شناسهٔ خبر: 171056 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اعلام کرد؛

معرفی مشاور املاک متخلف به تعزیرات حکومتی

محمد جامع دبیر کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات خوزستان گفت: از ابتدای سال جاری ۴۵ مورد بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک سطح استان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، محمد جامع، دبیر کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات خوزستان با اشاره به بازرسی‌های مستمر از بنگاه‌ها اظهار داشت: از ابتدای سال جاری ۴۵ مورد بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک استان انجام شده و برای ۲۲ واحد صنفی اخطاریه‌های ماده ۲۷ و ۲۸ صادر شده و ۶ بنگاه املاک متخلف نیز پلمب شده است.

وی افزود: ۱۲ واحد مشاور املاک متخلف در بازرسی‌های انجام شده در اهواز شناسایی شده و به برای اقدامات قانونی مورد نیاز به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

جامع ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و در راستای تنظیم بازار مسکن، بازرسان اداره کل راه و شهرسازی استان با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی در قالب گشت‌های بازرسی مشاوران املاک فعالانه به انجام مسئولیت خواهند پرداخت و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌کنند به طوری که این بنگاه‌های مشاور املاک مذکور دارای تخلفاتی نظیر عدم رعایت قوانین صنفی، فرار مالیاتی و عدم ارائه صورت حساب بودند که در تعزیرات حکومتی برای آن‌ها پرونده تشکیل شد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و دبیر کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات خوزستان اظهار داشت: گشت‌های مشترک بازرسی تمرکز خود را بر موضوعات حق‌الزحمه، صدور کد رهگیری، نصب نرخ‌نامه، درج حق‌الزحمه در اجاره نامه و مبایعه نامه و رعایت سقف ۲۰ درصدی افزایش در اجاره بهای مسکن طبق مصوبه شورای مسکن استان و استفاده از سامانه جدید تعیین اجاره بهای واحدهای مسکونی تحت وب قرار داده است.

وی گفت: این سامانه مبلغ حق‌الزحمه کمیسیون پرداختی هرکدام از موجر و مستاجر به بنگاه املاک را نیز تعیین می‌کند که بنگاه املاک بایستی در مقابل دریافت این مبلغ قطعاً رسید صادر کند و تحویل دهد.

جامع اضافه کرد: در طرح برخورد با مشاوران املاک متخلف با ۶ مورد تخلف مشاوران برخورد می‌شود که نداشتن پروانه کسب، نداشتن برگه رسمی قولنامه و گرفتن مبلغ بیشتر از درصد قانونی کمیسیون از جمله این تخلفات به شمار می‌رود.

معاون اداره کل راه و شهرسازی خوزستان بیان کرد: دریافت کد رهگیری بدون پرداخت هزینه اضافی در قبال آن، دریافت حق کمیسیون طبق تعرفه ابلاغی و صدور رسید در قابل پرداخت حق کمیسیون از دیگر مواردی است که باید مراجعه کنندگان به مشاوران املاک مد نظر داشته باشند.