شناسهٔ خبر: 17885 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه‌های ریلی مشهد:

افزایش مسافران ریلی تهران-مشهد به ۳۵ میلیون نفر در سال با برقی‌کردن مسیر/ سیر روزانه ۱۹ قطار حومه‌ای در تهران/برنامه‌های وزارت راه برای توسعه قطارهای حومه‌ای مشهد

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن مشهد-تهران و افتتاح همزمان پروژه‌های ریلی هوشمندسازی قطارها و توسعه ایستگاه راه‌آهن مشهد گفت: برقی کردن قطار مشهد ـ تهران سبب می‌شود آمار مسافران ریلی مشهد ـ تهران از ۱۳ میلیون نفر به ۳۵ میلیون نفر در سال برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی پیش از ظهر امروز شنبه ۱۷ بهمن‌ماه با بیان اینکه زمان بسیار خوبی برای افتتاح پروژه‌ها و آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی مسیر تهران-مشهد است٬ گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها به اهداف حمل و نقلی کشور دست یابیم و ادعاهای مطرح شده در این خصوص را به اثبات برسانیم.

وی با یادآوری اینکه ارتقای سرعت و افزایش فناوری‌ حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین محورهای وزارت راه و شهرسازی بود که این کار با آغاز عملیات سریع‌السیر کردن مسیر تهران-قم اصفهان آغاز شد٬ افزود: اقدام بعدی ما برقی‌کردن مسیر تهران-مشهد است که سرعت سیر قطار به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در سطح کشور در دست بهره‌برداری، ۵ هزار کیلومتر در حال ساخت که از میزان هزار و ۵۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است٬ گفت: برقی کردن قطار مشهد ـ تهران سبب می‌شود آمار مسافران ریلی مشهد ـ تهران از ۱۳ میلیون نفر به ۳۵ میلیون نفر در سال برسد.

 آخوندی تأکید کرد: با اجرای این برنامه‌ها از سیستم دیزلی به سیستم برقی شیفت خواهیم کرد و این اتفاق بزرگی است که در حوزه حمل و نقل ریلی رخ خواهد داد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: اقدامات دیگری نیز در جهت توسعه قطارهای سریع‌السیر در دستور داریم که این برنامه‌ها را در مذاکرات تأمین مالی که با شرکت‌های خارجی داریم مطرح می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات مهم در دست پیگیری را حمل و نقل حومه‌ای خواند و افزود: این مفهوم در تهران در حال پیاده‌سازی است و سعی می‌شود که تردد روزانه ۴۵۰ هزار خودرو به تهران و بالعکس را که با مصرف سوخت بالا انجام می‌شود به روی ریل منتقل کند و یک حمل و نقل حومه‌ای مستقل از حمل و نقل برون‌شهری ایجاد شود.

وی از سیر و تردد ۱۹ قطار حومه‌ای فعال در تهران خبر داد و گفت: طرح‌های بزرگی را برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای در دست انجام داریم که گزارشی نیز از اتصال شهر مشهد به شهرهای حومه‌ای چناران٬ فریمان٬ تربت و گلبهار ارائه خواهیم کرد.

آخوندی موضوع دیگر مورد پیگیری را شهرسازی ریل‌پایه خواند و گفت: با این نظام شهرسازی ارتباط معناداری بین حمل و نقل بین شهری٬ درون‌شهری و حومه‌ای ایجاد می‌شود و اتصال بین این سه مود حمل و نقلی ایجاد می‌شود.

وی افزود: مفهوم دیگری که در حمل و نقل مطرح می‌شود بحث یکپارچگی در حمل و نقل است تا از این طریق ارتباط درستی بین مودهای مختلف حمل و نقل هوایی٬ ریلی٬ زمینی و دریایی ایجاد شود و برای نخستین‌بار مردم می‌توانند از ترمینال هوایی مستقیما وارد مترو شوند. همچنین متروی مشهد نیز به ایستگاه راه‌آهن این شهر متصل می‌شود که در این صورت مفهوم حمل و نقل "در تا در" در ایران عینیت پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با اجرای مجموعه این پروژه‌ها٬ حمل و نقل هم از لحاظ سرعت٬ هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ آسایش ارتقا پیدا خواهد کرد.

ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در غرب مشهد

وی ادامه داد: اقدام دیگری که راه‌آهن مشهد را از حالت تک ایستگاهی خارج می‌کند آن است که در ناحیه غرب مشهد ایستگاه راه‌آهن دیگری خواهیم داشت که این اتفاق نیز اتفاق بسیار مهمی است.

آخوندی اظهار کرد: کاری که برای برقی کردن مسیر تهران-مشهد در حال انجام است توسط شرکت مپنا که یکی از شرکت‌های بزرگ نیروگاه‌های برقی در کشور است با همکاری چینی‌ها انجام خواهد شد./

نظر شما