شناسهٔ خبر: 17629 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پرورش در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

راه‌اندازی مسیرهای جدید پروازی با ورود هواپیماهای نو/ روش‌های تامین مالی سهم ۱۵ درصدی ایران برای خرید ۱۱۸ فروند ایرباس/ ورود ۵ تا ۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به راه‌اندازی مسیرهای بین‌المللی جدید و افزایش فرکانس پروازی برخی مسیرهای موجود خارجی با ورود هواپیماهای نو به ناوگان این شرکت هواپیمایی، روش‌های تامین سهم ۱۵ درصدی ایران برای خرید ۱۱۸ فروند ایرباس را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد پرورش امروز دوشنبه ۱۲ بهمن در حاشیه سی و هفتمین سالروز بازگشت امام خمینی (ره) به ایران با حضور در جمع خبرنگاران درباره جزئیات خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس گفت: قرار داد اخیر در فرانسه یک قرارداد اولیه بود که قرارداد نهایی آن در آینده نزدیک منعقد می‌شود و در قرارداد نهایی که اصطلاحا قرارداد خرید و فروش نامیده می‌شود نوع موتور، ارابه فرود و سایر جزئیات فنی هواپیماها مشخص خواهد شد.

پرورش افزود: از این ۱۱۸ فروند، ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰ به پروازهای داخلی و منطقه‌ای اختصاص دارد که پیش بینی ما ایرباس‌های ۳۲۰ و ۳۲۱ است. ۴۸ فروند نیز ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان برد،۱۴ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ قاره پیما است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ادامه داد: البته خرید ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ بسته به شرایط زیرساختی فرودگاه‌ها و مسیرهایی که درآینده راه‌اندازی می‌شوند متغیر است.

وی ادامه داد: پیش‌‌بینی ما این است که هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ برای پروازهای خاور دور مانند کانادا و آمریکا مورد استفاده قرار گیرد، البته راه‌اندازی این مسیرهای پروازی منوط به تصمیم‌گیری سازمان هواپیمایی کشوری است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه حجم زیادی از ایرانیان در کشورهای مناطق خاور دور قرار دارند گفت: به دلیل کمبود هواپیما و نداشتن برخی از مسیرهای پروازی سالانه ۵ میلیارد دلار توسط مسافران ایرانی ارز به ایرلاین‌های خارجی پرداخت می‌شود که در صورت ورود هواپیماهای نو این ارز به ایرلاین‌های داخلی انتقال خواهد بافت.

پرورش گفت: فرودگاه بین المللی امام خمینی و برخی فرودگاه‌های بین المللی ظرفیت پذیرش هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ را دارند که البته این زیرساخت‌ها نیازمند توسعه است.

وی درباره زمان تحویل هواپیماهای نو به ایران گفت: شرکت‌های سازنده هواپیما بلافاصله بعد از قرارداد هواپیمای نو برای تحویل در اختیار ندارند اما با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از سال گذشته مذاکرات خود را برای خرید هواپیما آغاز کرده بود پیش‌بینی می‌شود بین ۵ تا ۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل شود.

پرورش با بیان اینکه بعید است تا پایان سال جاری  از این ۱۱۸ فروند، هواپیمایی به ایران تحویل شود درباره تامین مالی  ۱۵ درصد از قرارداد خرید این هواپیماها گفت: ۸۵ درصد از هزینه این هواپیماها توسط شرکت فروشنده و ۱۵ درصد توسط ایران تامین می‌شود. طبق مصوبه‌ای که در سال گذشته داشتیم می‌توانیم این ۱۵ درصد را از صندوق توسعه ملی تامین کنیم. ضمن اینکه پیش‌بینی کردیم در صورتیکه موفق به دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی نشدیم این سهم را از محل فاینانس خارجی یا بانک‌های داخلی تامین کنیم. اگر تامین مالی از این منابع ممکن نشد شرکت ایرباس قول داده این میزان را از محل فاینانس تامین کند. 

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری می‌شوند گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) زمانی در رده پنجمین شرکت هواپیمایی دنیا مطرح بوده که البته به رغم تحریم‌ها تلاش کرده این موقعیت را حفظ کند بطوریکه امروز ۲۹ مسیر بین المللی پروازی توسط این شرکت انجام می‌شود.

وی از افزایش فرکانس پروازی برخی مسیرها با ورود هواپیماهای نو خبر داد و گفت: در حال حاضر در هفته سه پرواز به هلند توسط هواپیمایی هما انجام می‌شود که در نظر داریم این فرکانس را به پنج پرواز افزایش دهیم. علاوه بر این با ورود هواپیماهای نو می‌توانیم سهمی از بازار را که در اختیار ایرلاین‌های خارجی قرار دارد بدست آوریم.

پرورش افزود: همچنین ورود هواپیماهای نو امکان ایجاد مسیرهای جدید پروازی را فراهم می‌کند که طی چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و کمبود هواپیما این امکان وجود نداشت. با وجود داشتن مجوز پروازی به توکیوؤ به دلیل نداشتن هواپیمای مناسب امکان فعالیت در این خط پروازی وجود نداشت ضمن آنکه قبل از تحریم‌ها، مسیر پروازی به سئول برقرار بود که با ورود هواپیماهای جدید نیز این مسیر می‌تواند مجدد راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌ریزی برای پروازهای نوروزی توسط این شرکت هواپیمایی گفت: طبق سنوات گذشته بر حسب نیاز و امکانات تلاش می‌کنیم شرایط را برای تسهیل پروازهای نوروزی فراهم کنیم./

نظر شما