شناسهٔ خبر: 17223 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

مذاکرات خرید ۱۱۴ فروند هواپیما از فرانسه طی ۸ روز آتی/ تعیین‌تکلیف کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در شورای‌عالی هواپیمایی/ آغاز مذاکرات غیرتعهدآور با شرکت بوئینگ

تلویزیون وزیر راه و شهرسازی با اعلام تعیین تکلیف کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمایی تا روز دوشنبه در شورای‌عالی هواپیمایی از آغاز مذاکرات غیرتعهدآور با شرکت بوئینگ خبر داد و گفت: در ۸ روز آینده و در سفر به فرانسه ۱۱۴ فروند هواپیما برای ایران ایر از آن کشور خریداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته سوم بهمن با حضور در برنامه حاشیه و متن شبکه سوم سیما به سوالات متعدد حوزه حمل و نقل پاسخ داد.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل ناراضی بودن مردم و شرکت‌های هواپیمایی از وضعیت صنعت هوانوردی کشور گفت: صنعت هوایی یکی از صنایعی است که هم از جهت مقررات کاری و هم از جهت تولید هواپیما صنعتی صددرصد جهانی است. ما در حال حاضر ۲۵۶ هواپیما داریم که بیش از ۱۰۰ فروند از آنها زمین‌گیرند و تنها ۱۵۰ فروند از کل هواپیماهای موجود عملیات دارند و بطور کلی میانگین عمر صنعت هوانوردی در کشور ما در حدود ۲۰ سال است. به همین خاطر است که صنعت هوانوردی کشور در وضعیت بسیار بسیار بدی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره راه کارهای برون رفت از وضعیت فعلی صنعت هوانوردی کشور به نوسازی این ناوگان اشاره کرد و افزود: نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که این صنعت را نوسازی کنیم. خوشبختانه مذاکرات خوبی در ۶ ماه گذشته بصورت مستقیم و غیرمستقیم و بدون هرگونه واسطه‌ای با تولیدکنندگان اصلی هواپیما در سطح جهان داشتیم که این مذاکرات با اعلام برجام به نتیجه رسید.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: به زودی در سفری که به فرانسه داریم قراردادهای خرید هواپیما را امضا خواهیم کرد. بر اساس مذاکرات اولیه خرید ۱۱۴ فروند هواپیما در سفر به فرانسه قطعی است.

به ۴۰۰ فرند هواپیما با برد کوتاه، متوسط و بلند نیاز داریم

آخوندی در پاسخ به این پرسش که رقم ۴۰۰ فروند هواپیما و نیاز کشور به این میزان چیست؟ گفت: ما یک برآوردی داریم از اینکه اساسا به چه میزان هواپیما در کشور نیاز داریم. در حال حاضر در حدود ۶۷ فرودگاه در کشور داریم که از این میزان ۹ فرودگاه فعال هستند و بیش از ۵۸ فرودگاه فعالیت کمی دارند. بنابراین نیاز به هواپیماهای کوچک با برد کوتاه داریم که در فرودگاه‌های مختلف در حال حرکت باشند و به مردم کمک کنند زیرا صنعت هوانوردی بیشترین اثر را در توسعه مناطق محروم و دوردست دارد.

وی همچنین افزود: بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم علاوه بر نیاز به هواپیماهای با برد کوتاه، کشور به هواپیماهایی با برد متوسط برای طی کردن مسیرهای طولانی در ایران نیاز دارد و در عین حال به هواپیماهایی با برد بلند که بتوانند قاره پیما باشند نیاز داریم. بر همین اساس نیز کشور در حال حاضر به ۴۰۰ فرند هواپیما با برد کوتاه، متوسط و بلند نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات آشیانه و جای پارک هواپیما گفت: متاسفانه فرودگاه‌های ما دچار عقب‌ماندگی مضمنی شده‌اند. فرودگاه امام قرار بود ظرفیت ۹۰ میلیون مسافر را داشته باشد که در حال حاضر با ظرفیت ۵.۵ میلیونی فعالیت می‌کند.

