شناسهٔ خبر: 17447 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در خراسان جنوبی مطرح كرد:

نیاز ۸۰هزار ميليارد ريالی برای نگهداری راه‌های شريانی و غیرشریانی در سال/ اعتبارات موجود پاسخگو نيست

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با بيان اين كه سالانه ۳۵ هزار ميليارد ريال اعتبار براي نگهداري راه‌های شريانی كشور نياز است گفت: برای نگهداری راه‌های غيرشريانی نيز سالانه ۴۵ هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ، مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رييس اين سازمان درسفر به استان خراسان جنوبي و در ديدار با استاندار اين استان با بيان اين مطلب اظهار داشت:

از مجموع ۱۶ هزار كيلومتر راه هاي استان، ۲۰۰۰ كيلومتر جزو راه‌هاي شرياني و ۱۴ هزار كيلومتر جزو راه‌هاي غيرشرياني است.

وي با اشاره به مسئوليت وزارت راه و شهرسازي در زمينه نگهداري از راههاي شرياني كشور گفت: طبق قانون، نگهداري راه‌هاي غيرشرياني از محل اعتبارات استان‌ها است كه با توجه به حجم بالاي اين نوع راه‌ها در استان‌ها، اعتبارات موجود پاسخگوي نياز نگهداري راه هاي غيرشرياني نيست .

مهندس كشاورزيان با بيان اين كه سالانه ۳۵ هزار ميليارد ريال اعتبار براي نگهداري راه‌هاي شرياني كشور نياز است که از طریق سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تامین می شود افزود: براي نگهداري راه‌هاي غيرشرياني نيز سالانه ۴۵ هزار ميليارد ريال اعتبار  نياز است که از طریق استانها تامین می شود كه با توجه به محدوديت منابع موجود، تامين اين حجم از اعتبار در شرايط فعلي ممكن نيست.

وجه اله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبي نيز در اين ديدار با اشاره به اين كه در شرايط فعلي نگه داشتن جمعيت درنقاط مرزي و عشايري مي‌تواند تا حد زيادي از حاشيه نشيني و بروز بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي در كلان شهرها جلوگيري كند، به نقش زيرساختي وزارت راه  و شهرسازي دراين زمينه اشاره كرد و افزود: استان خراسان جنوبي با ساير استان‌هاي كشور در زمينه داشتن بزرگراه و آزادراه فاصله زيادي دارد كه بر اساس اصل ۴۸ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بايد فاصله توسعه‌اي استان‌هاي مختلف بر اساس جدول زمان‌بندي مشخص از بين برود تا همه استان‌ها از يك ميزان رفاه نسبي برخوردار شوند.

وي اظهار داشت: بر اساس قانون توسعه متوازن كشور ابلاغي از سوي رياست جمهوري بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه هرسال سه درصد از بودجه عمومي كشور دراستان‌هاي كم برخوردار هزينه شود تا آنها نيز بتوانند خود را به نرم ميانگين كشور برسانند.

استاندار خراسان جنوبي بر لزوم پيگيري مشكلات بخش راهداري و مسايل حوزه حمل ونقل تاكيد كرد و گفت : خراسان جنوبي به عنوان سومين استان پهناور كشور در بخش راه داراي شرايط خاصي است كه نيازمند توجه ويژه از سويمسولان مي‌باشد.

وي اتمام پروژه آسفالت محور ارتباطي ماهيرود- فراه را از ديگر نيازهاي استان در بخش راهداري وحمل‌ونقل جاده‌اي عنوان كرد و افزود: اميدواريم با در نظر گرفتن حساسيت موضوع و نياز استان به اجراي اين پروژه مهم، اعتبار مورد نياز براي اتمام آن در اختيار قرار گيرد تا زمينه توسعه اقتصادي و رونق صادرات و واردات استان فراهم گردد.

بر اساس اين گزارش، مهندس كشاورزيان در اين سفر از محورترانزيتي بيرجند و ميزان پيشرفت آن بازديد نمود. وي همچنين با حضور در پايانه مرزي ماهيرود از جريان پيشرفت پروژه‌هاي عمراني اين پايانه و نحوه تردد و انجام تشريفات مربوط به ترانزيت و صادرات و واردات بازديد نمود.

لازم به ذكر است، در اين سفر عبدالهاشم حسن‌نيا معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، معاون عمراني استاندار، مديركل حمل‌ونقل و پايانه‌ها، مديركل راه و شهرسازي، فرمانده پليس راه استان و تعدادي از مسئولان استاني مهندس كشاورزيان را همراهي مي‌كردند. ​

نظر شما