شناسهٔ خبر: 17345 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد:

جابجایی کالا در بندر شهید رجایی از مرز ۵۰ میلیون تن گذشت/ ترانزیت و صادرات نفتی روی خط صعود

بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری ۵۲ میلیون تن انواع کالا و افزایش چشمگیر ترانزیت و صادرات نفتی در بزرگترین بندر تجاری کشور طی ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، ابراهیم ایدنی ضمن اعلام خبر پهلوگیری ۳ هزار و ۳۰۰ فروند انواع شناور در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: طی ۱۰ ماه اخیر، ۲ هزار و ۵۲۵ فروند شناور بالای یکهزار تن و ۷۷۵ فروند شناور زیر یکهزار تن در اسکله‌‌های ۴۰ گانه این بندر پهلو گرفتند.

ایدنی ادامه داد: طی این مدت، تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر در بندر شهید رجایی به عنوان پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید.

تخلیه و بارگیری ۵۲ میلیون تن کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن ارایه گزارشی از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی ۱۰ ماهه سال ٩٤، گفت: طی این مدت، در مجموع ۵۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۳۴۴ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که ۳۲ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۵۲۷ تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۹میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۱۷ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

صادرات ۵ میلیون تن کالای نفتی

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۳۶۸ تن مواد نفتی از طریق بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که ۱۸ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

رشد ۴۴ درصدی ترانزیت نفتی

این مقام مسئول گفت: بیش از ۶۸۵ هزار و ۷۴۵ تن انواع فرآورده‌های نفتی به کشورهای مختلف ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد افزایش داشته است.

ایدنی از واردات یک میلیون و ۸۵۲ هزار و ۵۶ تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق بندر خلیج فارس (بخش نفتی بندر شهید رجایی) به داخل کشور و کابوتاژ ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۴۷۳ تن از اینگونه کالاها طی سال جاری خبر داد.

صادرات بیش از ۱۹ میلیون تن کالای غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۱۹ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۰۸ تن عنوان کرد.

مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ آهن و صنایع دستی از جمله کالاهای غیرنفتی صادراتی است.

کاهش ۲۸ درصدی واردات غیرنفتی

به گفته ایدنی، ۷ میلیون و۷۳۲ هزار و ۵۵۳ تن از چنین کالاهایی در مدت یاد شده، وارد بندر شهید رجایی شد که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

ترانشیپ غیرنفتی به مرز یک میلیون تن رسید

وی از کابوتاژ بیش از ۱۸۶ هزار تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ ۹۳۵ هزار و ۸۵۴ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.

ترانزیت ۳.۶ میلیون تن کالای غیرنفتی

این مقام مسئول افزود: طی این مدت، ۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۸۵۰ تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شد.

گفتنی است، نفت کوره، مازوت، مس، گوگرد، مواد معدنی، آهن آلات، روغن خوراکی، ریل ،گندم و گندله آهن از جمله مواد نفتی و غیر نفتی است که در مسیر انتقال از آسیای میانه به اروپای شرقی و جنوب شرق آسیا از طریق ایران ترانزیت می‌شود.

نظر شما