وی در پاسخ به این اظهارنظر که آیا بهتر نیست ابتدا تامین ظرفیت فرودگاهی و سپس هواپیما را داشته باشیم گفت: اینطور نیست که ما برای استندهای فرودگاهی دچار بحران باشیم. قاعدتا می‌توانیم استندها را در فرودگاه‌های ایران توزیع و آن مشکل را حل کنیم. علاوه بر آن در حال حاضر بسیاری از فرودگاه‌های ایران از جمله مهرآباد در محاصره عملیات نظامی قرار دارند که برای حل آنها در حال مذاکره با ارتش هستیم تا فضاهایی را فراهم و از آنها استفاده کنیم.

آخوندی ادامه داد: می‌توانیم مشکلات پارکینگ‌های هواپیمایی را حل کنیم اما اینکه بگوییم اساسا فرودگاه‌های ما نیاز به سرمایه‌گذاری دارند پاسخ مثبت است و حتما یکی از مسایل اصلی ما توسعه فرودگاه‌هاست که ما این مسئله را در تهران نیز داریم و فرودگاه مهر آباد نیاز به بازسازی ساختاری کامل دارد و توسعه فرودگاه امام در حدود ۵ درصد اجرا شده است و ۹۵ درصد آن اساسا اجرا نشده است و همچنین سایر فرودگاه‌های بین‌المللی ایران همچون مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز و بوشهر نیز باید توسعه پیدا کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره ارتباط توسعه فرودگاهی به فضای تحریم گفت: توسعه فضای فرودگاهی هم به تحریم ارتباط داشت و هم نداشت. ارتباط داشت به این خاطر که فضای فرودگاهی را ایجاد می‌کنیم تا هواپیماها در آن تردد داشته باشند و نداشت چون ارتباط با دنیا در وضعیت خاصی قرار داشت و وقتی هواپیما کم است این سرمایه‌ای عاطل است.

آخوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی‌ها حاکی از عبور از فضای تحریم و ارتباط با دنیا بود؟ گفت: این سوالی است که باید از کسانی که در دوره‌های قبل مسئول بودند پرسیده شود. بنده از زمانی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم در حال پیگیری هستم تا سرمایه گذاری حدود ۹ فرودگاه بین المللی در ایران به سرانجام برسد.

افزایش ظرفیت فرودگاه امام در قرارداد جدید به ۴۵ میلیون مسافر

وی تاکید کرد: به زودی و در ۷ تا ۸ روز آینده قرارداد فرودگاه امام را برای رساندن به ظرفیت ۴۵ میلیون مسافر به امضا می‌رسانیم که با امضای این قرارداد اتفاق بزرگی در فرودگاه امام رخ می‌دهد و همچنین در برنامه داریم تا قرارداد فرودگاه مشهد را نیز برای تکمیل ظرفیت به امضا برسانیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت فرودگاه امام ۵.۵ میلیون نفر است که در عمل بیش از ۷ میلیون عملیات در آن انجام می‌شود به همین خاطر نیز میزان رضایتمندی مردم از آن فرودگاه پایین است. امیدواریم با قراردادی که به زودی برای افزایش ظرفیت داریم میزان رضایتمندی و ارایه خدمات نیز افزایش یابد.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که اصولا خرید هواپیما و ۱۱۴ فروند هواپیمایی که قرار است به زودی از فرانسه خریداری شود اقدامی است که باید از سوی دولت انجام گیرد و استانداردهای بین المللی در این باره چیست؟ گفت: خرید هواپیما را ایران ایر انجام می‌دهد و اینکه اصولا خرید هواپیما در اختیار دولت یا شرکت‌های هواپیمایی است مساله‌ای است که به کشورها و میزان توانمندی دولتی شان ارتباط دارد. در حال حاضر تعداد شرکت‌های هواپیمایی توانمندی که توان انجام معاملات بسیار بزرگی را در سطح جهان داشته باشند محدود است و برخی از کشورها نیز برای رفع این مشکل سیستم لیزینگ هواپیما تشکیل داده‌اند و به واقع شرکتی ایجاد کرده‌اند که آن شرکت، هواپیما را خریداری و وارد کشور می‌کند و به سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی لیز می‌دهد مانند اتفاقی که در روسیه می‌افتد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صنعت هوانوردی، اکثر کشورها هنوز یک شرکت مادری دارند که حامل پرچم است و بخش یا تمامی سهامش در اختیار دولت قرار دارد. در ایران نیز شرکت ایران ایر هنوز یک شرکت دولتی محسوب می‌شود و حامل پرچم است و بیشترین امکانات زیرساختی را دارد.

