به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، منوچهر صفری روز چهارشنبه در اولین نشست عملکرد شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان زنجان در سالجاری به منظور تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل و مسکن در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان،با بیان اینکه وظیفه اصلی راه آهن، حمل بار و جابهجایی مسافر است، گفت: ۲۲ رام قطار مسافری و ۱۸ رام قطار باری روزانه در ناوگان ریلی شمالغرب کشور فعالیت می کنند.
وی، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۸ میلیون تن کیلومتر بار از طریق ناوگان ریلی شمالغرب کشور جابه جا شده است،گفت: این میزان در سال ۱۴۰۲ نیز به حدود ۸۴ میلیون تن کیلومتر بار رسیده که رشد ۲۵ درصدی دارد.
مدیرکل راه اهن شمالغرب کشور، به جابهجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی شمالغرب کشور کشور کرد و بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر از طریق این ناوگان جا به جا شده و در سال گذشته به یک میلیون و ۴۶۸ هزار نفر رسیده که بیش از ۱۹درصد رشد دارد.
صفری، به پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان - قزوین اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به این پروژه داشت و دو هزار میلیارد تومان از طرف دولت سیزدهم پیش بینی شد که تاکنون ۵۴ درصد تخصیص یافته و در حال حاضر این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی، با بیان اینکه یکی از مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان مربوط می شد، افزود: این مشکل با پیگیری های ملی و استانی، حل شده و زیرسازی طرح در محدوده ۱۱ کیلومتری در حال انجام است.
مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور، با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژههای مهم راهآهن است،افزود: بهرهبرداری از خط دوم مسیر زنجان – قزوین مزایای بسیاری دارد و با این کار حجم جابهجایی بار و مسافر افزایش مییابد و زمان سیر قطار به تهران کوتاهتر میشود.