شناسهٔ خبر: 1744 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حسین رجب‌صلاحی خبر داد

بهره‌گیری از مناقصه بین‌المللی برای اجرای طرح احداث قطار حومه‌ای شهر جدید گلبهار/گزارشی از اعتبارها و پیشرفت فیزیکی پروژه

حسین رجب‌صلاحی مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید گفت: با توجه به کاهش بودجه عملیات عمرانی در سال‌های اخیر و ضرورت احداث قطار بین شهری در شهرهای جدید، برای تامین اعتبار مورد نیاز جهت اجرای قطار شهری گلبهار، روش‌های جذب سرمایه و تسهیلات مالی خارجی در دستور

حسین رجب‌صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان این‌که احداث قطار شهری در شهرهای هشتگرد، پرند، بهارستان، فولادشهر و گلبهار که دارای طرح و اجرا هستند، در اولویت کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته‌ است درباره قطار شهری در نظر گرفته شده برای شهر جدید گلبهار گفت: مسیر قطار حومه‌ای شهر جدید گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر دارای ۴ ایستگاه است. این طرح  از سال ۱۳۹۰ با انتخاب پیمانکار طرح و ساخت (EPC) برای هشت کیلومتر انتهایی مسیر اجرایی شد و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: طرح قطار حومه‌ای شهر جدید گلبهار یکی از طرح‌های اولویت‌دار شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید محسوب می‌شود و این در حالی است که بودجه طرح‌های عمرانی در سال‌های اخیر کاهش داشته است لذا به منظور تسریع در اجرای طرح که منوط به تامین اعتبار لازم جهت تملک زمین محل طرح، رفع معارضات تاسیساتی، تکمیل مطالعات، تکمیل زیر سازی و ابنیه فنی کل مسیر است، روش‌های دیگر جذب سرمایه همچون BOT  و تسهیلات مالی خارجی در دستور کار پیگیری قرار گرفت. در همین راستا مجوز شورای اقتصاد به مبلغ ۱۸۶ میلیون یورو نیز اخذ شد و برگزاری مناقصه بین‌المللی برای اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بعد از انتشار آگهی فراخوان بین المللی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران در برخی روزنامه‌ها تعداد ۱۲ شرکت در ارزیابی کیفی قبول شدند و مدارک استعلام ارزیابی فنی – بازرگانی به آنان ارائه شد. در حال حاضر مناقصه‌گران در حال تکمیل اسناد ارزیابی فنی هستند.

رجب صلاحی با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه قطارهای شهری گفت: به منظور تسریع در عملیات اجرایی تصمیم گرفته شد تا به موازات انجام فرایند برگزاری مناقصه بین المللی مذکور، عملیات زیرسازی و احداث ابنیه فنی موجود در مسیر برای حدود ۱۰ کیلومتر با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار اجرایی شود. در هیمن راستا، آگهی فراخوانی برای ارزیابی کیفی مناقصه گران به چاپ رسید و در نهایت قراردادی منعقد شد که به موجب آن، عملیات اجرایی از اواخر تیرماه سال جاری (۹۳) آغاز شود و در مدت ۱۸ ماه به پایان برسد.

انتخاب پیمانکار قطعه دوم پروژه قطار شهر گلبهار به طول ۱۰ کیلومتر

به گفته رجب صلاحی برآورد اعتبار مورد نیاز برای این طرح حدود ۵۰۰ ملیارد تومان است و با توجه به تخصیص‌های صورت گرفته تا کنون (۳۲۱ میلیارد ریال) حدود ۴۶۷۹ میلیارد ریال دیگر اعتبار لازم است تا این پروژه تکمیل شود. آخرین وضعیت اعتبارات گزارش شده به شرح جدول زیر است:

آخرین وضعیت موافقتنامه (ارقام بر اساس میلیارد ریال است)

تخصیص

مصوب

سال

۱۶۹

۱۷۰

۹۰

۲۵

۱۰۹

۹۱

۱۲۷

۱۶۰

۹۲

۵

۲۰

۹۳

 

طبق آمار ارائه شده از سوی مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید در بخش آزادسازی مسیر تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت و در زیرسازی و ابنیه فنی حدود ۳۰ درصد پیشرفت حاصل شده است. آخرین وضعیت پیشرفت پروژه قطار شهری گلبهار به شرح جدول زیر است:

پیشرفت فیزیکی

وزن

درصد پیشرفت

عنوان

۲۵

۵۰

آزاد سازی مسیر

۳۰

۱۱.۶

زیر سازی و ابنیه فنی

۱۵

۰

روسازی

۵

۰

ایستگاه

۲۵

۰

تجهیزات ویژه

۱۰۰

۱۵.۹۸

کل