وی در تشریح نحوه تامین مالی هواپیماهایی که قرار است به زودی از فرانسه خریداری شود گفت: نحوه تامین مالی این پروژه به کمک سیستم‌های مالی بین المللی با اتکای عملیات پروازی است و شرکت ایران ایر این کار را انجام می‌دهد. اقدام دیگری نیز که باید انجام دهیم این است که یک شرکت ملی لیزینگ کمپانی را برای ایران ایجاد کنیم که مجوزهای آن را نیز از طریق مجلس انجام خواهیم داد.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که باید نسبت به فعالیت شرکت‌های هواپیمایی که قدرت خرید هواپیما را ندارند تجدیدنظر شود؟ گفت: دقیقا همینطور است و کاری که ما انجام می‌دهیم این است که میزان کفایت سرمایه شرکت هواپیمایی را در شورای‌عالی هواپیمایی کشوری تجدیدنظر کرده و تا روز دوشنبه اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی که ادعا می‌کنند می‌خواهند کار هواپیمایی انجام دهند و در سطح ایران و جهان پرواز داشته باشند باید حداقلی از توانایی مالی را از نظر داشتن امکانات هواپیمایی و همچینین نیروی انسانی و سایر تجهیزات دارا باشند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حداقل‌ها تعیین شده‌اند و به زودی اعلام می‌شود که اگر شرکتی بخواهد فقط در ایران پرواز کند حداقل سرمایه‌اش باید چه میزان باشد و همچنین اگر بخواهد در سطح جهان عملیات هوایی داشته باشد به چه میزان سرمایه اولیه نیازمند است و باید تحت آن شرایط فعالیت کند. در صدد هستیم تا شرکت‌های هوایی را وارد بازی کنیم تا در سطح بین المللی با هم رقابت کنند.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط موجود ایرلاین‌های بین المللی نیز می‌آیند؟ گفت: بتدریج اکثر ایرلاین‌های خارجی با ما شروع به مذاکره کرده‌اند و ما فکر می‌کنیم که روند جهان اساسا با توجه به گسترش قشر متوسط و توسعه صنعت گردشگری توسعه صنعت هوانوردی است. به همین خاطر نیز تعداد قرادادهایی که با تمام سازمان‌های هوایی خواهیم بست چندین برابر می‌شود.

مذاکرات غیرتعهدآور با بوئینگ آغاز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به سراغ ایرباس رفته و با سایر شرکت‌ها درباره خرید هواپیما مذاکره نشده است؟ گفت: در دنیا دو شرکت و غول تولید کننده هواپیما یکی ایرباس و دیگری بوئینگ است که با هر دو شرکت مذاکراتی داشتیم اما مذاکره با بوئینگ به دلیل مشکلات قبلی با آمریکا امکان مذاکره در مقطع زمانی تحریم نبود و به زودی مذاکرات با بوئینگ را آغاز خواهیم کرد و این مذاکرات غیرتعهدآور و تا زمان قطعی شدن برجام ادامه خواهد یافت.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که موضع تحریم هواپیما از سوی آمریکا چندی است که در شبکه‌های اجتماعی به موضوع روز تبدیل شده است؟ گفت: چهارم بهمن‌ماه در تهران اولین سمینار صنعت هوانوردی را داریم که توسط یک موسسه بین‌المللی برگزار می‌شود و تقریبا تمام فعالان صنعت هوانوردی در بخش‌های تولید، قطعات، فروش، نگهداری، تجهیزات، ناوبری در تهران دور هم جمع می‌شوند و اتفاق بزرگی در صنعت هوانوردی کشور رخ می‌دهد. از طرف بوئینک به صورت غیررسمی بازخوردهای مثبتی داشتیم و حتما آماده می‌شویم تا با بوئینگ نیز مذاکره کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تامین ۴۰۰ فروند هواپیما را ظرف ۸ سال محقق دانست و در پاسخ به این سوال که آیا با خریدن هواپیما و رفع تحریم ها تمامی مشکلات صنعت هوایی حل می شود؟ گفت: شما تصور دارید صنعتی که این همه ضربه خورده است ظرف مدت یک شب تمام مشکلاتش حل شود قاعدتا ما به باید به دنبال ارتقای سیستم ناوبری برویم. 

