شناسهٔ خبر: 17117 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس ۱۲ سال و باری ۱۷ سال است/ فواید بهره‌مندی از خودروهای پیشرفته اروپایی با لغو تحریم‌ها/ جزئيات علت اصلی تلفات راه‌ها

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس در کشور ۱۲ سال و در حمل و نقل بار ۱۷ سال است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا٬ داود کشاورزیان در جمع خبرنگاران در سمنان افزود: در نظام حمل و نقل کشورهای پیشرفته مهم‌ترین سهم در حمل و نقل را شبکه ریلی بر عهده دارد که در ایران بیشترین سهم در این بخش به حمل و نقل جاده ای مربوط است.

وی اظهار داشت : ایران یک درصد از جمعیت دنیا دارد، اما سهم ایران از تعداد خودروهای ثبت شده و تلفات سوانح رانندگی جهان نیز ۱.۴ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور هر روز حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد و حمل و نقل شخصی و استفاده از خودروی سواری رو به افزایش است که در نتیجه افزایش تلفات سوانح جاده‌ای را به دنبال دارد.

کشاورزیان کاهش تلفات سوانح جاده ای را نیازمند همکاری و تعاملی همگانی دانست و افزود: اولویت اول سازمان راهداری، تامین سخت افزاری و نرم افزاری ایمنی حمل و نقل جاده ای در کشور است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استفاده از تجهیزات پیشرفته و هوشمند نظارتی و کنترلی، آماده کردن راه ها، آشکارسازی نقاط حادثه خیز و ... را اقدامات ضروری برای افزایش ایمنی حمل و نقل در کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور گفت: متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس در کشور ۱۲ سال و در حمل و نقل بار ۱۷ سال است.

وی با بیان اینکه متوسط سن ناوگان حمل و نقل مینی بوس در کشور حدود ۲۴ سال و بسیار بالاست، تصریح کرد: مالکان مینی بوس ها به لحاظ اقتصادی شرایط ضعیفی دارند و بهره برداران آن از اقشار ضعیف جامعه هستند که برای کمک به نوسازی این بخش، پرداخت یارانه بیشتر در دستور کار قرار دارد.

کشاورزیان به برجام و رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران اشاره و خاطرنشان کرد : امیدواریم بااجرای برجام، تحریم ورود خودروهای پیشرفته حمل و نقل اروپایی به ایران برداشته شود تا کشور از این ناوگان که با فناوری و امکاناتی بهتر و مناسب برای سرنشینان همراه است، بهره‌مند شود.

رئیس سازمان رهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشار به بالا بودن حجم تصادفات در محورهای استان سمنان در مقایسه با متوسط کشور، استقرار استراحت گاه و مجتمع های بین راهی ،کنترل سرعت خودروها با حضور پررنگ تر پلیس و کنترل رفتارهای پرخطر رانندگان را موثرترین راهکارهای کاهش تصادفات و تلفات در جاده های استان سمنان دانست.

داود کشاورزیان به منظور شرکت در اولین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای در بستر آمایش سرزمین در دانشگاه آزاد واحد سمنان به این شهر سفر کرد.
استان سمنان هشت هزار کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر از این میزان، راه های اصلی استان هستند.

متوسط نسبت راه ها به وسعت و جمعیت در کشور ۱۵ است ولی به دلیل وسعت و جمعیت پایین استان سمنان، تراکم راه نسبت با شاخص های وسعت و جمعیت کمتر از پنج است./

نظر شما