شناسهٔ خبر: 170530 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار واحد فراتر رفت

ببینید | نشست خبری مشترک وزیر راه و شهرسازی، سخنگوی دولت و رئیس کل بانک مرکزی در نهاد ریاست جمهوری وزیر راه و شهرسازی گفت: فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار واحد رسیده است که ۵۶۰ هزار واحد از این تعداد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۴ تیر در نشست سخنگوی دولت که با حضور رییس کل بانک مرکزی در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ شروع به کار دولت سیزدهم بود که رشد بخش ساختمان منفی بود، به گواه آمار، در سال ۱۴۰۲ رشد بخش ساختمان به مثبت ۷.۱ رسید.

رشد متوسط سالانه بخش مسکن و ساختمان به مثبت ۳.۲ رسید

وی افزود: همچنین، بر اساس آمار، رشد متوسط ۲۰ ساله بخش مسکن ۲.۱ بود اما در همین دولت رشد متوسط سالانه بخش مسکن و ساختمان به مثبت ۳.۲ رسید که مقایسه متوسط ۲۰ ساله با ۳ ساله دولت سیزدهم حکایت از رشد بیش از ۵۰ درصدی دارد.

فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار واحد فراتر رفت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور به ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار واحد رسیده است، توضیح داد: از واحدهای نهضت ملی مسکنی که در سراسر کشور کار ساخت آنها آغاز شد به تعداد ۵۶۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد و مابقی در مراحل مختلف و در مدار تولید است.

افتتاح ۶۰ هزار واحد جدید نهضت ملی مسکن و واگذاری ۵۰ هزار قطعه زمین

وی از افتتاح‌های جدید و واگذاری زمین در روزهای آینده با حضور سرپرست ریاست جمهوری خبر داد و افزود: در روز چهارشنبه با حضور سرپرست ریاست جمهوری حدود ۶۰ هزار واحد از واحدهای تکمیل شده نهضت ملی مسکن و ۵۰ هزار قطعه زمین تحویل متقاضیان خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: یکی از اتفاقات بزرگ این دولت در حوزه بافت فرسوده رقم خورد. بافت فرسوده مورد تاکید دولت‌ها بوده است. میانگین سالانه بافت‌های فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۴۷ هزار پروانه بوده است و در ۳ ساله دولت سیزدهم میانگین سالانه صدور پروانه در بافت فرسوده بیش از ۹۰ هزار پروانه ثبت شده است که مقایسه آنها حاکی از رشد دو برابری دارد.

در ۳ ساله دولت سیزدهم سالانه ۱۶۵ هزار قرارداد تسهیلات مسکن روستایی منعقد شد

بذرپاش توضیح داد: میانگین قراردادهای تسهیلات واحدهای مسکونی روستایی در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۸۰ هزار قرارداد بوده است و در این سه ساله دولت سیزدهم سالانه ۱۶۵ هزار قرارداد منعقد شد. در بخش تسهیلات مسکن روستایی بیش از دو برابر تسهیلات در بخش مسکن روستایی منعقد شد.

وی افزود: در مجموع در دولت نهم و دهم ۱.۱ میلیون مسکن حمایتی در بخش شهری در اراضی دولتی تعریف شد و در سه ساله دولت سیزدهم نیز نزدیک به ۱.۱ پروژه مسکن شهری در اراضی دولتی تعریف شده است.

شناسایی بیش از یک‌صد هزار هکتار زمین برای واگذاری به مردم

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه زمین‌های روستایی در هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی واگذاری زمین انجام نشده بود. در طی دولت سیزدهم و تاکنون بیش از یک‌صد هزار هکتار زمین برای واگذاری شناسایی شد که ۵۰ هزار هکتار از این اراضی در حوزه شهری و ۵۰ هزار هکتار در حوزه روستایی تامین شد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ ایران واگذاری زمین به مردم اتفاق افتاد. برنامه داشتیم تا یک میلیون قطعه زمین روستایی تا قبل از اتمام دولت سیزدهم به مردم تحویل دهیم که از این میزان ۶۰۰ هزار قطعه تامین و یک‌صد هزار قطعه واگذار شده است.

عرضه ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن

بذرپاش گفت: در حوزه بازار مسکن تقریباً در سنوات گذشته رخدادی قابل توجه را شاهد نبودیم. قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۱۳۵۲ وجود داشت. اما برای اولین بار در دولت سیزدهم ۱۲۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. همچنین با بررسی‌های میدانی سازمان امور مالیاتی و همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار عرضه شد.

ثبت ۵۴۰ هزار قرارداد رایگان اجاره در سامانه خودنویس

بذرپاش ادامه داد: در حوزه حذف واسطه‌ها، سامانه خودنویس راه اندازی شد و طبق تازه‌ترین آمار تاکنون ۵۴۰ هزار قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است.

آغاز عملیات اجرایی احداث دو شهر خلیج فارس و مکران مرکزی

وی گفت: در حوزه شهرهای ساحلی ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب ایران شناسایی شد که مراحل تصویب این ۲۷ نقطه در شورای عالی استان‌ها به تصویب رسیده و مکان‌یابی آنها در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به اتمام رسیده است و دو شهر خلیج فارس و شهر مکران مرکزی عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. این بخش نیز از تدبیرهای دولت شهید رئیسی است.