آخوندی تاکید کرد: سیستم ناوبری ایران حداقل به ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد تا ما بتواینم هواپیماها را در فراز ایران مدیریت کنیم.

وی همچنین در مورد قیمت بلیت‌های هواپیما به آزادسازی آن‌ها و ورود نکردن وزارت راه و شهرسازی بر  قیمت‌گذاری آنها اشاره کرد و افزود: هنگام آزادسازی دو اتفاق رخ می‌دهد. یک اتفاق این است که هواپیماها باید با هم رقابت کنند بنابراین در نتیجه رقابت منافع مردم تامین می‌شود. نکته دوم نیز مساله بهره‌وری است خیلی وقت‌ها با قیمت‌گذاری در موارد غیر پیک (زمان اوج سفر) قیمت‌ها کاهش می‌یابد زیرا هواپیماها در این شرایط با ۳۰ تا ۴۰ درصد مسافر پرواز  می‌کند.

آخوندی ادامه داد: زمانیکه قیمت متغیر باشد در موارد پیک قیمت بالا می‌رود و در موارد غیرپیک نیز قیمت‌ها کاهش می‌یابد و آزاد سازی قیمت بلیت در دی‌ماه آثار خود را به جای گذاشت.

وی با ارایه نمونه قیمت‌های متفاوت پرواز تهران- مشهد گفت: قیمت بلیت هواپیمای تهران- مشهد قبل از آزادسازی نرخ ۱۷۲ هزار تومان بود اما با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در مواقع غیرپیک قیمت‌ها به ۸۹ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی در تعریف زمان پیک و غیرپیک گفت: ایام پیک زمانی است که بیشترین تقاضا برای سفر وجود دارد. به‌عنوان نمونه، ایام زیارت و روزهای تعطیل ایامی است که پیک سفرها به شهرهای زیارتی و سایر نقاط به شمار می‌رود. همچنین طبق آمارها در ایام غیر پیک، قیمت‌های بلیت هواپیما ۸۲ درصد کاهش قیمت داشت. این نشان می‌دهد که آزادسازی نرخ بلیت بازار بهتر عمل می کند. ایام پیک سال، کمتر از ۱۰ درصد است.

وی ایام پیک سال را کمتر از ۱۰ درصد دانست و گفت: قیمت‌ها در ایام غیر پیک به ۸۹ هزارتومان کاهش یافت و در ایام پیک از ۱۷۲ هزارتومان به ۲۰۸ هزارتومان نیز افزایش قیمت داشته‌ایم. ما به خاطر اینکه ۳۶ هزار تومان افزایش پیدا نکند ۸۲ هزارتومان را همواره همه را در همه ایام سال جریمه می‌کردیم که باید همواره ۱۷۲ هزار تومان بپردازید چون که عده ای نمی‌خواهند در ایام پیک افزایش قیمت ۳۶ هزارتومانی را داشته باشند.

آخوندی تاکید کرد: مداخله دولت در قیمت‌گذاری بلیت‌های هواپیما بی‌ربط است. مداخله در عمل ما باعث می شود تا عده‌ای بیشمار را به خاطر تامین منافع قلیلی از مردم بی‌جهت جریمه ‌کنیم./

نظر شما