شناسهٔ خبر: 170239 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در دولت سیزدهم؛

متوسط ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان از ۱۶ کیلومتر در سال به ۶۵ کیلومتر ارتقا یافت

بزرگراه مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: متوسط ساخت بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در دولت سیزدهم از ۱۶ کیلومتر در سنوات گذشته به بیش از ۶۵ کیلومتر ارتقا یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، عطا اله اکبری گفت: توسعه زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی در مناطق کمتر برخوردار با هدف استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان، تسهیل و ارتقای ایمنی حمل و نقل کالا و مسافر از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم بود که این مهم به بهترین نحو در سیستان و بلوچستان در توسعه بزرگراه‌ها محقق شد.

وی ادامه داد: در این راستا شاهد هستیم در حوزه شهرهای تحت پوشش این اداره کل از سال ۸۴ تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۴۶ کیلومتر بزرگراه ساخته شده بود در حالی که طی سه سال اخیر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با هدف کمک به توسعه شتابان این خطه با رشد قابل توجه حدود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به همراه چهار پل بزرگ احداث شده و به بهره برداری رسیده است.

برقراری نخستین ارتباط بزرگراهی بین شهرهای استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: همچنین به همت دولت سیزدهم نخستین ارتباط بزرگراهی بین شهرهای استان در مسیر زاهدان- نصرت آباد برقرار شد و تا پایان سال جاری نیز دومین شهر یعنی زابل- زاهدان به طور کامل به صورت بزرگراه به هم متصل خواهد شد.

اکبری اضافه کرد: همچنان در تداوم این حرکت در حال حاضر عملیات ساخت ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در حال انجام است که تلاش می‌شود با وجود مشکلات متعدد از جمله بدهی‌های کلان به پیمانکاران تا پایان سال حدود ۸۰ کیلومتر آن به بهره برداری برسد.

وی تاکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که توانسته در جذب اعتبارات ملی و وزارتخانه‌ای موفق باشد، دوبانده‌سازی محورهای استان با اهتمام این اداره کل و با حمایت‌های مقامات استانی و ملی است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: از آنجایی که بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندر عباس دارد و همچنین مزیت خاص ارتباط با کشورهای اطراف، صاحبان بار و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد و تبدیل هر چه سریع‌تر راه‌های استان به بزرگراه در کنار خط ریلی این مسیر سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی تصریح کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی در کنار سایر مسیرهای دریایی، ریلی و هوایی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای هم‌جوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان تشویق می‌کند.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دو اداره کل راه و شهرسازی در شمال و جنوب به مرکزیت زاهدان و ایرانشهر دارد.