شناسهٔ خبر: 179462 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

از سوی سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل‌ها انجام شد؛

تشریح نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل‌ونقل کشور

حیدری سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی در همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل و نقل و گرامیداشت اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور، نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل‌ونقل کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد رضا حیدری سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل و نقل و گرامیداشت اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور به تشریح نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حمل‌ونقل کشور پرداخت و در ابتدا سخنان خود را با رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر «هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم و ناکام شدیم. می‌توان این راه را با شیوه‌ی انقلابی حرکت کرد و آن وقت پیشرفت قطعی است» آغاز کرد.

وی در ادامه به واکاوی مفهوم حکمرانی و حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت: حکمرانی فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزش‌ها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است. به بیان ساده‌تر، حکمرانی را می‌توان به‌عنوان تعامل و همکاری بین ذی‌نفعان مختلف در فرایندهای تصمیم سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و ارزیابی تصمیمات (سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات) تعریف کرد. اما حکمرانی خوبی مفهومی است بین المللی که از اواخر دهه ۱۹۸۰میلادی وارد ادبیات توسعه شده است. این نوع حکمرانی مطلوب، حاصل تعامل و ارتباط متقابل دولت و سایر بازیگران و کنشگران (سازمان‌های غیردولتی، بخش خصوصی، گروه‌های ذی نفوذ و رسانه‌ها) جهت نیل به توسعه در هر کشوری است.

حیدری معیارهای حکمرانی خوب از منظر بین‌المللی را مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ گویی، وفاق عمومی، حقوق مساوی، مبارزه با فساد، اثر بخشی و کارایی و مسئولیت پذیری دانست و افزود: حکمرانی خوب از منظر بین‌المللی معیاری است برای سنجش میزان موفقیت دولت‌ها و کشورها در برقراری امنیت و آرامش و ثبات اقتصادی و رفاه اجتماعی و کیفیت مدیریت کشور برای رشد اقتصادی. از آنجا که نگاه و مؤلفه‌های اندیشمندان غربی بر پایه‌های اومانیستی (انسان باوری) مطرح می‌شود و بر اساس دیدگاه مادی‌گرایانه و صرفاً مشتمل بر بحث‌های اقتصادی است، لذا از منظر الهی و مفاهیم عمیق الهی و ولایی، کامل نیستند، لذا دارای معیارهای عمدتاً معقول و منطقی هستند.

عینیت خارجی حدکمال حکمرانی شایسته حکومت نبوی و علوی است

سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی سپس به موضوع حکمرانی شایسته پرداخت و دراین باره اظهار کرد: حکمرانی شایسته، مبتنی بر جهان بینی الهی یعنی مبدأ و معاد است و حکمران، با توجه به این تفکر، اعمال قدرت می‌کند. حکمرانی شایسته و حکمرانی خوب، در برخی شاخص‌ها مانند پاسخ گویی، اشتراک دارند، لذا مبانی نظری آن‌ها متفاوت‌اند. همچنین حکمرانی شایسته، که در واقع مصداق بارز و عینیت خارجی حدکمال آن حکومت نبوی و علوی است، مبتنی بر خدامحوری -نه انسان محوری- است و به بعد روحانی انسان (سعادت اخروی) علاوه بر بعد مادی و رفاه مشروع دنیوی به صورت هماهنگ توجه دارد.

وی در ادامه به تشریح تفاوت میان حکمرانی خوب و حکمرانی شایسته بر اساس شاخص‌های پاسخ‌گویی، قانون‌گرایی، شفافیت، مبارزه با فساد، کارآیی و اثربخشی بر مبنای پژوهش‌ها در خصوص حکومت نبوی و حکومت علوی و اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

شاخص‌های حکمرانی مطلوب با نگاهی به آرای مقام معظم رهبری

حیدری سپس به بیان شاخص‌های حکمرانی مطلوب با نگاهی به آرای مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی) پرداخت و در این باره گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در سال ۱۳۹۷، به‌عنوان نقطه عطفی تلقی شد که جامعه علمی کشور را به بازخوانی و مرور تجربیات و رخدادهای چهل ساله انقلاب اسلامی سوق داد. با در نظر گرفتن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تحلیل کیفی بیانات رهبر معظم انقلاب، مسیر آینده حکمرانی در جمهوری اسلامی قابل بررسی و شاخص‌های حکمرانی مطلوب از این منظر قابل احصاء است. این شاخص‌ها عبارت‌اند از توحید، توجه به اخلاق، تقوا، علم و دانش، مردم محوری، حرکت جهادی، باور به توانایی و دفاع.

سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی به معرفی ارکان حکمرانی شایسته حمل‌ونقل کشور شامل؛ حکمرانی شبکه‌ای، حکمرانی مشارکتی، حکمرانی دانش مبنا، حکمرانی نظام مسائل، حکمرانی داده مبنا، حکمرانی کمیسیون‌ها و شوراهای عالی حمل و نقلی، حکمرانی بودجه و اعتبارات، حکمرانی هوشمند و فناورانه، حکمرانی برای تاب آوری، حکمرانی شرکتی، حکمرانی آینده نگرانه، حکمرانی بازارمحور و حکمرانی شبکه‌ای پرداخت و هر یک از این ارکان را تشریح کرد.

چالش‌های استقرار حکمرانی شایسته حمل‌ونقل کشور

وی با اشاره به چالش‌های استقرار حکمرانی شایسته حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: همچون دیگر بخش‌های هر کشوری، بدیهی است که حکمرانی بد و نامطلوب حمل‌ونقل، اعتماد مردم را نشانه می‌گیرد، این در حالی است که اعتماد ملّی به عنوان ستون اصلی ثبات اجتماعی و کسب اقتدار و افزایش قدرت نرم کشور جهت نیل به سیاست‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

حیدری سپس به اقدامات زودبازده به منظور دستیابی به حکمرانی شایسته اشاره کرد و گفت: محورهای تولید و افزایش سرمایه اجتماعی شامل احترام متقابل، اعتماد متقابل، خلاقیت، کرامت نفس، نوآوری، ارتباطات و خودباوری هستند و در ایام رویداد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اقدامات زودبازده و فراگیر افزایش سرمایه اجتماعی و رسیدگی به امور عموم مسافران تجربه موفق این رویکرد و بازخوردهای مثبت عمومی محسوب می‌شود.

سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در پایان یاد و خاطره اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور که اقدامات شایان و قابل توجهی در حوزه حمل و نقل کشور را طرح ریزی، برنامه ریزی و اجرایی کرده بود را گرامی داشت.

در این همایش احسان قاضی زاده هاشمی رئیس فراکسیون مناطق محروم مجلس با اشاره به وجود ظرفیت‌های قایل توجه کشور در حوزه حمل‌ونقل و ضرورت بالفعل کردن و هدایت این ظرفیت‌ها به شیوه صحیح و در راستای توسعه کشور تاکید کرد.

در بخش دیگری از این همایش حسین محمدزاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر ضرورت واقعی سازی برنامه‌های توسعه کشور تاکید کرد و گفت: حمل‌ونقل در واقع ستون فقرات توسعه است و به واسطه منابع محدودی که در کشور وجود دارد، باید اولویت بندی کنیم و موضوعاتی را که مشکلات موجود در کشور را حل می‌کنند، در راس و اولویت برنامه‌های توسعه قرار دهیم.