شناسهٔ خبر: 17113 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبير ستاد احياي بافت های فرسوده گلستان خبر داد:

مرمت ۵ پروژه در بافت‌های تاريخی گرگان/ تامین اعتبار ۶ میلیارد ریالی

بافت تاریخی دبير ستاد احيای بافت های فرسوده گلستان از مرمت و بهسازی پنج پروژه در بافت های تاريخی سبزه مشهد، دوشنبه ای، دربنو و محله سرچشمه گرگان با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ريال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، مهندس "علي بخش رستمي" در گفت و گويي خبری گفت: اين پروژه ها شامل تكایای تاریخی عقیلی و شاهینی در محله سبزه مشهد، تکیه تاریخی اصطبار در محله دوشنبه ای، مسجد ملا اسماعيل در محله دربنو و خانه تاريخي شعربافان در محله سرچشمه گرگان مي شود كه از سال جاري در قالب طرح محرم تا محرم در حال مرمت هستند.

به گفته وي، طرح "محرم تا محرم"، بخشي از پروژه بازآفريني شهري در بافت تاريخي شهر گرگان است كه كه از سال ۱۳۹۴ با هدف احياي ابنیه و تكايای تاریخی در مركز محلات بافت تاريخي گرگان در چهار محله سرچشمه، دوشنبه اي، دربنو و سبزه مشهد به اجرا درآمده است.

مديركل راه و شهرسازي گلستان به بيان توضيح مختصري از مراحل ساخت پروژه هاي مذكور پرداخت و گفت: تكاياي شاهيني و عقيلي در محله سبزه مشهد گرگان، مراحل استحكام بخشي و مرمت جامع خود را گذرانده و در مرحله اجراي عمليات مرمت داخلي و تاسيسات و مراحل پاياني خود قرار دارند.

رستمي افزود: پروژه مرمت و بهسازي تكيه اصطبار در محله دوشنبه اي نيز، در مرحله تكميل عمليات مرمت داخلي و اجراي تاسيسات قرار دارد.

وي ادامه داد: مسجد ملا اسماعيل در محله دربنو پس از الحاق بناهاي مجاور به عنوان شبستان زنانه، مقاوم سازي، پي بندي و ديوار چيني، به مرحله ساخت و اجراي سقف رسيده و پس از آن با اجراي تاسيسات و انجام تزئينات مصوب در طرح مرمت تهيه شده، قابل بهره‌برداري خواهد بود.

رستمي گفت: فاز اول پروژه مرمت خانه تاريخي شعربافان در كوچه ريحاني نيز، اجراي عمليات مرمت ساختمان اصلي را تقريبا پشت سر گذاشته و در انتظار شروع فاز دوم كه شامل عمليات تاسیساتی، محوطه سازي و بازسازی ساختمان های جانبی ديگر است که در حال انجام است.

اين مقام اجرايي گلستان اضافه كرد: اداره كل راه و شهرسازي به عنوان نماينده شركت مادر تخصصی عمران و بهسازي شهري ايران در استان، كار مرمت و بهسازي اين پروژه ها را برعهده دارد.

شهرستان گرگان مركز استان شمالي گلستان است كه ۱۵۱ هکتار بافت تاريخي در اين شهر شناسایی شده است. /

نظر شما