شناسهٔ خبر: 171462 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان خبر داد؛

احداث ۲۲ ایستگاه باران‌سنجی در استان البرز

البرز مدیرکل هواشناسی استان البرز ضمن تشریح عملکرد این اداره در دولت سیزدهم از احداث ۲۲ ایستگاه باران‌سنجی طی این مدت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ نشست خبری تبیین دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی به ریاست محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی و با حضور علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ذبیح الله زارع عضو هیئت مدیره و سرپرست شرکت عمران شهر جدید مهستان، علی فنونی علمداری مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، آرش بهاروند مدیرکل هواشناسی، علی محمدی مدیرکل بنیاد مسکن، سید اصغر حسینی معاون اجرایی مدیریت شعب بانک مسکن استان البرز و معاونین اداره کل راه و شهرسازی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان البرز برگزار شد.

آرش بهاروند مدیرکل هواشناسی استان البرز در این نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۲ این اداره کل احداث و راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی کشاورزی از جمله مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی چهارباغ، ایستگاه اقلیم‌شناسی پیست خور، ۲۲ ایستگاه باران‌سنجی خودکار در عظیمیه، فردیس، هیو، هرنج، ناریان، میر، تکیه ناوه، نساء، آیکان، کندر، پورگان، آتشگاه، پلنگ آباد، ایپک، شهرک کوروش، سعید آباد، تنکمان، سرخاب، قزلحصار، کردان و گلسار را انجام داده است.

وی افزود: احداث این ایستگاه‌ها با هدف و در راستای بهبود ارائه پیش‌بینی‌های هواشناسی در سطح استان و ارائه خدمات بهتر در طرح‌های مطالعاتی و کاربران مختلف و با هدف پایش مستمر و ۲۴ ساعته وضعیت هواشناسی و پارامترهای هواشناسی استان انجام شده است.

بهاروند در ادامه به ارائه گزارش عملکرد این اداره کل در دوره ۳ ساله دولت سیزدهم در حوزه‌های گوناگون پرداخت و گفت: احداث ایستگاه اقلیم‌شناسی شهرستانک، احداث ایستگاه اقلیم‌شناسی پیست دیزین بالا و تکمیل و تجهیز ایستگاه‌های موجود با سنسورهای روز مثل سنسور برف‌سنج و ارتفاع برف که برای اولین بار به صورت پایلوت در استان البرز و در کندوان جنوبی و شمالی انجام شد، از دیگر اقدامات این حوزه بود.

وی با بیان اینکه سنسورهای هوای حال حاضر و سنسورهای دمای اعماق خاک در طالقان و سایر ایستگاه‌های موجود به‌روزرسانی شدند، از خرید و نصب تجهیزات حفاظت الکتریکی و سنسور برای تمامی ایستگاه‌های هواشناسی خبر داد.

افتتاح ایستگاه هواشناسی سینوپتیک شهرستان اشتهارد تا پایان سال جاری

مدیرکل هواشناسی استان البرز اظهار کرد: احداث ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در شهرستان اشتهارد و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی داشته است و امیدواریم در هفته دولت یا دهه فجر این ایستگاه را افتتاح کنیم که یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های سینوپتیک کشورمان خواهد بود.

وی از راه‌اندازی تارنمای جدید اداره کل هواشناسی استان البرز و سامانه جدید هواگوی خودکار ۱۳۴ با ۳۰ خط هم‌زمان و امکان پاسخگویی به ۳۰ کاربر به صورت هم‌زمان خبر داد و گفت: پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه تحقیقات هواشناسی کاربردی هم در دو سال گذشته انجام شده که می‌توان به طرح مطالعاتی ارائه مدل تعیین سهم اثر میزان آلایندگی کانون‌های اصلی داخلی و فرا استانی ذرات معلق PM۱۰ استان البرز اشاره کرد که در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (سامانه نان) ثبت شده و در حال انجام است.

بهاروند ادامه داد: طرح مطالعاتی مدل‌سازی و تحلیل کانون‌های آلودگی مؤثر در استان البرز، طرح مطالعاتی برآورد حداکثر بارش محتمل در استان البرز، طرح مطالعاتی امواج گرمایی استان البرز و طرح مطالعاتی بررسی شرایط خشکسالی استان در سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی و راستی‌آزمایی داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی خودکار برای گذر از ایستگاه‌های هواشناسی سنتی و استفاده از ایستگاه‌های خودکار هواشناسی در استان از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در بخش پیش‌بینی هوا ساماندهی و تجهیز مرکز استودیوی پیش‌بینی هواشناسی انجام شد و این استودیو مجهز و به‌روزرسانی و نصب و راه‌اندازی مانیتورینگ در آن انجام شده است. همچنین خرید تجهیزات و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات و نوسازی، بهسازی و تجهیز کلیه ایستگاه‌های هواشناسی در سطح استان طی این ۳ سال انجام شده است.