شناسهٔ خبر: 171175 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جمع انبوه سازان مسکن مطرح کرد؛

سرعت بخشی به ساخت و ساز مسکن با راه‌اندازی سیستم مدیریت هوشمند یکپارچه

انبوه سازان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اهمیت راه اندازی سیستم مدیریت هوشمند یکپارچه در سرعت یخشی به ساخت و ساز مسکن گفت: بهبود ساخت و ساز مسکن که به منزله رونق و جهش تولید به شمار می آید، نیازمند کاستن از بوروکراسی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در راستای هم افزایی و چشم‌انداز توسعه صنعت ساختمان در شهر اصفهان در اقتصاد پیش رو، علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان طی نشستی با انبوه سازان مسکن و فعالان اقتصادی دیدار و گفت و گو کرد.  

وی در این نشست با اشاره به اینکه شهر اصفهان طی چند دوره، مدیریت توسعه نگر در حوزه زیرساختی و توسعه را به خود دیده است اظهار کرد: بخش زیرساخت‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها لازمه رشد و شکوفایی در هر جامعه‌ای است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: بر پایه مطالعات برخی از محققان، بخش ساخت و ساز مسکن، بین ۳۴ تا ۴۳ درصد در رشد و توسعه اقتصاد ملل تاثیر گذار بوده است به همین جهت جوامعی که در این زمینه موفق هستند، ضمن توجه به بخش ساخت و ساز مسکن و رصد هرگونه کند شدن آن،  توانمندترین و به روزترین سیستم بوروکراسی خود را در این بخش متمرکز کرده اند.  

وی ادامه داد: در این جوامع تولید انبوه مسکن اقساطی، رایج بوده و خانه به طور کامل قسطی با بهره اندک در اختیار مردم قرار می‌گیرد همچنین رویکرد آنان، کاهش شدید زمان تولید مسکن، ضمن تمرکز بر پدیده‌های زیست محیطی است.  

قاری قرآن با اشاره به برخی از قوانین و مقررات در جوامع موفق در زمینه توسعه که خواهان تداوم رشد پیاپی و بی‌وقفه بخش مسکن به عنوان موتور توسعه هستند، بیان کرد: در بعضی از این جوامع مسئولیت تولید مسکن تقریباً به طور کامل در اختیار بخش خصوصی و اندکی در اختیار بخش شخصی (خودمالک) است، به عبارتی دولت همه این بار سنگین را به دیگران واگذار کرده و خود تنها کار نظارت از دیدگاه پدیده‌های مسائل زیست محیطی، عدم رسوخ تورم، استحکام، شهرسازی و… را به عهده دارد.  

وی افزود: در این کشورها طرح‌های تولید مسکن شامل طرح‌های ملی، طرح‌های ایالتی استانی و طرح‌های شخصی است که دو بخش اول در اختیار بخش خصوصی بوده و قسمت سوم از طراحی تا تحویل مبله در اختیار پیمانکاری است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به مدت زمان مناسب صدور اجازه تولید مسکن در این جوامع، گفت: برعکس آسان بودن صدور پروانه و یاری دولت برای تولید مسکن، طرح و برنامه تخریب و نوسازی به دلیل رعایت موازین محیط زیستی، پدیده‌ای سخت و طاقت فرساست همچنین سرمایه گذاران و پیمانکاران باید به تعهدات بهنگام خود در قبال دولت و مردم عمل کنند، به عبارت بهتر برنامه زمان‌بندی را مد نظر قرار دهند در غیر این صورت با جرائم سنگینی مواجه خواهند شد.  

وی با بیان اینکه تولید مسکن قلب تپنده رشد و توسعه ملی است خاطرنشان کرد: این موضوع زمینه ساز فعالیت بخش‌های مستقیم و غیرمستقیم شده، همچنین تداوم تولید ساخت و ساز به معنای بالا رفتن سطح اشتغال و مبارزه با بیکاری بوده و رویکردی دقیقاً ضد تورمی است علاوه بر این تولید در این بخش زمینه اصلی نرخ رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص خواهد بود.  

قاری قرآن با اشاره به موانع موجود که موجب کندی تولید مسکن در کشور شده است تصریح کرد: راه انداختن مدیریت هوشمند یکپارچه، سیستم صدور پروانه و استفاده صحیح از فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک می‌تواند مدت صدور پروانه ساختمانی را کاهش دهد.  

وی گفت: در واقع بزرگ‌ترین موانع در برابر تولید مسکن در ایران، به ویژه کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ، که بیش از همه با مشکل مسکن مواجه هستند، تطویل صدور پروانه، تامین خدمات زیربنایی، روبنایی، نظام مهندسی ساختمان، دخالت مستقیم و غیرمستقیم دولت در امور و… است و راه حل برون رفت از آن و بهبود ساخت و ساز در کشور، که به منزله رونق و جهش تولید نیز به شمار می‌آید، تغییر نگرش و دیدگاه و نگاه به کاستن از بوروکراسی نابودکننده سرمایه‌ها، هزینه‌ها و نیروها است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان به طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین اشاره و بیان کرد:  رویکرد وزارت راه و شهرسازی بر آسیب‌شناسی و تکمیل طرح است لذا ضمن بررسی محاسن و معایب در تمامی حوزه‌ها، اصطلاحاً طراحی بر اساس عملکرد انجام می‌شود و در این زمینه چندین جلسه هم اندیشی برگزار شده است.