شناسهٔ خبر: 17633 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور خبر داد:

توسعه تجهیزات هواشناسی در دوره پساتحریم/ نقش بارز بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی هوا/ تاثیر منفی چینش نامناسب ساختمان‌ها بر تهویه طبیعی شهرها

داوود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن تأکید بر توسعه تجهیزات هواشناسی در دوره پساتحریم اعلام کرد: با توجه به تأثیرگذاری این دوره در تمامی حوزه‌های کشور قطعا شاهد تسهیل در خرید تجهیزات مورد نیاز از کشورهای خارجی خواهیم بود.

داود پرهیزکار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تأثیرات لغو تحریم‌ها در کشور بر روی عملکرد سازمان هواشناسی بیان کرد: بدون شک لغو تحریم‌ها باعث ورود تکنولوژی‌ و دانش جدید در همه حوزه‌ها در کشور می‌شود که سازمان هواشناسی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

پرهیزکار در ادامه رونق در بخش حمل و نقل ریلی در این دوران را یکی از اتفاقات بسیار مفید برای کشور تلقی کرد و گفت: با ارتقای هرچه بیشتر این بخش و گسترش حمل و نقل ریلی قطعا شاهد کاهش تولید گازهای گلخانه ای در کشور هستیم که خود تأثیر چشمگیری در روند آلودگی هوا خواهد داشت.

وی در ادمه افزود: از آنجایی که بیشتر تجهیزات سازمان هواشناسی از سایر کشورهای خارجی وارد کشور ما می شود با لغو تحریم ها این امر تسهیل شده و توانایی ما برای ارتقای سیستم ها و سخت افزارهای سازمان بالا می رود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش درخصوص مسئه بلندمرتبه سازی و آثار مخرب آن در کشور بیان کرد: بلندمرتبه سازی بدون شک بر روی باد به ویژه بادهای محلی تأثیر منفی می گذارد چرا که این بادها تنها سرعتی بالغ بر ۴۰ کیلومتر بر ساعت داشته و ضعیف هستند. از سویی دیگر بادهای محلی در خود منطقه شکل گرفته و سیستماتیک نیستند بنابراین می توانند به راحتی تحت تأثیر ساختمان های بلند قرار گیرند.

پرهیزکار طراحی و چینش ساختمان ها در فضای شهری را نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر این حوزه اعلام کرد و گفت: در این بخش نه تنها ساختمان های بلند بلکه  طراحی و چینش نادرست ساختمان ها و بناها نیز می تواند بر روی وزش باد تأثیرگذار بوده و منجر به سکون هوا و آلودگی شود.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: چینش نامناسب ساختمان ها می تواند وزش باد را تقویت و یا تضعیف کند که هر دو مورد در نتیجه آثاری مخرب برجای می گذارد، با تقویت باد محلی ساختمان های بعدی در مسیر وزش باد تخت تأثیر قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان چینش نامناسب ساختمان ها را یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی تهویه طبیعی شهر اعلام کرد و گفت: درحال حاضر با توجه به نتایج به دست آمده در آخرین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی قرار شد تا با مدل سازی مناسب از تهران و سایر کلانشهرها تأثیرات بلندمرتبه سازی بر آلودگی هوا به طور دقیق تری مورد بررسی قرار گرفته و از نتیجه آن در تصمیم گیری های بعدی استفاده شود./

نظر شما