امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاستگذاری مناسب و راهبردهای اساسی در حوزه ورود سرمایهها و انتخاب سرمایهگذاران یکی از اقدامات بسیار مهم در فضای جدید بینالمللی پس از اجرای برجام و لغو تحریمها است، گفت: ورود دانش و تکنولوژی قطعا باید یکی از راهبردهای مشخص در پساتحریم باشد.
وی توسعه فعالیتها در زمینه تجارت بینالملل و بازاریابی را از دیگر اقدامات مهم عنوان و اظهار کرد: قطعا با ارتقای شاخصهای عملکرد لجستیک در این برهه از زمان باید رویکردهای مناسبی از جمله تعامل با مجامع بینالمللی ارائه رنکینگ و رتبههای جهانی برقرار شود. از این طریق میتوان از ظرفیت ترانزیتی ایران برای عبور کالا به اروپا استفاده کرد.
موقعیت لجستیکی ایران در دنیا منحصربهفرد است
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا موقعیت لجستیکی ایران وجود ندارد گفت: ایران از نظر جغرافیایی از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و این موقعیت استراتژیک غیرقابل انکار بوده و سلب این امتیاز از ایران ممکن نیست.
امینی با تاکید بر اینکه ایران امروز به عنوان دروازه تجارت منطقه مطرح است و فعالیت میکند گفت: کشورهای صنعتی شرق آسیا برای ارتباط با اروپا مجبور به عبور از دروازه تجاری ایران هستند.
وی گشایش مالی و فراهم شدن امکان نقل و انتقال پول و اعتبار (سوئیفت) را یکی از نتایج مهم دوران پساتحریم عنوان کرد و افزود: باید از این موقعیت مناسب به خوبی استفاده کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در زمان رکود باید تصمیمات درست اتخاذ کرد تا در زمان رونق این تصمیمات منجر به فعالیتهای کارآمد و بهینه شود افزود: اگر در زمان رکود به خوبی تصمیمگیری کرده باشیم امروز که اقتصاد کشور در حال رونق است میتوان راهکارهای خوب کار کردن را به کار گرفت.
امینی اظهار کرد: سیاست مهم و اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی در فضای جدید بینالمللی استفاده از ظرفیتهای خالی شبکه حمل و نقل است که در این زمینه تامین ناوگان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی ادامه داد: امروز و با گشایشهای جدید بینالمللی میتوان بخش اعظمی از ظرفیتهای خالی شبکه حمل و نقل در حوزههای حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی را با توسعه ناوگان مناسب جبران کرد که این موضوع در اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی در این برهه از زمان است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه زیرساخت نیز قطعا باید به دنبال فعال کردن سرمایهگذاران داخلی بود چراکه سرمایهها و سرمایهگذاران داخلی میتوانند کمک شایانی در این زمینه داشته باشند. ضمن اینکه سرمایهگذاران خارجی در بعضی از کریدورهای ارتباطی بینالمللی میتوانند از ظرفیتهای ایجاد شده بیش از پیش استفاده کنند./
نظر شما