شناسهٔ خبر: 174644 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

۳۳ درصد زائران اربعین به کشور بازگشتند

چذابه معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خروج بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائران اربعین حسینی از گذرگاه‌های اربعین کشور گفت: تاکنون ۳۳ درصد از زائران به کشور بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، سید کمال هادیانفر معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی که برای بازدید از وضعیت تردد زائران اربعین در مرزها به خوزستان سفر کرده بود، در پایانه مرزی شلمچه اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در ستاد مرکزی اربعین مسئولیت ستاد حمل و نقل و سوخت را در برعهده دارد و از هشت ماه قبل در حال تدارک، تمهید و پیش‌بینی لازم در این خصوص است تا زائران سفر بدون دغدغه داشته باشند.

وی افزود: ۳۱درصد از زائران از ناوگان عمومی جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی استفاده کردند و تاکنون در حوزه حمل و نقل زمینی اتوبوس‌های پیش بینی شده، متناسب با ظرفیت و ماموریت وزارت راه و شهرسازی است.

هادیانفر ادامه داد: عزیمت زائران به عراق به صورت تدریجی در حال انجام است و بر اساس پیش بینی از روز سه شنبه تا روز جمعه مرحله سوم عزیمت زائران صورت می‌گیرد و از آن به بعد شاهد موج بازگشت زائران با اولویت مهران و بعد مرز شلمچه خواهیم بود.

وی با اشاره به خروج ۶۵۰ هزار زائر از گذرگاه شلمچه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: تاکنون ۲۵۰ هزار زائر از این مرز به کشور بازگشتند.

هادیانفر گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار زائر توسط راه‌آهن جابه‌جا شده که بخشی از آن در مسیر خرمشهر به شلمچه است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محدودیت جابه‌جایی زائران توسط ناوگان حمل و نقل کشور عراق گفت: زائران مدیریت زمان در برگشت را مدنظر داشته باشند و آن را موکول به روز اربعین نکنند.

وی افزود: به صورت طبیعی هر هفته ۱۲۰ پرواز از کشور به عراق انجام می شود که بر اساس توافق تا دولت عراق در ایام اربعین سه هزار پرواز ماموریت جابه‌جایی ۵۰۰ هزار زائر در مسیر رفت و برگشت را از ۲۸ فرودگاه کشور به ۲ فرودگاه نجف اشرف و بغداد برعهده دارند.

بر اساس تقویم رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی است.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین در خوزستان هستند و هر ساله هزاران نفر زائر عتبات عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از این ۲ مرز در مراسم اربعین عازم کشور عراق می‌شوند.