شناسهٔ خبر: 18039 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین مطرح کرد

پیشگامی قزوین در طرح بازآفرینی شهری/ ایجاد تقویم رویداد شهرها در استان

حامد مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: استان قزوین در تولید سند ملی بازآفرینی از تمامی کشور جلوتر بوده است و دستور کار ۲۱ِمحلی قزوین مورد تایید ستاد استانی بازآفرینی شهری قرار گرفته و منتظر طرح این سند در ستاد ملی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر به پایگاه گفت: نهادسازی‌های اولیه برای طرح بازآفرینی شهری در قزوین انجام شده و در این راستا جلسات استانی و شهرستانی برای این طرح تشکیل داده‌ایم. گروه‌های شهرستانی هم به ریاست فرمانداران و به دبیری شهرداران شکل گرفته و جلسات توجیهی و آموزشی نیز برای فرمانداران و شهرداران شهرستان‌های استان گذاشته شده  است. اکنون تلاش می‌کنیم در شهرداری‌ها واحدی به نام واحد بازآفرینی شهری ایجاد کنیم که در تعداد محدودی از شهرداری‌ها این اتفاق افتاده‌است.  

وی با بیان این‌که تمام محلههای قدیمی و تاریخی قزوین شامل طرح بازآفرینی می‌شوند، افزود: ما سال ۹۰ سندی را با عنوان دستورکار۲۱ محلی شهر قزوین تصویب کردیم. وقتی این سند را تهیه کردیم هنوز بحثی از طرح بازآفرینی شهری نبود، اما این سند آنقدر پیشرو و رو به جلو بود که اهداف و برنامه‌هایش با برنامه‌های سند ملی بازآفرینی شهری هماهنگی داشت. در واقع استان قزوین در تولید سند ملی بازآفرینی از کل کشور جلوتر بوده است.

وی افزود: اکنون دستور کار ۲۱ محلی قزوین دوباره مورد تایید ستاد استانی بازآفرینی شهری قرار گرفته و طی دو جلسه در شرکت عمران و بهسازی شهری ارایه شده که منتظر طرح این سند در ستاد ملی هستیم. قصد داریم این سند را به عنوان سند ملی استان قزوین مصوب کنیم.

مانی‌فر درباره اجرای سند ملی استان قزوین توضیح داد: در این سند، یکی از محله‌های قدیمی شهر قزوین به نام «محله دیمج» را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم که بتوانیم اهداف این سند را در آنجا پیاده کنیم. مقدمات آن فراهم شده، بخشی از مواردش هم اجرا شده و نهادهای مختلفی همچون جهاد دانشگاهی، اداره کل بهزیستی، نظام مهندسی و شهرداری ما را در اجرای این طرح در این محله همراهی می‌کنند. به عنوان نمونه، جهاد دانشگاهی یکی از حمام‌های قدیم و تاریخی آنجا را به کارگاه فرش قزوین تبدیل کرده و اکنون در آن منطقه فعال است و مردم در آنجا آموزش‌های لازم را در زمینه فرش‌بافی می‌بینند. می‌دانید که فرش قزوین یکی از ارزشمندترین فرش‌های ایران است که متاسفانه طی سال‌های گذشته در حال از بین رفتن و فراموشی بود و اکنون با استفاده از این ظرفیت دوباره به آن پرداخته می‌شود. فعالیت‌های دیگری نیز در حوزه صنایع خانگی مثل شیرینی‌پزی وغیره در این محله در حال انجام است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در توضیح عنوان دستور کار ۲۱ محلی گفت: دستور کار ۲۱ سندی است که در پی نگرانی‌های زیست محیطی و غلبه زندگی ماشینی در شهرها در سال ۱۹۹۲ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. وی افزود: این سند که امروزه در قالب یک کتاب منتشر شده شامل ۴۰ فصل است و دست‌‌کم ۴۰ موضوع را بررسی می‌کند و حکم می‌کند که شهرها مسایل خود را در قالب این موضوعات بررسی کنند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی قزوین با تاکید بر توجه سرمایه‌های اجتماعی‌ در شهرها گفت: در سال‌های گذشته ما از این موضوع غافل شدیم در حالی‌که به شخصه معتقدم سرمایه‌های کالبدی ما هم بازمانده از همان سرمایه‌های اجتماعی گذشته است. یعنی توجه به سرمایه‌های اجتماعی در گذشته برای ما آثار تاریخی را باقی گذاشته که می‌توانیم به آن افتخار کنیم. اکنون بیش از هرچیز باید به دنبال بازآفرینی سرمایه‌های اجتماعی خود باشیم و به جمعیتی که در شهرهای ما زندگی می‌کنند اهمیت دهیم و من تاکیدم توجه به شهرهای کوچک است.

