شناسهٔ خبر: 173134 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام:

تونل کبیرکوه تا چند روز آینده برای تردد آماده می‌شود

بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تونل کبیر کوه0.JPG مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام از آماده شدن تونل کبیرکوه برای تردد در چند روز آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان ایلام، فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان در بازدید از تونل کبیر کوه گفت: تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ و زیرسازی و لایه اول آسفالت و نصب قطعات سیستم‌های روشنایی و... آن نیز به پایان رسیده و خط انتقال برق نیز در آخرین مراحل اجرایی قرار دارد، در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) به انجام رسیده است و از سمت شهرستان دره شهر ۶،۵ کیلومتر راه سازی شامل ۶ رشته تونل به طول ۲۲۵۰ متر که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر ایجاد مسیر سبقت آزاد احداث شده‌اند تکمیل شده است و پیمانکاران در حال اجرای روکش آسفالت مسیر اند.

مدیرکل راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی تونل و راه‌های طرفین آن را ۹۸ درصد توصیف کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح بسیار بیشتر از پیشرفت قراردادی و ریالی آن می‌باشد چرا که در حال حاضر کارکرد پیمانکاران بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان است.

دوستی یادآور شد: تونل اصلی کبیرکوه و تونل‌های منتهی به آن به صورت کامل لاینینگ (پوشش بتونی) شده عایق بندی و کانال انتقال آب به صورت استاندارد به انجام رسیده و تمامی استانداردهای احداث تونل در آن رعایت شده است.

وی افزود: در این تونل هر پانصد متر در طرفین پارکینگ طراحی شده و از این لحاظ مشکلی در زمان حوادث احتمالی وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر ضروری بودن نصب سیستم تهویه برای تونل کبیر کوه افزود: به لحاظ عملیات عمرانی کار تونل کبیر کوه رو به پایان است و با رسیدن خط انتقال برق و پایان آسفالت تونل (لایه دوم آسفالت در حال انجام است) امکان تردد از این تونل فراهم است، نصب سیستم تهویه در دستور کار قرار دارد و با تأمین اعتبار قطعاً نسبت به خرید و نصب این سیستم‌ها اقدام خواهد شدو افتتاح و بهره برداری نهایی از تونل کبیر کوه بعد از نصب سیستم‌های تهویه خواهد بود.