شناسهٔ خبر: 17975 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

در نخستین جلسه هم‌اندیشی امور بانوان وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تغییر رویکرد تمامی دستگاه‌ها نسبت به امور بانوان/ هم‌اندیشی درباره ابعاد حق زن به شهر، فضای عمومی و حمل و نقل

جلسه مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در نخستین جلسه هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی بخش امور بانوان وزارت راه وشهرسازی، تغییر رویکرد تمامی دستگاه‌ها نسبت به این بخش را مهمترین اقدام مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌ در حوزه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی امور بانوان وزارت راه و شهرسازی یکشنبه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و همچنین نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها و معاونت‌های ذیربط ازجمله شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، سازمان هواشناسی کل کشور، شرکت عمران شهرهای جدید، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت راه و شهرسازی، معاونت حقوقی، امورمجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزیر راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور و سازمان ملی زمین و مسکن در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عرفانیان در این نشست، امضای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری را عامل اصلی بحث رسیدگی به امور بانوان در این بخش دانست و گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، پرداختن به چالش‌های زنانی که دارای شرایط خاصی در خانواده و جامعه هستند و همچنین پیگیری وظایف وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با امور بانوان و خانواده دو هدف مهم ما در این جلسات به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به حضور هرچه بیشتر بانوان در عرصه اجتماعی این سؤال برای همه ما مطرح است که آیا ساختار اجتماعی کنونی پاسخگوی تمامی نیازهای این قشر بوده است یا خیر؟ با وجود مشاهده شدن نقش بیشتر زنان در جامعه ما همچنان شاهد عدم تعریف مناسبی از برابری جنسیتی در کشور هستیم و نتوانستیم شعار دولت مبنی بر احصا و رسیدگی به حقوق شهروندی به ویژه برای بانوان را اجرایی کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان برگزاری جلسات هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی را فرصت مناسبی برای سیاست‌گذاری و تدوین قوانین مورد نیاز برای ایجاد اصلاحات یا تغییرات در این حوزه دانست و افزود: هرچند که زمان اندکی را برای رسیدگی به این بخش پیش‌رو داریم ولی مهمترین و اولین گام برای شروع، شناسایی و شناخت چالش‌ها و دومین آن رفع موارد تحت اختیار و توانایی این بخش است که باید هرچه سریعتر و با جدیت کامل پیگیری شود.

عرفانیان با تأکید براینکه کمک تمامی دستگاه‌ها و استفاده از صاحب‌نظران در این حوزه و همچنین نهادهای غیردولتی نیز در این بخش بسیار حائز اهمیت است اضافه کرد: تغییر رویکرد رئوس تمامی دستگاه‌ها نسبت به این بخش لازمه شروع اقدامات ما در این بخش است تا بتوانیم به کمک آنها در مرحله اول مشکلات را شناسایی کرده و بعد به رفع آن بپردازیم.

وی احصا و رسیدگی به حق زن به شهر، حق زن به فضای عمومی و حق زن به حمل و نقل را از محورهای اصلی جلسات هم‌اندیشی اعلام کرد و افزود: وزیر محترم راه و شهرسازی حمایت کامل خود از این بخش را اعلام کردند که امید است با همکای و هماهنگی‌های انجام شده مشکلات این حوزه نیز تا بخش قابل توجهی مرتفع شود.

مسائلی از جمله ایمنی‌ راه‌ها، مسکن زنان سرپرست خانوار، ساعات کاری بانوان، مشکلات زنان معلول و بیمار، توانمندسازی این قشر از جامعه در امور مختلف، پژوهش درخصوص احصاء وظایف وزارت راه و شهرسازی درباره حقوق شهروندی زنان و همچنین تعیین جایگاه برای مشاوران امور بانوان و ... نمونه‌ای از مشکلات و مباحث مورد بحث در این جلسه بود که از سوی نمایندگان دستگاه‌های مختلف مطرح و مورد گفتگو قرار گرفت./

نظر شما