شناسهٔ خبر: 177478 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جابه‌جایی بیش از ۱۲ میلیون تن کالا از مبدأ استان مرکزی

حمل کالا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: در نیم سال نخست سال جاری، از مبدأ استان بیش از ۱۲ میلیون تن کالا به نقاط مختلف کشور ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به آمار جابه‌جایی بار از مبدأ استان به نقاط مختلف کشور در ۶ ماه نخست سال جاری اظهار کرد: طی این مدت بیش از ۱۲ میلیون و ۲۶ هزار تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان به نقاط مختلف کشور حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین حدود ۸۳ درصد بارهای جابه‌جا شده برون‌استانی و ۱۷ درصد هم درون استانی است، افزود: شهرستان‌های اراک، ساوه، دلیجان و زرندیه مبدأ اصلی این بارها بودند به طوری که ۷۶ درصد بارهای استان از مبدأ این شهرستان‌ها حمل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه صدور بارنامه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است، اضافه کرد: برای حمل این مقدار بار در سال جاری ۷۰۲ هزار و ۸۹۰ بارنامه و در سال گذشته ۶۸۱ هزار و ۲۰۳ بارنامه صادر شده است.

جهانی با بیان اینکه اراک با تناژ بار حمل شده ۳ میلیون و ۴۶۸ هزار تن حدود ۲۹ درصد بار حمل شده استان را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: کالاهای معدنی و ساختمانی با حدود ۳ میلیون و ۸۵۶ هزار تن و کالاهای شیمیایی با حدود ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار تن هرکدام ۳۲ درصد از مجموع بار حمل شده در استان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه متوسط وزن هر بارنامه ۱۷.۱ تن و متوسط مسافت هر بارنامه ۳۸۷ کیلومتر بوده است، خاطرنشان کرد: طی این مدت استان‌های مرکزی با ۱۷ درصد، تهران ۱۶، اصفهان ۱۰ و همدان ۶ درصد مقاصد اصلی بار این استان بوده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی سهم جابه‌جایی بار استان از بار جابه‌جا شده در کل کشور را ۴ درصد عنوان کرد و ادامه داد: تا پایان شهریورماه سال جاری تعداد رانندگان (بار- مسافر- وانت‌بار) با کارت هوشمند ۱۲۶۵۸ نفر است.