شناسهٔ خبر: 17187 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حضور بیش از ۱۶۰ شرکت‌کننده از ۳۵ کشور دنیا؛

اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ از فردا آغاز می‌شود/ حضور اجاره‌دهندگان هواپیما و فاینانسرهای بین‌المللی

نشست معاون دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و همکاری‌های بین المللی شرکت فرودگاه‌های کشور از برگزاری اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ از فردا با حضور بیش از ۱۶۰ شرکت‌کننده از ۳۵ کشور دنیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمدرضا بیاتی امروز شنبه ۳ بهمن‌ماه در نشستی خبری به مناسبت تشریح جزئیات برگزاری اجلاس بین المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶ اظهار کرد: از چند ماه گذشته پس از توافقات اولیه هسته‌ای اقداماتی درباره نوسازی صنعت هوانوردی صورت گرفت. با توجه به اینکه صنعت هوانوردی یک صنعت هایتک است مشکلات زیادی در این حوزه در دوران تحریم وجود داشت اما به رغم تلاش‌های فراوانی که صوت گرفت برای تشکیل یک اجلاس بین المللی با حضور صاحبان فن و بزرگان صنعت هوانوردی دنیا برنامه‌ریزی شد که خوشبختانه این اجلاس با دوران بعد از برجام مصادف شد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و همکاری‌های بین المللی شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ نخستین اجلاس بین المللی پس از اجرای برجام است٬ افزود: از موضوعات مورد تأکید و مهم این بود که کمپانی‌ها و شرکت‌های فعال بین المللی در بالاترین سطوح در این اجلاس شرکت کنند که تا کنون بیش از ۱۶۰ شرکت‌کننده از ۳۵ کشور دنیا و ۸۵ کمپانی و سازمان بین المللی برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند.

دبیر اجلاس بین المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶ با بیان اینکه تفاوت صنعت هوانوردی با سایر صنایع این است که بخش هوانوردی در اختیار قدرت‌های اصلی و چند کشور بزرگ دنیا قرار دارد٬ ادامه داد: از این رو تلاش داشتیم شرکت‌هایی که در حوزه تأمین و تولیدکننده هواپیما صاحب فن هستند٬ در این اجلاس حضور یابند و به طور مستقیم با آن‌ها مذاکره کنیم.

بیاتی ادامه اضافه کرد: ایران در این اجلاس میزبان تولیدکنندگان و اجاره دهندگان هواپیما و شرکت‌های فعال در تجهیزات ناوبری و فرودگاهی است. برنامه‌ریزی این اجلاس بر اساس رهنمودهای وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت چراکه با توجه به کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش منابع کشور٬ باید تأمین هواپیما به صورت اجازه و لیزینگ انجام شود زیرا خرید هواپیمای نو نیازمند منابع بالایی است که شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر توانایی لازم برای خرید را ندارند.

وی افزود: در این اجلاس از بانک‌ها و فاینانسرهای بین‌المللی که به طور تخصصی در حوزه تامین مالی بخش حمل و نقل فعالیت‌ می‌کنند حضور خواهند داشت. این اجلاس به نوعی اجلاس سران هوانوردی دنیا خواهد بود که به رغم مشکلات سیاسی و غیره در منطقه اما با استقبال بسیار خوبی از سوی کشورها مواجه شده است.

دبیر اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ گفت: بخش نخست این اجلاس مربوط به موضوع اجاره هواپیما است که ترکیبی از سخنرانان کلیدی و پنل‌های تخصصی است.

بیاتی ادامه داد: در این اجلاس معاون اول رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، مدیران ارشد صنعت هوانوردی در دنیا و نمایندگان سازمان های بین المللی از جمله ایکائو(سازمان بین‌المللی هواپیمایی) سخنرانی خواهند کرد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: بخش دوم اجلاس هوانوردی ایران مربوط به پنل های تخصصی در حوزه های مختلف از جمله اجاره هواپیما، استراتژی ایران در حوزه هوانوردی برای دوران پسا تحریم، توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی و توسعه بخش‌های ناوبری فرودگاهی برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به رشد پروازهای عبوری ایرلاین‌های منطقه از فضای آسمان امن ایران یک پنل نیز به بررسی این موضوع و عدم انکار امنیت فضای ایران برای انجام پروازهای عبوری می‌پردازد.

دبیر اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ بررسی مهندسی، تعمیر و نگهداری هواپیما را از دیگر بخش های این اجلاس عنوان کرد و گفت: در دوران تحریم تعمیر و نگهداری هواپیما صرفا با تمرکز بر متخصصان داخلی صورت می‌گرفت که در نظر داریم در دوران بعد از تحریم تعمیر و مهندسی هواپیما با مشارکت شرکت‌های فعال دنیا در این زمینه از جمله لوفت‌هانزا تکنیک فعالیت کنیم.

بیاتی افزود: با توجه به نیاز کشور به هواپیماهای کوتاه برد و میان برد از شرکت‌های هواپیمایی در این بخش از جمله بمباردیه کانادا، امبرائر برزیل، ایرباس و ATR  نیز برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آمده است.

معاون دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: با توجه به اینکه اولویت تامین هواپیما به صورت اجاره است، در این اجلاس از چند شرکت اروپایی فعال در بخش اجاره که ۷۰ درصد هواپیماهای دنیا توسط آنها اجاره داده شده است حضور دارند.

وی ادامه داد: در حوزه هنلدلینگ و خدمات فرودگاهی چند شرکت فعال در این زمینه نیز در اجلاس حاضر خواهند بود. ضمن اینکه در پنل مربط به شرکت‌های هواپیمایی، ایرلاین هایی از ترکیش‌ایرلاین، ایرایژیا، لهستان و عمان در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ حضور خواهند یافت.

بیاتی با اشاره به اینکه اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ از ماه‌ها قبل در رسانه‌های بزرگ دنیا از جمله وال استریت ژورنال، مجله اکونومیست، و تلویزیون بلومبرگ بازتاب بسیار خوبی داشته است افزود: با توجه به محدودیت سفر به آمریکا اما این محدودیت تاثیری در حضور و اعلام آمادگی کشورهای مختلف برای شرکت در این اجلاس نداشته است چراکه ایران با ۸۰ میلیون جمعیت می‌تواند بازار رقابتی بسیار خوبی برای کشورها باشد.

دبیر اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ افزود: این اجلاس سرآغازی برای پیام به دنیا است که دیگر صنعت هوانوردی ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بازنمی‌گردد.

نظر شما