به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی در نشست کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریانهای حیاتی، بلایای جوی و طوفان که با حضور محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، داود پرهیزگار رئیس سازمان هواشناسی کشور، سید حسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد گفت: در جلسه شورای معاونان در تاریخ ۲۶ دیماه امسال، پیشنهادی توسط آقای شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنیبر تابآوری در مدیریت بحران و کاهش خطر پذیری ارائه که قرار شد با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی این پیشنهاد بررسی و در مقابل آن یک تصمیم جدی اتخاذ شود.
وی به ارائه گزارشی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص پیش بینی زلزله در تهران اشاره کرد و گفت: پیش بینی زلزله در تهران میتواند یک هشدار جدی باشد حتی اگر این زلزله در حد تخریب باشد میتواند یک فاجعه بزرگی رخ دهد.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به موضوع سیل به عنوان یکی دیگر از مخاطرات طبیعی اشاره و اظهار کرد: عوامل ذیمدخل در حوزه تصمیمگیری برای عملکرد بهینه در زمان بحران که متاسفانه امروز خود آنها با تصمیمات نادرست بحران ایجاد میکنند در دست اشخاصی است که ما(وزارت راه و شهرسازی) به استخدام خود درآورده است.
امینی ادامه داد: تصمیمات اشتباهی که عمدتا به منافع اقتصادی برخی میانجامد و در دراز مدت نه تنها منافع اقتصادی این تصمیمات نادرست از بین میرود بلکه آثار و زیانهای مخرب اجتماعی نیز در پی خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آموزش پس از وقوع زلزله گفت: زمینلرزه و سونامی ۲۰۱۱ توهوکوی ژاپن در نزدیکی شهر سندای و اقدامات مردم پس از این اتقاق نشاندهنده آموزش مردم قبل از وقوع این حادثه بود که بعد از سونامی یک زنجیرهای ایجاد شد و ما حصل آن بازگشت مجدد به زندگی پس از زلزله بود.
مدیریت بحران با هماهنگی بخشهای مختلف وزارت راه و شهرسازی
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما وقتی پس از وقوع یک اتفاق و حادثه طبیعی بخواهیم زندگی مجدد را آغاز کنیم متاسفانه با تصمیمات نادرست اشتباهاتی رخ میدهد که تجربه تلخ دیگری را رقم خواهد زد. آن چیزی که به نظر من در حوزه وزارت راه و شهرسازی مهم است هماهنگی واحدهای مختلف در زمان بحران و عدم اقدامات موازی در زمان واکنش سریع است.
امینی با طرح این سوال که آیا تاکنون شاخص کلیدی که بر اساس عملکردهای پس از بحران، مدیریت ترافیک، نحوه ارائه خدمات، جلوگیری از آسیب زیرساختها تعریف شده است؟ گفت: تعریف این شاخصها علاوه بر زلزله در سایر بلایا و مخاطرات طبیعی و جوی در حوزه عملکرد فعالیتهای حوزه وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است.
وی با تاکید بر اینکه البته سازمان مدیریت بحران به عنوان یکی از دستگاههای زیرمجموعه وزارت کشور در این حوزه گسسته و پراکنده عمل میکند افزود: این سازمان در انسجام کارگروههای تخصصی و نحوه عملکرد دستگاههای اجرایی میتواند بسیار موثر واقع شود که قطعا در این تفکر هستند و وزارت راه و شهرسازی نیز باید در این زمینه حمایت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جلسه بعدی کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریانهای حیاتی، بلایای جوی و طوفان با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران برگزار میشود، خواستار حضور روئسای کارگروههای فرعی کارگروه تخصصی در جلسه بعدی شد و گفت: لازم است یک نماینده از کارگروههای تخصصی زلزله، مسکن و بخشهای مختلف حمل و نقل حتما در جلسات کارگروه اصلی شرکت کنند.
امینی با بیان اینکه اقدام تمام کارگروههای تخصصی وزارت راه و شهرسازی مرتبط با بلای طبیعی در زمان وقوع حوادث طبیعی یک اقدام هماهنگ و مشابه است گفت: ممکن است نوع مخاطرات متفاوت باشد اما این اقدامات مشابه خواهد بود و باید این اقدامات به درستی برای مدیریت پس از بحران تعریف شوند.
طرحهای جامع باید در نهایت به یک برنامه عملیاتی تبدیل شوند
وی گفت: وقتی صحبت از طرح جامع میشود متاسفانه انتها و نتیجه این طرحها مشخص نیست. تعبیر من از تعریف طرحهای جامع این است که باید مجموعهای از پازل هایی که طرح جامع را تشکیل میدهند را تعریف، آنها را به طرحهای قابل مطالعه تبدیل و در نهایت به یک برنامه عملیاتی (Action Plan) در حوزه مربوطه تبدیل کنیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشنهادی که در حوزه کاهش ریسک پذیری و تابآوری در زمان وقوع بلای طبیعی ارائه شده، نقطهای است که میتواند فعالیت کارگروهها را مشخص کند. در این زمینه این کارگروهها با مشارکت اعضای سایر کارگروهها در حوزه وزارت راه و شهرسازی به صورت فصلی جلساتی داشته باشند تا عملکرد کارگروههای فرعی ارزیابی شود.
امینی گفت: به نظر من ساختار مشخص فعالیتهای مجموعههای ذیمدخل وزارت راه و شهرسازی در حوزه مدیریت بحران در برابر وقوع بلای طبیعی و واکنش سریع پس از وقوع هنوز مشخص و واضح نیست و به نظر میرسد باید از طریق تعامل بیشتر، فرهنگ سازی و تشکیل مستمر کارگروهها در زمانهای مشخصص به این هماهنگی دست یابیم.
وی افزود: مدیریت وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل در زمان وقوع بحران دشوارترین بخش از اقدامات خواهد بود چراکه در زمان وقوع این حوادث که خساراتی به بخشهای مختلف و مردم وارد میشود. این حملونقل و جابجایی است که میتواند موثرترین فعالیت در مواقع بروز حوادث طبیعی باشد و باید به خوبی تعریف شوند تا آمادگی کامل در حوزه تجهیزات، مدیریت ترافیک و زیرساختها داشته باشیم./
نظر شما