کمک به اجرای سیاست‌های اقلیمی سازمان هواشناسی کشور است که دو سال قبل با ابتکار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تشکیل شد.