وی افزود: اکنون شهرهای کوچک ما به لحاظ برنامه‌ریزی و اقدامات عمرانی مورد کم توجهی قرار می‌گیرند، در حالی که عمده توجه ما باید از شهرهای بزرگ به سمت شهرهای کوچک برود. باید اجازه دهیم که سرمایه‌های اجتماعی در شهرهای کوچک هم ماندگار شوند و پرورش پیدا کنند. متاسفانه اکنون شاهد خروج سرمایه‌های اجتماعی از شهرهای کوچک هستیم. این یعنی تمرکز بیشتر در کلانشهرها، متورم شدن مشکلات کلانشهرها و از طرفی از بین رفتن همه سرمایه‌هایی است که ما در پهنه کشور داریم.

مانی‌فر ادامه داد: شهرهای کوچک و متوسط ما در پهنه کشور پخش شده‌اند و هر یک مدیریت بخشی از کشور را به عهده دارند، هر چه آن‌ها تضعیف شوند گویی پهنه مدیریت در کشور ضعیف شده‌است. بنابراین پرداختن و توجه به  شهرهای کوچک و گفتن از توانمندی و ویژگی‌های آن‌ها بسیار اهمیت دارد. حتی بسیاری از رویدادهایی که در شهرهای بزرگ برگزار می‌کنیم را باید به شهرهای کوچک منتقل کنیم. مراکز استان و شهرهای بزرگ کمتر باید بار کارها را به دوش بکشند.

وی افزود: از این طریق باید به شهرهای کوچک‌مان اهمیت بیشتری بدهیم و حس تعلق و حس زندگی با کیفیت را در آن‌ها افزایش دهیم. شهروندان ساکن شهرهای کوچک ما باید این احساس را داشته باشند که مسئولان به اندازه شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک هم اهمیت می‌دهند و اطمینان دارم با این روش می‌توانیم ارزش افزوده زیادی را در این شهرها ایجاد کنیم. این مهم‌ترین بحثی است که در طرح بازآفرینی شهری باید به آن توجه کرد.

حامد مانی‌فر با بیان اینکه در اداره راه وشهرسازی استان قزوین، ۱۳شهر مورد بررسی و مطالعه قرارگرفته، افزود: توانمندی و ظرفیت‌های  این شهرها بررسی شده‌است، برای مثال در شهری ورزش پهلوانی بسیار اهمیت دارد یا شهری محصول هندوانه معروفی دارد. بر اساس این بررسی‌ها برای این شهرها یک تقویم رویداد نوشته‌ایم و این ایده را دنبال می‌کنیم که برای هر شهر در استان یک هفته را به نام آن شهر نامگذاری کنیم و طی آن هفته به ویژگی‌های آن شهربپردازیم.  از این طریق می‌توان رسانه‌ها، رورنامه‌ها و نگاه مردم را به آن شهر معطوف کرد تا بتوانیم این شهرها را از حالت غبارگرفتگی و انزوا خارج کنیم. به‌ این ترتیب سرمایه و نگاه ملی و فراملی به سوی این شهرهای کوچک جلب می‌شود و شاهد توسعه از درون در این شهرها خواهیم بود.

نظر شما